Transmissions dreven

Akilles81
22 september 2021 · 1 Inlägg

Varför måste märkningarna på transmissionsdreven stämma med varandra?

Och varför?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2021 · 17 466 Inlägg

Annars skenar fluxkondensatorn på grund av positiv VOID-koefficient. Ganska basic.

Nej, du får nog ge lite mer info. Bilmodell? Motor? Problem?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zzr94092
22 september 2021 · 4 385 Inlägg

Tror nog att TS menar kamrem/kedja drev ...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2021 · 17 466 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tror nog att TS menar kamrem/kedja drev ...

Ah! Kanske det. Då är det ju bra om dessa stämmer ihop.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
22 september 2021 · 2 801 Inlägg

(Om det handlar om kamdrivning)

Kamaxel/ar och vevaxel måste stå i helt i sync så att ventilerna öppnar och stänger där dom ska.  Är det ur sync med så mycket som en kugg blir motorgången påverkad negativt.
Än mer ur sync kan ventil och kolv kollidera med stora skador som följd.

Utöver kamaxlar och vevaxel kan det också drivas aggregataxel eller ballansaxel av samma kedja/rem/drev och även dom måste vara i rätt läge för att funktionen skall uppnås.

Senast redigerat av Mossan1 (22 september 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang