Sportfilter (ersättnings) på 2.0tdi. Najs eller bajs?

Carsta
5 oktober 2021 · 1 Inlägg

Sett liknande trådar men ingen som faktiskt ger något bra svar.
Funderar på om man ska skaffa sig ett K&N ersättnings-sportfilter till en VW 2.0tdi från 16.
Inget gjort med motorn i övrigt än men tänkte mappa senare.
Avsikten med filtret är inte någon stor hk-boost utan snarare gasrespons och om det ger några extra meter per liter.

Tankar och/eller erfarenheter?

torsen
5 oktober 2021 · 7 233 Inlägg

Har endast haft KN-filter på Jeep Wrangler TJ.
Orsaken var att kompensera m anl a snorkel.
KN-filter kräver regelbunden tillsyn.
Dyra saker att serva filtret med.
Teoretiskt mycket förmånligt för motorn = bättre andning.
I praktiken ingen skillnad i vare sig effekt eller bränsleförbrukning.
Enbart dyr i inköp och dyrt att underhålla.
Min erfarenhet av KN-filter.

Jesper328
6 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Kommer att göra precis noll skillnad.
Ingenjörerna på VW såg nog till att originalfiltret flödar gott och väl för en standardmotor, och att om det finns någon flaskhals så är nog det inloppsrör, eller insug.

Det kan bli aktuellt ifall att du hinkar i en större turbo, men inte annars.

Up the RA
Mossan1
11 oktober 2021 · 2 796 Inlägg

Orginal luftburk och filter klarar flöden långt över orginal utan att vara flaskhalsen.  Det är inte en 60tals moppe som trimmas.

Du gör nog bäst i att inte pilla på hårdvaran alls. Låt den vara orginal.
Lägg pengarna på mjukvaran i stället om du vill ha mera GO.
Absolut bäst "Bank for the Buck"

Senast redigerat av Mossan1 (11 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang