Problem med min Nissan Almera hatchback 2002 1.8 114hk

fell4n
24 september · 7 Inlägg

Hej! Någon här som vet vad problemet kan vara när bilen hackar rejält så fort man trampar på gasen? överstiger inte ens 30kmh. Och när mätaren flippar vid tomgång? Bilen blöddrar och ”hackar fram” hela tiden vid gaspådrag

Uppskattar hjälp, tips och råd, fråga frågor så ska jag försöka vara så punktlig som möjligt👌🏼

mb_pucken
24 september · 4 807 Inlägg

Börja med att läsa ut felkoder. Kan finnas lite ledtrådar där.
Kan vara allt från kuggad kamkedja till en kass givare av något slag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
fell4n
24 september · 7 Inlägg

Motorlampan lös och felkoder sa givare, då bytte jag den och nu har den börjat då hacka istället🤣 kollat felkoder igen och det gav tyvärr inget speciellt.

Senast redigerat av fell4n (24 september )

Utmarks-Loke
24 september · 4 580 Inlägg

fell4n skrev:
Motorlampan lös och felkoder sa givare, då bytte jag den och nu har den börjat då hacka istället🤣 kollat felkoder igen och det gav tyvärr inget speciellt.

Det är svårt att förstå vad du menar. Vilken givare var det? Det finns rätt många olika givare på en bensinmotor från 2000-talet. Och exakt vilka felkoder är det du har, eller hade? Och menar du alltså att motorn går rent på tomgång men börjar hacka när du trampar på gasen?

fell4n
24 september · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

fell4n skrev:
Motorlampan lös och felkoder sa givare, då bytte jag den och nu har den börjat då hacka istället🤣 kollat felkoder igen och det gav tyvärr inget speciellt.

Det är svårt att förstå vad du menar. Vilken givare var det? Det finns rätt många olika givare på en bensinmotor från 2000-talet. Och exakt vilka felkoder är det du har, eller hade? Och menar du alltså att motorn går rent på tomgång men börjar hacka när du trampar på gasen?

Kamaxelgivaren, vet inte vad dom första koderna visade då jag inte var med, senast jag kollade visade dom ingenting, motorn går rent utan hack på under 3000 varv, den går lite lite bättre när den är mera varm

mb_pucken
25 september · 4 807 Inlägg

Skulle kunna vara en vevaxelgivare som spökar. Dom kan vara lite luriga och sätta felkod på kammen trotts att det är vevaxelgivare som är orsaken då den används som referens.

Borde gå att läsa ut varvtalet med ett diagnos instrument.

Senast redigerat av mb_pucken (25 september )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
fell4n
25 september · 7 Inlägg

Någon som har några andra funderingar på vad det kan vara? Det är rätt så bråttom.

Senast redigerat av fell4n (25 september )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september · 14 507 Inlägg

Köpt en lite för billig kamaxelgivare kanske? Inte Org?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
fell4n
26 september · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpt en lite för billig kamaxelgivare kanske? Inte Org?

Haha nej den är inte org

Brådhis * Voff voff *
27 september · 7 337 Inlägg

Kan lika gärna vara en tempgivare som spökar eftersom bilen går bättre varm och går bra på låga varv...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
fell4n
4 oktober · 7 Inlägg

B

jaka54
4 oktober · 4 579 Inlägg

Hej!
Vem kollade felkoderna? Du själv eller en firma?

Mossan1
4 oktober · 644 Inlägg

I detta fallet behöber man radera alla felkoder och sedan provocera fram nya. Dvs köra den, och då som den går sämst.

Det finns tyvärr inget klockrent "Den/det-är det-nästan-alltid-med-dom-symptomen" typ av svar.
Det finns för många möjliga fel det kan vara.

Var det felkod på utebliven/orimlig signal från kamaxelgivaren, eller avsåg koden förhållandet mellan kam och vev?  Två vilt skilda orsaker där det kan misstolkas som givaren när felet är förhållandet. Der är inte samma koder, men översättningstexten kan lämna utrymme för feltolkning.

Men självklart kan du öppna huven och leta uppenbara fel som kablage, slangar, säkringar osv...

Senast redigerat av Mossan1 (4 oktober )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang