Volvo V70 T5 -07 Klonk / Knack vid växling

Skillerns
31 augusti 2021 · 101 Inlägg

Hejsan!

Information:

Märke: Volvo
Modell: V70 T5
Motor: B5244T5 R5 2.4L
Växellåda: M66
Årsmodell: 2007
Miltal: 26.000 mil

Jag har som jag upplever är ett "missljud" vid växling. Vid växling, spelar ingen direkt roll vilken växel det är, så hörs det ett knackande eller klonkande ljud som låter som det kommer från växellådans inre. Precis som att den huggar tag i kugghjulen innan den börjar rulla framåt vid gaspådraget efter en växling. Det låter metalliskt men jag kan ha fel. Ljudet minskar om man verkligen gör allt för att växla så fint som möjligt, men det är väldigt lätt hänt att det hörs. När man väl har utfört växlingen så går allt relativt fint, även om man gasar/bromas upp och ned så hörs inte direkt klonkande, kommer huvudsakligen vid just växling. Ljudet låter samtidigt dovt, inte skarpt och högt, inget en passagerare direkt hade tänkt på. Detta har varit sedan jag köpte den, flera månader tillbaka. En del av knackandet försvann efter jag bytte drivaxlarna.

Jag har sedan tidigare bytt en hel del på bilen efter jag blivit ny ägare till den och man blir nästan helt dum efter allt lyssnande man gör för att ta reda på fel, tillslut tror man att man hör något som kanske inte är där. Detta ljud hörs såklart, men frågan är ifall det är ett fel eller om det är ett spelrum någonstans som ska vara där.

Har letat runt en del på diverse forum men lyckas inte hitta något som beskriver just detta läge. Jag läste om bland annat drivaxler, motorfäste, att det ska låta så m.m. men skulle gärna vilja ha en uppdaterad bild av hur det faktiskt här.

Det som jag nyligen bytt i det området är:

Fullständiga fjäderben fram & bak (Bilstein/Febi Bilstein/Monroe), krängningshämmarstag fram och bak (Febi Bilstein), länkarmar vänster & höger (Lemförder), drivaxlar vänster & höger (SKF) med packning (OEM), flerspårsrem med spännare (SKF), växellådsolja(Volvo Egna), motorolja + filter(Castrol + Bosch), Spindelled vänster & höger (Lemförder), ABS-sensor vänster & höger (Febi Bilstein).

Det närmaste jag kommer till felsökning i nuläget är motorfästena, osäker dock ifall det kan vara en orsak, tänker om någon vet vad detta kan vara eller ifall det finns något känt fel för detta just på T5 då de har en lite starkare motor och kanske då slits på något specifikt vanligt ställe p.g.a. hårdkörning.

Mvh,
Tobbe

Senast redigerat av Skillerns (31 augusti 2021)

Mossan1
1 september 2021 · 2 805 Inlägg

Så ljudet uppstår när växeln läggs i?
Dvs INNAN ens kopplingen släppts upp?

Eller är det när kopplingen tar dragläge?

Lila stillastående vid start, eller bara rullande?

Senast redigerat av Mossan1 (1 september 2021)

Skillerns
1 september 2021 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Så ljudet uppstår när växeln läggs i?
Dvs INNAN ens kopplingen släppts upp?

Eller är det när kopplingen tar dragläge?

Lila stillastående vid start, eller bara rullande?

Hej!

Man kan säga precis när kopplingen får dragläge. Beroende på hur ”hårt” man växlar, alltså hastigt släpper kopplingspedalen så kan ljudet bli kraftigare. Med det sagt, så växlar man väldigt fint så hörs det knappast något, dock är den marginalen väldigt liten så det hörs nästan direkt.

Detta kan ske i rullande och stillastående läge. Om jag nu minns rätt, i rullande läge om man växlar för att motorbromsa så kommer inte ljudet fram lika lätt, antar att detta kan bero på att allt redan ligger i spänn så att säga, åt ett och samma håll.

Läste i ett annat forum om vissa bilar i Volvo serien att de har ”tillverkats” med ett visst spelrum, men att detta då var tillverkaren som försökte få ett missljud att vara mindre allvarligt. Att bilen helt enkelt tillverkats med en defekt men att de valde att inte göra något åt det och säger att det ska vara så. För att få kunden att acceptera felet. Svårt att säga då om jag har samma sak, att det helt enkelt inte går att göra något åt, för oerfaren för att svara på det.

Senast redigerat av Skillerns (1 september 2021)

zzr94092
1 september 2021 · 4 385 Inlägg

Kollat "motorfästet" under I mitten fram,typ ett länkagefäste!!

Mossan1
1 september 2021 · 2 805 Inlägg

Volvos M56 eller M66 är värdens kortaste manuella låda. Läste jag någonstans.
Stocklagren är koniska och det ÄR ett visst spel axiellt inbyggt. Det måste det vara. Missljudet som de allra flesta får är dock ett typ "klack-klack-klack" på tomgång. Lite skallrande liksom.
Det är när stockarna och/eller syncringarna skallrar, pga lådans design. Införandet av DMF svänghjul dämpade till viss del men när dom blir slitna låter det ändå.
Detta ljud kan också uppträda "skorrande" om man segdrar på riktigt låga varv.
Inte riktigt det du beskriver.
Volvos M-lådor är riktigt mil och stryktåliga men alla är inte knäpptysta utan att för den skull ha några problem.

