Bmw 320d 06 ryker vitt

diese1
20 augusti 2021 · 102 Inlägg

Tjena. Har precis bytt turbon i min 320 eftersom den gamle rasade. Nu när jag har satt ihop all och provkörde bilen så kände jag efter en stund att det började sticka i näsan (genom ac'n) och sedan började det ryka vit rök ur motorrummet. Det luktar inte olja, mer som brända kemikalier eller ngt liknande. Det spelar ingen roll om jag kör eller står stilla, röka kommer när jag trycker på gasen.
Vad kan vara fel? sad

Utmarks-Loke
20 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Turbon är väl vattenkyld? Funderar på om du fått ett läckage där.

Jesper328
20 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Vart ifrån ryker det då?
Turboaggregat och sånt brukar ryka en stund när oljefilmen bränns bort, plus diverse smörjor som man använt vid demontering.

Up the RA
diese1
20 augusti 2021 · 102 Inlägg

Har en kompis som säger att de ryker vitt och får gashäng (vilket jag får) när det är olja i intercoolern.
Det ryker mestadels vid uppstart och gaspådrag.

diese1
20 augusti 2021 · 102 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vart ifrån ryker det då?
Turboaggregat och sånt brukar ryka en stund när oljefilmen bränns bort, plus diverse smörjor som man använt vid demontering.

Jag kollade i intercoolern och den är full med olja. Så kör jag några mil så bör det försvinna. Bilen gick jättebra efter turbobytet mer än att den rök som ett as.

diese1
20 augusti 2021 · 102 Inlägg

Nu har jag varit ute och kört några mil med den. Den gick bra, men rök, och ungefär halvägs genom turen började motorlampan att lysa och när jag närmade mig hemmet så började den att hacka på gasen.

Jesper328
21 augusti 2021 · 2 333 Inlägg

Är ditt partikelfilter fullt i olja då?

Up the RA
Utmarks-Loke
21 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Det låter som det är dags att kolla felkoder.

husseman
21 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, felkoder vore nog ingen dum idé. O om det ryker vit rök, så e´det ingen hemlighet att vatten förbränns. Vilket inte e´bra..
mvh/husse

diese1
26 augusti 2021 · 102 Inlägg

Den har slutat ryka. Räckte me o köra några mil sen försvann det, antagligen var det olja i icn.
Men nu när jag ändå är här så kan jag passa på o fråga en om en till liten sak, det är nämligen så att motorlampan tändes efter ett tag när jag "körde in" turbon. Men jag släckte den i min felkodsläsare och felkoden har inte kommit upp efter det och nu har jag kört en bit. Men däremot lyser motorlampan när bilen är i tändningsläget men slocknar så fort bilen startar, bör jag vara orolig?

Mew
26 augusti 2021 · 2 152 Inlägg

diese1 skrev:
Men däremot lyser motorlampan när bilen är i tändningsläget men slocknar så fort bilen startar, bör jag vara orolig?

Det är så det ska vara, så vet du att lampan funkar. Hade varit orolig om den INTE gjort så, eftersom det hade tytt på att någon varit där och fifflat. Så du kan vara helt lugn. smile

diese1
26 augusti 2021 · 102 Inlägg

Vad bra! Jag hoppades att det skulle vara så, men eftersom alla lampor förutom bromslampan (dåligt belägg bak) och motorlampan släcks i tändningsläget så var jag lite fundersam.
Nu har jag kommit på ett till fel tongue Jag bytte alla 4 glödstift innan eftersom jag hade felkod på 3st. Kollade felkoderna igen och då hade 2 av 3 slocknat, men glödstift i cylinder 2 var fortfarande dåligt. Kan det varat relät som är paj?

Utmarks-Loke
26 augusti 2021 · 5 809 Inlägg

Låter som du får gå ut med en multimeter och mäta lite på glödstiften. Först resistans, är det ungefär samma motstånd i glödstift nummer två som de andra? Sedan mäta spänningen på det glödstiftet när du glöder bilen.

diese1
26 augusti 2021 · 102 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Låter som du får gå ut med en multimeter och mäta lite på glödstiften. Först resistans, är det ungefär samma motstånd i glödstift nummer två som de andra? Sedan mäta spänningen på det glödstiftet när du glöder bilen.

Det får nog bli så jag gör, bara att de är jävligt svåråtkomliga så hade helst sluppit, men men.
Tack för svar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang