tommen1 skrev:
Innan du köper ett nytt batteri så tycker jag att du ska mäta vad för spänning du har över polerna på batteriet.Det ska vara minst 13,7 till 14,5 volt beroende på batteriets status, när du gasar lite.Får du inte det då är det generatorn som inte laddar, mvh tommen
Ett annat tips i sammanhanget är att mäta över polerna på batteriet när bilen ska startas. Mät vad det har innan tändningen är påslagen, när tändningen är påslagen och slutligen vad som finns i batteriet vid startögonblicket.
Att "bilen" är stendöd efter 1.5mil körning är väl indikation på antingen eller. Nu blir ju inte batteriet fulladdat på 1.5mil iofs, men, startar den "hemma" och man sen kör 1.5mil, borde det inte vara några problem att starta senare.
Har en lista liggandes från "någonstans", och den ger ett test för att mäta, det är dock inte hundraprocentigt, men ger en fingervisning.
Fulladdat batteri, låt stå minst 6 timmar, och mät sen spänningen. Om batteriet har under 50% (i listan) är det inte helt välmående;
0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol
Det är som sagt inte idiotsäkert, jag har själv haft batteri som vid enbart spänningsmätning var "friska", men vid belastning inte fungerar. Då är det bra att ha en batteritestare för någon hundring hängandes på väggen

Men ja, nu har ju TS fått lite mätalternativ