Skillerns
1 september 2021 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Volvos M56 eller M66 är värdens kortaste manuella låda. Läste jag någonstans.
Stocklagren är koniska och det ÄR ett visst spel axiellt inbyggt. Det måste det vara. Missljudet som de allra flesta får är dock ett typ "klack-klack-klack" på tomgång. Lite skallrande liksom.
Det är när stockarna och/eller syncringarna skallrar, pga lådans design. Införandet av DMF svänghjul dämpade till viss del men när dom blir slitna låter det ändå.
Detta ljud kan också uppträda "skorrande" om man segdrar på riktigt låga varv.
Inte riktigt det du beskriver.
Volvos M-lådor är riktigt mil och stryktåliga men alla är inte knäpptysta utan att för den skull ha några problem.

Okej, jag kan ju försöka spela in det och dela någon länk. Hoppas inte det vanliga motorljudet överröstar. Vet inte om detta forum erbjuder ljudfiler men får i sådana fall köra med youtube.

Tror du motorfästen kan öka detta ljud? Vet inte när dessa fästen senast är bytt, upplevde dock det övre motorfästet var väldigt rackligt, ska kolla ifall jag ser någon spricka eller liknande i gummit. Har fått fram att det ska finnas ca 5 fästen varav en sitter på växellådan, som övre kommentar påvisar.

Senast redigerat av Skillerns (1 september 2021)

Mossan1
1 september 2021 · 2 805 Inlägg

Två hydrualiska stora.
Ett bakom motorn typ PÅ styrväxeln. Ett framför motorn.
Dom är sällan sönder.

Du har också ett bärande i gummi längst åt höger, nedanför vevaxelns remskiva. Man får böja undan innerskärmen för att se.
Det kan kolappsa/skickta sig så motorn tiltar ner åt höger.  Kan ge märkliga fenomen.

Övre momentstaget mot torpedväggen syns lätt med öppen huv.

Nedre främre momentstag sitter mellan Subframe och växellåda/kopplingskåpa.
Plasten under måste ner för att kunna inspektera. Endast möjligt underifrån.

Senast redigerat av Mossan1 (1 september 2021)

Skillerns
1 september 2021 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Två hydrualiska stora.
Ett bakom motorn typ PÅ styrväxeln. Ett framför motorn.
Dom är sällan sönder.

Du har också ett bärande i gummi längst åt höger, nedanför vevaxelns remskiva. Man får böja undan innerskärmen för att se.
Det kan kolappsa/skickta sig så motorn tiltar ner åt höger.  Kan ge märkliga fenomen.

Övre momentstaget mot torpedväggen syns lätt med öppen huv.

Nedre främre momentstag sitter mellan Subframe och växellåda/kopplingskåpa.
Plasten under måste ner för att kunna inspektera. Endast möjligt underifrån.

Är det någon mening att byta de hydrauliska? Kan tänka mig att de inte är jättelätt att inspektera utan att plocka bort med tanke på positionen. Tänker i sådana fall beställa alla andra delar från AUTODOC. Har hört både negativt och positivt om styvare bussningar också, men verkar som jag lutar mest mot original för att motverka vibreringar i bilen.

På tal om annat, har du erfarenhet att folk brukar plocka bort skyddskåpan till motorn under bilen, den som är av plast, stor kåpa. Någon föregående ägare till bilen har tagit bort den så jag köpte ny, nu verkar det som att jag får lite smått extra vindbrus ljud in i bilen, blev rädd först att hjullagren pajat från ingenstans, men antar att det är den kåpan som gör ett mer svagt brusande eko ljud. Har dock inte testat igen utan. Bor i stan så måste alltid köra bort bilen så fort jag ska meka.

Senast redigerat av Skillerns (1 september 2021)

Mossan1
1 september 2021 · 2 805 Inlägg

Byta hydrualiska i förebyggande är ingen ide.  Aldrig ens lossat en på en Volvo. Aldrig behövt.

Alla jag har kört har haft plasten kvar.
Ökat vindbrus vete katten om det blir.
Troligen sönder eller någon som inte orkade återmontera.

Jag rekomenderar normala bussningar.
Polyuretan osv ger sämre komfort.

Just bussningar får man faktiskt vad man betalar för i större utsträckning än det mesta. Rekomenderar faktiskt Lemförder eller liknande.
Det säger jag sällan.

Senast redigerat av Mossan1 (1 september 2021)

Skillerns
1 september 2021 · 101 Inlägg

Mossan1 skrev:
Byta hydrualiska i förebyggande är ingen ide.  Aldrig ens lossat en på en Volvo. Aldrig behövt.

Alla jag har kört har haft plasten kvar.
Ökat vindbrus vete katten om det blir.
Troligen sönder eller någon som inte orkade återmontera.

Jag rekomenderar normala bussningar.
Polyuretan osv ger sämre komfort.

Just bussningar får man faktiskt vad man betalar för i större utsträckning än det mesta. Rekomenderar faktiskt Lemförder eller liknande.
Det säger jag sällan.

Hmm, undrar just då vad det kan vara jag hör, har inte för mig att jag hört detta förut, det låter beroende på hur fort bilen åker. Får montera bort det och testa ifall det blir någon skillnad.

Vilket fall som helst så är jag tacksam för all din hjälp! Får återkoppla om jag nu lyckas spela in ljudet så det går höra, kanske lyckas fånga både bruset och knacket, men ska beställa dessa fästen i alla fall. Lika bra att byta så har man gjort det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang