Köpråd! Hjälp mig hitta en snabb bil under 50k

YZGUCCI
6 september 2021 · 50 Inlägg

Tjena alla! Tänkte köpa en sladdbil men insåg att alla BMW E36or och Volvo 740s börjar stiga i pris och är relativt ovanliga i bra skick. Nu har jag istället tänkt på att köpa en snabb bil under 50 000kr som toppar över 220 och axar bra. Såg på youtube när folk kör på autobahn ser kul ut. Vad borde man köpa. Ända modellen jag vet jag kan få under 50k som toppar över 220 är gamla Audi A8/Audi S8. Vilka modeller tipsar ni om?

Tobzter
7 september 2021 · 3 145 Inlägg

Här har du något,
Rakarör , sänkt så den knappt går att köra,
https://www.blocket.se/annons/jonkoping … i/96789985 .

eller denna
https://www.blocket.se/annons/jonkoping … n/97404985

Är inte riktigt med på vad du är ute efter, frågeställning känns inte riktigt seriös

Senast redigerat av Tobzter (7 september 2021)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Jesper328
7 september 2021 · 2 371 Inlägg

Jadu, min Saab gör mätaren ut ganska så snabbt, och är ute för 25.000kr.

Annars är det väl bara att sortera efter 250hk+ på blocket, och välja något fint.

Up the RA
Tobzter
7 september 2021 · 3 145 Inlägg

Han vill sladda också så tyvärr ingen saab wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
YZGUCCI
7 september 2021 · 50 Inlägg

Tobzter skrev:
Här har du något,
Rakarör , sänkt så den knappt går att köra,
https://www.blocket.se/annons/jonkoping … i/96789985 .

eller denna
https://www.blocket.se/annons/jonkoping … n/97404985

Är inte riktigt med på vad du är ute efter, frågeställning känns inte riktigt seriös

30 000 mil motorn lär ju rasa innan jag ens kommer ut på motorvägen

Tobzter
7 september 2021 · 3 145 Inlägg

Som sagt de du är ute efter finns inte riktigt...

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Lucif3r
7 september 2021 · 2 214 Inlägg

Om du rasar en motor innan du kommit ut på motorvägen så kanske du ska titta på en sparkcykel istället wink

Jesper328
7 september 2021 · 2 371 Inlägg

Tobzter skrev:
Han vill sladda också så tyvärr ingen saab wink

Tror nog att TS gör sig bäst i en Micra med en maskin på 1300cc. lol

Up the RA
Mew
7 september 2021 · 2 160 Inlägg

Jesper328 skrev:

Tobzter skrev:
Han vill sladda också så tyvärr ingen saab wink

Tror nog att TS gör sig bäst i en Micra med en maskin på 1300cc. lol

En exakt sådan har jag sladdat med en vinter mha handbromsen, gick faktiskt mycket bredare än jag trodde det skulle. Så tror inte man går säker för det. lol

Hade en E39 som brukis/vinterbil några år, då bara en 523 men det gick brett ändå. Väldigt bekväma bilar i övrigt också. Dock är en Volvo 940 mycket mer sladdvänlig / lätt i baken, efter -96 har alla turbo, och de är mycket mer lättmekade. E39 är bra om du skruvar själv, men det är bilar som är moderna för sin ålder med mycket elektronik och funktioner som börjar bli till åren, med allt som det innebär. 6orna är fina och har en härlig gång och fint motorljud, 530in är såklart vassast av dem och är att föredra om du hittar ett fint exemplar som inte blivit sönderkört.

Ta det lugnt med trimningen i början bara. Något de flesta lär sig den hårda vägen, inklusive jag själv, är att ju mer du trimmar desto mer opålitligt blir det. Och väljer du en 940 så kör inget pystrim, för allt i världen. En ställbar wastegate och ett välkänt trim för originaldelarna, typ BSR 204HK, räcker gott och väl. 200hk i en 940 rör på sig BRA. På vintern vill du egentligen knappast ha mer effekt i en sådan, de är för lätta i baken.

Senast redigerat av Mew (7 september 2021)

Cassius Hobbymekaniker
9 september 2021 · 470 Inlägg

Ta ett lån och köp Toyota Starlete i Umeå som har Celica GT4 drivlina. 4wd, kort hjulbas, 300 häst och väger ingenting. Kostar 130k dock. smile

Nä men sladda går göra med "nästan" vad som helst, ska de sladdas sommartid behövs lite mer effekt men lika fullt finns det fortfarande gott om bilar det funkar med, även om de flesta modeller numer är fram eller fyrhjulsdrivna.

En Quattro går sladda med på vintern, men en A8... Där behövs utrymme för att sladda! Den är så pass stor så det tar tid för sladden att häva sig när man vill byta riktning.

Skippar vi sladdandet så finns det väldigt gott om bilar som accar bra och gör 200+kmh dock! Vill man bara gasa är en manuell låda inte av samma vikt heller. Finns ju gott om MB's med mycke effekt t ex, men de allra allra flesta har automater.

Är det bara fort man vill åka skulle jag säga att en Saab 9000 2.3T är den billigaste bilen man kan skaffa. Kostar 10-20 000 kanske för ett vettigt exemplar, lägg 10k på trim och du har 300 hästar och en bil som säkerligen gör 250 blås.

Glöm bara inte att om du vill köra fort bör du ha koll på fler saker än effekt. T ex bör du inte snåla på däcken alltför mycket, höga farter ställer högre krav på däck. Bromsar bör du se till så dom är schyssta rakt igenom, dom behöver fungera bra! Samma sak med fjädrar och dämpare, gärna uppgradera bromsbelägg och i alla fall stötdämpare till "något" bättre än original bara för att ha bättre kontroll och stopp möjligheter i höga hastigheter.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang