Automatlåda problem MB 250 cdi w212

Hyrdack
9 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej.

Vid kallstart , lägger foten på bromsen, lägger i D eller R. Samma fenomen oavsett vxl. Då "kväver" sig motorn, som att du hade släppt upp kopplingen på en man. växlad bil med väl fungerande p-broms dragen.
Detta försvinner nästan helt då motorn är varm efter någon mils körning.

Mjukvaruuppdatering gjort på MB utan att felet försvann.

MB 250cdi Blueeffiency -11 w212 6 stegs Automat

Någon som vet eller hört något om detta? Tacksam  för svar.

Jesper328
9 oktober 2021 · 2 333 Inlägg

Rätta mig om jag har fel nu, men 212an kom väl aldrig med en sexväxlad automatare?

Om vi nu snackar den sjuväxlade 722.9 så är magkänslan lamellpaketet i momentomvandlaren.

Läs ut felkoder, en vanlig felkod som är kopplad till ovanstående fel som ger symptom som dina är ”För hög friktion i momentomvandlaren”.
Vid detta fel så kan momentomvandlaren låsa sig i 1:1 läge, dvs inget slir och motorn dör när man står på bromsen.

Har du denna så rekommenderar jag oljebyte som första steg, kontrollera då magneten i oljetråget om hur mycket spån det är på denna.
Är det överdrivet mycket så blir den en ny komplett växellåda.

Såvida du inte har en sexväxlad, vilket jag aldrig stött på hos MB.

Edit: Fick du något felkodsprotokoll när du lämnade in den för uppdatering?

Senast redigerat av Jesper328 (9 oktober 2021)

Up the RA
Hyrdack
10 oktober 2021 · 3 Inlägg

Hej.

Tack för snabbt svar! Det kan du ha rätt i.. Vi pratar hur som helst om låda 722.6
Tyvärr har jag inte fått några protokoll med felkoder, bara 2 olika förslag/offerter på åtgärder. Det billigaste ligger på 6828:- men då är det inte säkert att det är felet. Nästa kostar 29765:-
Så frågan är om det är lönt att börja med detta eller ev. sätta i en beg. låda..!?

Sen kan det ju sluta med att det är något helt annat? Förvirrad..

Jesper328
10 oktober 2021 · 2 333 Inlägg

Allright, då är det annat.
Vilka reparationer föreslår dom på offerterna?

”Vanligt” på 722.6 är att oljekylaren till växellådan spricker internt, vilket resulterar i att glykol och växellådsolja blandar sig.
Även väldigt vanligt att ett kontaktstycke på växellådan fylls med olja, vilket kan ställa till med en massa skumma fel.

Om du kan så skulle det vara klockrent att ringa verkstaden och fråga efter felkoderna.
De sparas på papper ihop med arbetsordern.

Är det en märkersverkstad du har lämnat in hos?

Mvh

Up the RA
Hyrdack
10 oktober 2021 · 3 Inlägg

Japp, det är på Hedin Bil i Vara. De föreslog byte av momentomvandlare och/eller byte av megnetventil för mom. omv.

Detta var under 2019. Har alltså fungerat på samma sätt  sedan dess, bra eller dåligt vet jag inte men det blir större problem på vintrarna så nu måste jag lösa detta snart!

På offert står det att det gäller för 722.6 men de verkar varit med ett tag, vanliga på 211? Kan de skrivit fel..?

Tack för input!

Vh. Elias

Jesper328
10 oktober 2021 · 2 333 Inlägg

Ja, 212an kom med både femväxlade, och sjuväxlade automatlådor.

Då får vi hoppas att Hedin har gjort en utförlig felsökning då.
Efter en snabb googling på ”722.6 stalling at idle” så verkar samma fenomen uppstå för 722.6, som för 722.9 som jag beskrev i mitt första svar… momentomvandlare.

Då är väl rekommendationen antingen en ny/beg momentomvandlare, eller komplett låda.
Sen får ju detta tas med en nypa salt då jag varken sett bil eller felkoder. big_smile

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang