Problem med min Opel Vectra 2,2i 2003

Smulan5757
24 augusti 2021 · 2 Inlägg

Har fått problem med min Opel Vectra 2,2i årsmodell 2003. För 2 veckor sedan startade den inte efter hade jag hade tankat, bara klickade när man drog på nyckeln, lyste ingen batterivarningslampa i bilen.  Bärgare kom om startade upp bilen med startkablar så att jag kunde köra hem.
Köpte ett nytt batteri nästa dag och satte in, bilen  fungerade bra i ca 12 dagar.  I lördags efter några turer med bilen, bilen startade perfekt varje gång, så när jag kom hem och skulle köra in i garaget så lägger servostyrningen av, även ac:n la av på vägen hem. Körde in i garaget och stängde av motorn, försökte starta den igen men då var den helt död, klickar bara när man drar på nyckeln. Ingen batterivarningslampa lyste i bilen denna gången heller.
Batteriet mättes upp och och visade att det var dålig, 11,98 volt Drivremmen är hel, byttes för inte så länge sen. Något gör att inte batteriet laddas när man kör.
Någon som har något tips på vad det kan vara för fel?
Har laddat batteriet nu och bilen startar som vanligt men vågar inte använda den, känns som att man kan få stopp när som helst utan förvarning.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 augusti 2021 · 17 473 Inlägg

Starta den och mät batterispänning när bilen står på tomgång är åtgärd nummer 1.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Smulan5757
24 augusti 2021 · 2 Inlägg

Det har vi gjort, men spänningen stiger ingenting när den står på tomgång.

zzr94092
24 augusti 2021 · 4 387 Inlägg

Ja,då laddar inte generatorn,eller nån kabel av/sitter löst/,mät på B+ anslutningen på generatorn! Börja med detta,Bilen är ju gammal åxxå,så generatorn är kanske utsliten,så ett byte är väl det enklaste..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang