Blir av med Bilkörkortet om man åker för olovlig på MC?

YZGUCCI
14 september 2021 · 50 Inlägg

Hej alla på Garaget! Vi säger att jag kör en 125cc motorcykel utan behörighet och åker fast av snuten för olovlig körning. Om jag har ett bilkörkort samtidigt blir jag av med det då? Eftersom jag jag åker fast för olovligkörning på motorcykel och inte missköter mitt bilkörkort så tycker jag att det ändå låter rimligt att man får en böter och får behålla sitt bilkörkort? Tack på förhand.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 september 2021 · 13 674 Inlägg

ja dom drar bilkortet till 100% det ger 3månader normalt.  sen är det skillnad på olovlig körning och grovolovlig körning rättsligt.   men tror inte spärrtiden skiljer något men det är jag inte hundra säker på.. skillnaden i olovlig körning och grovovlig körning ligger i om du tex haft A-körkort och blivit av med det och sen torskar.  men har du aldrig haft a-körkort blir det olovlig körning  första föreselsen andra blir grov. 

sen i slutänden hamnar man i brottregistret och kan inte ta vissa jobb pga det.  vid många upprepade grova olovliga brukar dom låsas in någon månad i fängelset.

spontant är det ju inte värt det.    fast det är lite att kasta sten i glashus då jag körde runt på en 100cc scooter när jag var av med mitt b-körkort och jobbade 2mil bort.  det gick bra den gången men det kunde slutat att jag från 5månaders spärrtid (70km/h över på 90väg)  så hade jag nog fått förlängt 3månader direkt..   det hade det inte varit värt.

Senast redigerat av Growe (14 september 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
14 september 2021 · 2 183 Inlägg

Du kan bli av med körkortet om du så kör en åkgräsklippare olämpligt.
Finns vissa extrema fall med folk som blivit av med körkortet för att dom cyklat, men då var det alkohol inblandat också.

spillolja
14 september 2021 · 4 014 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang