Volvo 945 b230fd 1994

Joelsonesson
10 juli 2021 · 9 Inlägg

Jag köpte nyligen en gammal volvo 940 som varit ett fordon för ett företag och då har dom installerat dit något slags "tjuvchip" som jag kallar det vet inte riktigt vad den ska göra eller hur den fungerar men den sitter under tändningslåset och bilen startar inte om det här "chippet" är ur draget och nu glappar det här chippet så bilen dör varje 5e minut eller så och så måste man peta in den längre så man kan köra 5 minuter till, har aldrig haft problem med den förut men nu från ingenstans vill den bara inte vara snäll nå mer och allt med bilen fungerar till 100% men dehär chippet gör att bilen knappt går. Någon som haft samma problem eller någon som vet hur man kopplar bort den utan att behöva byta 75 miljoner saker. Det är inte en immobilizer vad jag kommit fram till och kan inte hitta en enda bild som liknar vad jag har.

Bild finns nånstans i tråden. https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240492/240492-7b182073dca65914b26bef68a6dcd286.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240492/240492-60339ba48cf4459dec8e64ee68e96920.jpg

Senast redigerat av Joelsonesson (10 juli 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 juli 2021 · 17 473 Inlägg

En 940? Följ kablarna från tändningslåset och se var dessa tar vägen. Du bör ju hitta någon grunka som bryter tändning under ratten någonstans.
Känns inte som det skulle vara ett jätteproblem att koppla förbi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Joelsonesson
10 juli 2021 · 9 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En 940? Följ kablarna från tändningslåset och se var dessa tar vägen. Du bör ju hitta någon grunka som bryter tändning under ratten någonstans.
Känns inte som det skulle vara ett jätteproblem att koppla förbi...

nä jag tänkte så jag med men dom jag köpte bilen av sa att ville jag bli av med den var det enklare att byta motor men så illa kan det väl inte vara?

Utmarks-Loke
10 juli 2021 · 5 836 Inlägg

Hur avancerat kan det vara på en 940? Gissar att det bara är en slutande kontakt, ungefär som den tidens immobilizer. Men det är ju bara att plocka ner panelerna och se var kablarna tar vägen. Jag tror absolut inte man behöver byta motor, i absolut värsta fall kanske man får byta styrbox om de varit i den och mixtrat.

Joelsonesson
11 juli 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Hur avancerat kan det vara på en 940? Gissar att det bara är en slutande kontakt, ungefär som den tidens immobilizer. Men det är ju bara att plocka ner panelerna och se var kablarna tar vägen. Jag tror absolut inte man behöver byta motor, i absolut värsta fall kanske man får byta styrbox om de varit i den och mixtrat.

Jo men precis det är det ja har hört av andra också men har hört av en som e lite kunnig att man kanske behöver ett kopplingsschema nån aning varför man skulle behöva det?

Utmarks-Loke
11 juli 2021 · 5 836 Inlägg

Joelsonesson skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur avancerat kan det vara på en 940? Gissar att det bara är en slutande kontakt, ungefär som den tidens immobilizer. Men det är ju bara att plocka ner panelerna och se var kablarna tar vägen. Jag tror absolut inte man behöver byta motor, i absolut värsta fall kanske man får byta styrbox om de varit i den och mixtrat.

Jo men precis det är det ja har hört av andra också men har hört av en som e lite kunnig att man kanske behöver ett kopplingsschema nån aning varför man skulle behöva det?

Ett kopplingsschema behöver man för att slippa famla i blindo. Men ibland är det så enkelt att man inte ens behöver det.

Joelsonesson
11 juli 2021 · 9 Inlägg

johnnyJ skrev:
Vad är det som händer när du skjuter in "chippet"? Är det en mekanisk kontakt därinne?
Kan du inte bara trycka in "chippet" ordentligt och tejpa fast det?

Jo det är just det jag gjort men vill inte ha kvar chippet då de krånglar,  antar att det är själva chippet som är glappt eller att det kanske har ärgat. Har fått hjälp nu av en som slipade till chippet och klämde fast en liten tejp bit emellan chippet och kontakten så att den sitter kvar har då inte haft problem på två dagar men kan ju såklart inte lita på det till 100% så jag tänker göra ett försök till att få bort den kanske byter styrbox.

Joelsonesson
11 juli 2021 · 9 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Joelsonesson skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Hur avancerat kan det vara på en 940? Gissar att det bara är en slutande kontakt, ungefär som den tidens immobilizer. Men det är ju bara att plocka ner panelerna och se var kablarna tar vägen. Jag tror absolut inte man behöver byta motor, i absolut värsta fall kanske man får byta styrbox om de varit i den och mixtrat.

Jo men precis det är det ja har hört av andra också men har hört av en som e lite kunnig att man kanske behöver ett kopplingsschema nån aning varför man skulle behöva det?

Ett kopplingsschema behöver man för att slippa famla i blindo. Men ibland är det så enkelt att man inte ens behöver det.

Okej tack för snabba svar ska se över det till veckan big_smile

zzr94092
12 juli 2021 · 4 387 Inlägg

Tyskimport?

Joelsonesson
13 juli 2021 · 9 Inlägg

nej

Joelsonesson
23 augusti 2021 · 9 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tyskimport?

Nej

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang