8260
Sök

Chassienummer

3 Inlägg
20 augusti 2021
Trådstartare
Har en king cab från -87 där jag har fått ombess för otydligt chassienummer.
Finns det någon mer märkning på fordonet som kan koppla det till chassienummret?
Hittade även en instansad sifferserie på motorblockets högra sida i höjd med oljefiltret
131804 står det....vad anger den sifferserien?

7 786 Inlägg
20 augusti 2021
Har besiktningsteknikern hittat chassienumret på din King Cab men funnit det för svagt instansat?
Rätt uppfattat?
Putsa chassinumret med scotch brite - INTE stålborste, sandpapper, smärgelduk eller liknande som slipar bort material.
Fyll i tecknen med tuschpenna.
Torka bort överflödigt tusch så att endast tecknen är ifyllda,
Lacka/spreja med klarlack för att säkra så att inte "tusch:et" försvinner/nöts bort.
Sätt en eltejp över så att du lätt vid nästa besiktning kan visa chassienumret.
Så har jag gjort på flera bilars ramar där chassienumret varit svagt instämplat.

Eventuellt kan du "hjälpa till" med att stansa i tecknen, de ska vara (minst) 7 mm höga.

Går inte det kan du stämpla in chassinumret på en plåt, förslagsvis 2 - 3 mm tjock, och svetsa fast.
Tidigare godtogs (pop-)nitade chassieplåtar, men inte alla besiktningstekniker godkänner det.

3 Inlägg
20 augusti 2021
Trådstartare
Exakt.
näst sista siffran är svårtydd men enl mig så ser man vad det står. chassinumret är omstansat sedan tidigare men jäkligt dåligt gjort då det ser ut som någon gjort det delvis på fri hand....
har putsat det högblankt redan. ska dock testa med tuschpenna och ser om det kan hjälpa.
Min tanke var att  man skulle kunna koppla sifferserien på blocket till chassienumret,?
Det finns en popnitad skylt vid torpedväggen där man ser vad det står, men det hjälpte föga.

Vettemannen
20 augusti 2021
SMP skrev:
Exakt.
näst sista siffran är svårtydd men enl mig så ser man vad det står. chassinumret är omstansat sedan tidigare men jäkligt dåligt gjort då det ser ut som någon gjort det delvis på fri hand....
har putsat det högblankt redan. ska dock testa med tuschpenna och ser om det kan hjälpa.
Min tanke var att  man skulle kunna koppla sifferserien på blocket till chassienumret,?
Det finns en popnitad skylt vid torpedväggen där man ser vad det står, men det hjälpte föga.

Jag tror inte dom godkänner numret på kotorblocket som chassinummer. Numret ska vara instansat på ramen på bilar med ram annars någon annan stans på karossen.
På min Van sitter det en fastsvetsad plåt på ramen i höger hjulhus bak med numret. Plåten är 3-4 mm tjock. 5 mm stansar. Godkänt varje gång.
På min Vette så är numret instansat på ramen i vänster hjulhus fram. 7 mm stansar. Godkänt varje gång.
På min Trans Am sitter numret i motorrummet på vänster stötdämpartorn. 5 mm stansar. Godkänt varje gång.
/Benny

7 786 Inlägg
20 augusti 2021
7 mm höga tecken är Transportstyrelsens krav.
Visste inte att 5 mm teckenhöjd godkändes.

I tidernas begynnelse var motornummer och chassinummer samma, på mest amerikanska bilar.

Inte så värst länge sedan HD inte hade något ram-/chassienummer utan motornumret gällde som identitet.

Enligt en internationell överenskommelse ska identiteten stansas på ramens högra sida, företrädesvis i närheten av av höger framhjul.
Vissa bilfabrikat stämplar inte in identiteten utan etsar in den - Land Rover bl a.
"Behandlar" men inte etsningen är den borta på 5 - 10 år.

3 Inlägg
20 augusti 2021
Trådstartare
Ska in på måndag och få den specialgranskad av någon expert på Besikta. Får se vart det slutar. Tack för tipsen

1 780 Inlägg
20 augusti 2021
Hmm, att försöka "förbättra" ett chassinr.. genom att stansa själv på nån specifik siffra kommer aldrig funka. Du får inte ge dig på att knacka in där det ej e´läsbart. Du kan lösa det genom att be en verkstad knacka in ditt Chassinr på nytt i frisk metall, verkstan fyller i ett intyg o det kostar en slant på Bilprovningen oxå.. men det e´så man måste göra.

mvh/husse

7 786 Inlägg
21 augusti 2021
husseman skrev:
Hmm, att försöka "förbättra" ett chassinr.. genom att stansa själv på nån specifik siffra kommer aldrig funka. Du får inte ge dig på att knacka in där det ej e´läsbart. Du kan lösa det genom att be en verkstad knacka in ditt Chassinr på nytt i frisk metall, verkstan fyller i ett intyg o det kostar en slant på Bilprovningen oxå.. men det e´så man måste göra.

mvh/husse

Joodå, du kan själv "förbättra" otydliga tecken.
Problemet är att en sats med 7 mm höga tecken/stämplar är rätt så dyr.
Är du händig, och det bara är något tecken som är otydligt, kan du mycket väl "skrapa in" tecknet med t ex en rits med hårdmetalspets.
Viktigast att de sista tecknen är läsbara.
Fyll i med tusch, som jag skrev i inlägg ovan.

1 780 Inlägg
21 augusti 2021
Hmm, tror vi gav strax över tusenlappen för våran sats. Men en dubbelslagen 7,a -ska inte godkännas(dvs. du kan inte träffa exakt, utan det är uppenbart att man manipulerat siffran. (trots att du inte försökt ändra den) . Sen är vissa hårdare än andra, o det brukar gå att prata igenom saker... men med fel idiot på stationen- så kan han/hon vägra att godkänna. Vi verkstäder klarar oss alltid- men Evert 72 som slagit dubbel 7,a trots att han siktade hyfsat rätt, åker på sånt.

mvh/husse

Sök