Ford S-max 2,2 tdci 2011

Lundborg_1
28 augusti 2021 · 3 Inlägg

Hej !

Jag har ett problem eller jag har flera men ett som är större än dom andra 😅

När jag kör som " vanligt " så funkar bilen nästan helt förutom att den rycker till lite vid acceleration precis som att den misständer, men de mest allvarliga problemet blir när jag kör hårdare med motorn efter 2-3 minuter går den i limp home mode vilket är störande och esp lampan tänk, men när jag stänger av bilen så går den som vanligt igen.

Misstänker att de har något men luften eller diesel att göra att motorn inte får tillräckligt med något av de så blandningen blir fel och motor sägerifrån att de går inte köra så med denna blandningen, eller så är de turbon som inte gör sitt jobb eller att något går trögt,

Har kollat map sensor och luftmassemätare,
Hade ett fel på den innan de var att en av spridaran läkte avgaser men de har jag fixat,

Fel kod:
P003A
P0605
P060C
P062B: tror att dena var den läkande spridaren smile

Sedan så funkar alla lampor fram men ändå får jag felmeddelande i bilen på att någon eller något är fel på lamporna fram skumt,

Har inte bytt bränslefilter än eller luftfilter heller,
Har funderat på om EGR:en gör så att de rycker när man kör vanligt med den, men osäker på de med,

Önskar att få fler ledtrådar på de kan vara,
Kan de vara partikelfiltret ?

Tacksam för svar 😊

xXSammy
28 augusti 2021 · 6 566 Inlägg

P003A - Turbo/överladdningskompressor laddtrycksreglering läge A inlärningsgräns överskriden
P0605 - PCM ROM fel
P060C - Intern styrdonsfunktion, huvudprocessor PCM
P062B -  Intern styrdonsfunktion, insprutningsreglering PCM

Är dessa historiska DTCs eller kommer de upp när bilen går i felsäkert läge?
Om de bara är dessa koder kan det vara fel i mjukvaran eller PCM i sig

Alternativt något som slår ut systemet, dock när EGR går sönder brukar den slå ut VREF / Referensspänningen men du har samtidigt ingen kod gällande det

De/Dem
husseman
28 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, detta känner ja igen... min gissning e´ny ECM.

mvh/husse

granadadr
28 augusti 2021 · 7 268 Inlägg

har du kollat turboslangen mellan ic å insug? den spricker OFTA på mondeo 2,2  har bytt 3 st själv och läser nästan dagligen i engelska forum om folk som har samma problem,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Lundborg_1
28 augusti 2021 · 3 Inlägg

granadadr skrev:
har du kollat turboslangen mellan ic å insug? den spricker OFTA på mondeo 2,2  har bytt 3 st själv och läser nästan dagligen i engelska forum om folk som har samma problem,,

Hej ..

Nej jag har haft misstankar om den slagen men inte kommit dit än, måste ha en bilyft så jag kan komma under bilen och på så set komma åt turbon,

Men även om de skulle vara fel på den skulle väl alla meddelande inte försvinna ?

Känns som de går troll i bilen
Förmodligen givaren men den säger att spolarvätska är slut fast de är fullt hela vägen upp I påfyllningsröret,

Lundborg_1
28 augusti 2021 · 3 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, detta känner ja igen... min gissning e´ny ECM.

mvh/husse

De låter dyrt men hade varit smidigt om de är så att de skulle vara de,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang