Miata nb kompressor

Mora2000
13 september 2021 · 9 Inlägg

Hej, har funderat ett tag nu över att kompressor konverta en Miata nb, eftersom det inte är möjligt att turboregga en 1.6L Miatamotor så har jag funderat över att montera av allt under vintern för att kunna besiktiga den på våren varje år. Min fråga är, vad behöver jag göra för att motorn ska gå som
¨stock¨, räcker det med att ta bort den mappade ecun och alla kompressorns komponenter eller måste jag omprogrammera ecu:n istället för att koppla bort den?

Nickeboii
13 september 2021 · 762 Inlägg

Det går att registrera en Miata med turbo, men man måste gå via SFRO eller liknande besiktningsorgan för att få den registrerad som ombyggt fordon. Detta kräver en del ombyggnation samt att man måste regga den med e85 som bränsle. Kanske är värt det, istället för att varje år ta i och ur turbo/kompressor paketet? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Mora2000
13 september 2021 · 9 Inlägg

Nickeboii skrev:
Det går att registrera en Miata med turbo, men man måste gå via SFRO eller liknande besiktningsorgan för att få den registrerad som ombyggt fordon. Detta kräver en del ombyggnation samt att man måste regga den med e85 som bränsle. Kanske är värt det, istället för att varje år ta i och ur turbo/kompressor paketet? smile

Jag kollade med dem på sfro och de sa att jag var tvungen att byta motor till antingen en nyare motor som redan har turbo eller modifiera en motor från 75 eller äldre. Ganska tråkigt men har du någon koll på vad man behöver göra med ecu:n?

Curse
13 september 2021 · 686 Inlägg

Hör med Razpataz här på gorg. Han har även en projekttråd här om sin Eunos Roadster. (Mazda Mx5/Miata) dock har han 1.8 motorn

Mazda 6 "MPS" (2006)
Nickeboii
14 september 2021 · 762 Inlägg

Mora2000 skrev:

Nickeboii skrev:
Det går att registrera en Miata med turbo, men man måste gå via SFRO eller liknande besiktningsorgan för att få den registrerad som ombyggt fordon. Detta kräver en del ombyggnation samt att man måste regga den med e85 som bränsle. Kanske är värt det, istället för att varje år ta i och ur turbo/kompressor paketet? smile

Jag kollade med dem på sfro och de sa att jag var tvungen att byta motor till antingen en nyare motor som redan har turbo eller modifiera en motor från 75 eller äldre. Ganska tråkigt men har du någon koll på vad man behöver göra med ecu:n?

Tror att du har blandat ihop det lite nu. På bilar som är 1975 och äldre så får man trimma motorer medan på bilar 1976 och framåt så får man inte trimma motorerna. Då måste de tas som en enhet tillsammans med katalysator och styrsystem etc. Men det går att komma runt, de finns nämligen en dispens i reglerna som säger att om du reggar in en bil som ombyggt fordon och samtidigt byter bränsle så får du trimma/turbokonvertera en motor i en nyare bil.

Taget från deras sida, se sista meningen.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Det finns också ett undantag till. Konverterar du bilen till etanol så får du byta styrsystem om du kan visa att effekten inte påverkas mer än 5%.
Du kan läsa om det i TSFS 2013:63 under kapitlet för avgasrening. smile
Bifogar länken dit.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 100,72,638

Senast redigerat av Nickeboii (14 september 2021)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Mora2000
14 september 2021 · 9 Inlägg

Nickeboii skrev:

Mora2000 skrev:

Nickeboii skrev:
Det går att registrera en Miata med turbo, men man måste gå via SFRO eller liknande besiktningsorgan för att få den registrerad som ombyggt fordon. Detta kräver en del ombyggnation samt att man måste regga den med e85 som bränsle. Kanske är värt det, istället för att varje år ta i och ur turbo/kompressor paketet? smile

Jag kollade med dem på sfro och de sa att jag var tvungen att byta motor till antingen en nyare motor som redan har turbo eller modifiera en motor från 75 eller äldre. Ganska tråkigt men har du någon koll på vad man behöver göra med ecu:n?

Tror att du har blandat ihop det lite nu. På bilar som är 1975 och äldre så får man trimma motorer medan på bilar 1976 och framåt så får man inte trimma motorerna. Då måste de tas som en enhet tillsammans med katalysator och styrsystem etc. Men det går att komma runt, de finns nämligen en dispens i reglerna som säger att om du reggar in en bil som ombyggt fordon och samtidigt byter bränsle så får du trimma/turbokonvertera en motor i en nyare bil.

Taget från deras sida, se sista meningen.
Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning. Observera dock undantagsregler för ombyggt fordon som samtidigt E85-konverteras, prata med din besiktningsman om den saken.

Det finns också ett undantag till. Konverterar du bilen till etanol så får du byta styrsystem om du kan visa att effekten inte påverkas mer än 5%.
Du kan läsa om det i TSFS 2013:63 under kapitlet för avgasrening. smile
Bifogar länken dit.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 100,72,638

ahh, tack så mycket ska grotta mig in i det djupare

Nickeboii
14 september 2021 · 762 Inlägg

Mora2000 skrev:
ahh, tack så mycket ska grotta mig in i det djupare

Varsågod! Kul att kunna hjälpa till.

Bara för att förtydliga så betyder det senare alternativet inte att det är okej att byta till kompressor, utan +-5% är bara för bytet av motorstyrning.
Men detta gör att det är enkelt för dig att ta bort turbo/kompressorn. Du gör bara två olika mappar, en för överladdning och en när du kör sugis igen smile

Det är också tillåtet att regga den som flexifuel, så att du kan välja själv vad du ska köra för bränsle. Men styrsystemet måste själv känna av och reglera detta. Vilket du kan göra i de flesta modernare eftermarknadssystemen idag smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang