Min b230fk starter av

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Tja.. har en 945 ltt som just nu inte startar.

Idag skulle jag åka till skolan och märke ungefär halvvägs att lambda lampan börja lysa, jag tänkte inte på det mer sen då jag hade lite bråttom till skolan, ungefär 3 min ifrån skolan dog bilen helt i rondellen, han precis svänga in på en annan väg från rondell. Öppna huven och de bara rök, antagligen överhettning då topplockspackningen läcker lite. Ringde en polare för att komma med vatten. När jag fyllde på vatten så pöss de bara o bubbla som fan i expansionskärlet. Sedan försökte vi starta bilen, då starta den inte. Något förslag på vad det kan vara, antingen är de topplockspacknigen eller så äre toppen som är helt skrot, men bilen borde ändå starta. Läste ett annat forum att kamremen kan ha smält då bilen antagligen kokade
Kom gärna med förslag samt fråga om du behöver en bättre förklaring på mitt fel.

Steff240
30 september 2021 · 1 017 Inlägg

Har du ingen tempmätare? Den är bra att titta på ibland wink

Fanns det något vatten alls i expansionskärlet när ni fyllde på? Att det bubblar och fräser därifrån när man öppnar locket med varm motor är väl normalt.

Att kamremmen smält låter jävligt otroligt, det måste nog brinna i motorn för att det ska hända.

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Saken är den att tempmätaren inte funkar hmm. De var inget vatten alls i expansionskärlet, när vi väl fyllde på och det ran ut igenom topplockpackningen, men vi testa och starta men den starta inte, när ja vred på nyckeln så tugga bara startmotorn o de bara forsade ut vatten. De lätt precis som de gjorde innan bilen dog som om nått typ knacka fast ändå inte, när de ljudet kom så sprutade de ut ifrån toppen och det måste varit det som lät innan när jag åkte, bilen gick ändå rätt dåligt på motorvägen.

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Tänker att motorn borde väl ändå starta om toppen är skrot men att den bara går rätt dåligt?

Steff240
30 september 2021 · 1 017 Inlägg

Är packningen så kass är det nog jävligt dålig kompression på en eller flera cylindrar...
Samt att det kan ha hänt mer grejer inne i motorn om den varit riktigt jävla varm.
Toppen kan mycket väl ha blivit skev.

Bara att riva av topp och mäta upp skevheten, plana eller byt topp om den blivit skev.
Sen byta packning och se vad som händer wink

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Ska riva ned och kolla känns ändå skumt varför lambda lampan börja lysa, Har jag jävligt tur kan de bara vara topplockspackningen som är skrot men känns som de lite mer än bara topplockspackningen

Steff240
30 september 2021 · 1 017 Inlägg

Om tillräckligt vatten letat sig in i en cylinder så kan det ha påverkat förbränningen såpass att lambdasonden reagerat. Samma sak om kompressionen blivit alltför dålig kanske.

För mycket vatten i en cylinder kan även ge spännande följdfel som krokiga vevstakar mm.

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Det största problemet är väl att jag inte har ett garage så fick boxera bilfan te min farbror som har garage men han har ju massa bilar i de garaget som han arbetar med, så får väl se hur länge skrothögen står nu😂 tänkte ochså det hur fan vattnet kan vattnet ta sig in i alla cylindrar?

Steff240
30 september 2021 · 1 017 Inlägg

Om packningen gått åt helvete riktigt och kanske toppen blivit skev också så kan nog vatten hamna lite varstans roll

Hur ser oljan ut?
Hur såg avgaserna ut innan bilen dog? Om det kommer in vatten i cylindrarna brukar det ryka ordentligt vitt ur avgasröret.

Riioh
30 september 2021 · 9 Inlägg

Vet inte bilen bara dog han inte kolla det men de men oljan såg bra ut på stickan iaf, för jag vet att lite olja o vatten läckte från toppen innan och att ja fått fyla på vatten rätt ofta men de sa la stopp nu när topplockspackningen la av helt nu då, köpte bilen för billigt och de enda som var med bilen var la att de läckte vatten så förlust går jag ändå inte vad jag än behöver göra men som sagt tycker de är väldigt skumt att bilen ba la av men tänker de nog säkert fullt med vatten i cylindrarna, ksk hsr fel nu men trycket som bildas måste väl skjutit in vatten så de inte blev en kompression men då kommer ju andra tanken hur fan de kom in vatten in dit, för lät lite som den knackade 5 min ksk innan den la av eller inte knacka så men typ pysste pss pss pss inte hela tiden lixom svårt och förklara men de va exakt samma ljud som när ja fyllde på vatten som om nått kokade typ. Är glad att de är en B230 motor o inte en ny bil för då hade de varit trångt och lävulst och jävligt dyrt förlåt för mkt text försöker säga vad ja kan tro de är samt lite svar om jag har fel, kändes som om topplockspackningen gick ännu mer sönder när de börja låta och då måste de nog bara pissat ut vattnet som va i och gått varmt tills bilen bara dog, de fan svårt när man inte vet hur det ser ut inuti, har inga verktyg eller något hemma heller så kan inte meka med den på parkeringen de lite surt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang