[LÖST] Volvo V60 D3 -11 Hackar vid körning

Leumasen
5 september 2021 · 22 Inlägg

Hej
Som rubriken lyder så är något fel med bilen som i övrigt är helt original. Felen uppstår på lite olika sätt men det brukar gå felfritt första 10 minuterna ungefär. Symptomen är att bilen hackar, ofta i kombination med att ABS pumpen hörs och känns i bromspedalen även fast jag inte bromsar. i början så hade jag endast felkoder på gaspedalen i ECM och CEM, efter mycket felsökning så har jag inte hittat något fel. Har testat med en annan pedal.

Häromdagen hände något annorlunda efter en stunds provkörning när jag stod på tomgång, motorn började gå riktigt dåligt och man kunde tro att den skulle lägga av. Lustigt nog kom det inga felkoder vid det tillfället men symptomen kom tillbaka nästa dag och jag fick ett gäng felkoder, kortfattat är det olika styrenheter som tappar CANBUS kommunikationen med ABS styrenheten. ECM, CEM, PBM (parkeringsbroms), HCM (strålkastare).

Man kan ju misstänka att ABS styrenheten behöver bytas/repareras. Har någon kunskap och erfarenhet om detta och kan säga något hur jag bör gå vidare?

Felkoder:

        ABS-U014000 Lost Communication With Central Electronic Module.
        General Failure Information. No Sub type information. 
        DTC Status: Present.

        ABS-U010000 Lost Communication With Engine Control Module.
        General Failure Information. No Sub type information.
        DTC Status: Present.

        ECM-P212582 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch E Circuit.
        Bus Signal/ Message Failures. Alive/Sequence counter incorrect/not updated
        DTC Status: Present.

        CEM-U000112 High speed CAN Communication Bus.
        General Electrical Failures. Circuit short to battery.
        DTC Status: Present.

        HCM-U041568 Invalid Data Received From Brake Control Module.
        Algorithm Based Failures. Event information
        DTC Status: Present

UPPDATERING 9/11-21

https://imgur.com/6hfWZGP

Som man ser på bilden så ser man tydligt störningar i signalen från gaspedalen, "spikarna" uppstår samtidigt som bilen rycker!

I övrigt så har jag inte fått några felkoder igen.

UPPDATERING 12/9

En felkod kom tillbaka idag på gaspedalen

       ECM-P212037 Throttle/Pedal Position Sensor/Switch D Circuit.
       FM/PWM Failures. Signal Frequency too high

Har kört samtidigt som jag kollar värdet från gaspedalen. Det är inte alltid som det syns på diagrammet när bilen rycker.
Värt att nämna igen är att ryckningarna uppstår när bilen har körts ungefär 5-10 minuter.
Jag har testat batteriet med en batteritestare som lägger belastning på batteriet, inga problem. Laddningen är bra.



LÖSNINGEN: OBD2 läsaren visade utslag i APP E signalen när jag rörde på kabelstammen som går under luftröret.
Upptäckte skadorna på kabelstammen ganska omedelbart, den går in vid servopumpen och sitter fast (ska sitta fast...) i en kabelkanal i plast med buntband. Många kablar visade sig vara skavda mot kabelkanalen/buntband, även kablarna till kylarfläktens relä. Fick lossa kabelstammen i ena änden där det sitter en stor kontakt under vänster strålkastare, samt kontakter till spolningen och små kontakter till AC pump och generator. Fick upp allting i arbetshöjd utan ett allt för omfattande arbete, kunde sedan jobba metodiskt i lugn och ro. Gjorde rent från olja och synade varje enskild kabel och reparerade. Blev krympslang där kopparledaren hade klarat sig, endast två kablar fick lagas med krympskarvhylsa varav en CAN-bus. Lindade allting ordentligt med kablagetejp utanpå flexslangen, nu är allt frid och fröjd. Ungefär ca 20cm från kontaktstycket hittades en till kabel skavd, 50% chans att det var D signalen från gaspedalen.

Senast redigerat av Leumasen (22 oktober 2021)

zzr94092
5 september 2021 · 4 385 Inlägg

Lite väl mycket felcoder,radera kör en bit och läs av på nytt.. Hur är laddningen och batteriet?

Leumasen
6 september 2021 · 22 Inlägg

zzr94092 skrev:
Lite väl mycket felcoder,radera kör en bit och läs av på nytt.. Hur är laddningen och batteriet?

Laddningen och batteriet verkar vara bra.
Många felkoder ja men det är nog rimligt eftersom High speed CAN sitter ihop med många styrenheter.

Tidigare fick jag den här felkoden, den har inte kommit tillbaka men har ersatts med Circuit E , alltså fel i CAN

ECM-P212037 Throttle/Pedal position sensor Circuit D FM/PWM. Failures. Signal frequency too high.

Senast redigerat av Leumasen (6 september 2021)

Leumasen
11 september 2021 · 22 Inlägg

Inlägget är uppdaterat

Leumasen
12 september 2021 · 22 Inlägg

Inlägget uppdaterat 12/9.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang