Felande automatväxellåda (elfel?), MB Sprinter -04

Juumanji
20 september · 13 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du har inte en felkodsläsare tillgänglig, måntro?
Kollat motståndet i canbus?

Iom att kombiinstrumentet har lagt av i samband med yttre belysning så lär du kika på reläerna under förarstolen då iallafall KI får sin matning ifrån dessa.

Tror att jag var lite snabb på att döma ut kombiinstrumentet; det var visst ett par säkringar som gått bara.

Tyvärr verkar jag gå på pumpen att hitta någon felkodsläsare utan att ta mig till en verkstad men ja, det hade nog underlättat att läsa av eventuella koder.

Men så som läget är nu är att säkring 1 (styrning automatlåda) och säkring 12 (varselljus) bryter när man slår på tändningen. Båda går via ett relä för positionsljusen (tror jag det var). Jag håller fortfarande på att söka efter något som händer efter detta som orsakar kortisen i kretsarna och idag gjorde jag något - vet inte vad - som tillfälligt höll dessa intakt. Tog ut kärran på en provtur och allt verkade fungera bra tills att det efter en stund blinkade till som tidigare i instrumentpanelen och växlingen kvarstannar på 2ans växel. Aha, det måste ju betyda att det är någonting som tappar signal med olika komponenter och försätter växellådan i "limp in mode". Efter "omstart" av motorn fungerade allt som det skulle tills att det började blinka igen.
Låter som att det kanske handlar om någon can bus trots allt? Hur mäter jag detta och vet du vart jag hittar dom?

Juumanji
21 september · 13 Inlägg

Uppdatering: följde kretsschemat och hittade att regplåtsbelysningen låg på samma krets som säk. 1 & 12. En snabb okulär besiktning visade på kraftigt ärgade kontakter; kopplade ur dessa och nog fan är de dessa som är boven! Tog en kortare provtur och allting håller. Fick en(!) liten dipp på instrumenten igen dock men det är framgång med tanke på att de var mer frekventa innan. Kommer läsa av felkoderna på verkstad nu när jag kan köra och ta det därifrån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang