Vågar man köpa en törstig bil idag?

Vilte
13 oktober 2021 · 12 Inlägg

Hej!

Funderar på att antingen köpa en Audi RS4 (2018 eller nyare) eller Kia Stinger GT. Men får lite kalla fötter nu när bensinpriset stiger till höjden och våra politiker straffar alla som åker fossilbilar bara mer och mer. Var helt inne på en Audi RS6 C7 men väljer nu att hoppa ner 2 cylindrar 😜 Vad tror ni? Är en RS4 eller en Stinger GT omöjligt att sälja för en vettig peng om 1-2 år?

Steff240
13 oktober 2021 · 1 005 Inlägg

Krasst sett så kommer nog alla fossildrivna bilar rasa ordentligt i värde dom kommande åren.
Köp en rolig bil nu medan du fortfarande har råd att tanka tongue

Veteranaren
13 oktober 2021 · 97 Inlägg

Förstår din oro men är det någon bil du verkligen vill ha så go for it 👍🏻
Jag tror att allt fler börjat tröttna på vansinnet nu och förhoppningsvis försvinner dom värsta klimatpsykopaterna från makten om ett år smile

amazinjoey
13 oktober 2021 · 1 138 Inlägg

Har du råd med en sån bil så har du råd med högre bränslepriset smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
13 oktober 2021 · 3 352 Inlägg

Kör på, ha kul medans du kan smile

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

En törstig bensin-V70 kommer sannolikt bli svårsåld.

En lite mer speciell bil, som dom du räknar upp, har en helt annan kundkrets och köps just för att dom är kul. Således påverkas värdet på dom inte alls lika mycket av "kringkostnader".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vilte
13 oktober 2021 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har du råd med en sån bil så har du råd med högre bränslepriset smile

Klart att det spelar roll men om bensinen kostar 16 eller 19 kr litern avgör inte om jag köper en sån bil. Men om jag köper en bil för 700k och jag bara får 500k för den om ett år gör ju mig minst sagt tveksam.

Rikard_Persson NISMO <3
14 oktober 2021 · 1 061 Inlägg

Som bruksbil kanske de är lite tråkigt. Men som "finbil" så bara köp!

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
amazinjoey
14 oktober 2021 · 1 138 Inlägg

Vilte skrev:

amazinjoey skrev:
Har du råd med en sån bil så har du råd med högre bränslepriset smile

Klart att det spelar roll men om bensinen kostar 16 eller 19 kr litern avgör inte om jag köper en sån bil. Men om jag köper en bil för 700k och jag bara får 500k för den om ett år gör ju mig minst sagt tveksam.

Ja men sån bil har en nischad marknad, och du kommer ha ett värde tapp när de är nya. Köper du den för runt 200 så lär de hålla bättre.


Kia stinger är tyvärr svårsålda dock...Jag är ett fan av dem men är tyvärr svårsålda annars hade jag skaffat en

Vilte
14 oktober 2021 · 12 Inlägg

Rikard_Persson skrev:
Som bruksbil kanske de är lite tråkigt. Men som "finbil" så bara köp!

Det blir som en ”halv” bruksbil. Åker tjänstebil (Volvo v60) till vardags. För övrigt en av världens tråkigaste bilar. Sen blir det denna bilen för att skjutsa barnen på aktiviter på kvällarna och finåka eller borde kalla det busköra? lite på helgerna.

Ska även funka till att ta med sig familjen upp på fjällsemester några gånger per år. Så det blir Max 7-800 mil per år.

Vilte
14 oktober 2021 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:

Vilte skrev:

amazinjoey skrev:
Har du råd med en sån bil så har du råd med högre bränslepriset smile

Klart att det spelar roll men om bensinen kostar 16 eller 19 kr litern avgör inte om jag köper en sån bil. Men om jag köper en bil för 700k och jag bara får 500k för den om ett år gör ju mig minst sagt tveksam.

Ja men sån bil har en nischad marknad, och du kommer ha ett värde tapp när de är nya. Köper du den för runt 200 så lär de hålla bättre.


Kia stinger är tyvärr svårsålda dock...Jag är ett fan av dem men är tyvärr svårsålda annars hade jag skaffat en

Vad grundar du det påståendet på? Alltså att dom är svårsålda? Det är ju sjukt mycket bil för pengarna. Tycker dom med årsmodell 2018 med låg skatt och lite mil på mätaren med rätt pris (ca 355-370)försvinner snabbt från Blocket. Dock lite segt med service på 1000 mil och minst en gång per år. Det är väl det ända negativa jag kan hitta. Samt att det faktiskt är en Kia 😉

viccoA
14 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Entusiastbilar kommer inte att minska i värde, törstiga bruksbilsliknande bilar kommer nog däremot tappa rejält med mark närmsta tiden.
Kia Stingern som du nämner gör 0-100 på ungefär samma tid som den slöaste Teslan eller ungefär som Ioniq 5 LR AWD. Med andra ord, inte speciellt snabb om man jämför med familje-elbilar.

Hade frågan rört något med lite mer känslor, typ 1960-tals Charger eller en 430 Scuderia hade jag gissat annorlunda.

Vilte
14 oktober 2021 · 12 Inlägg

viccoA skrev:
Entusiastbilar kommer inte att minska i värde, törstiga bruksbilsliknande bilar kommer nog däremot tappa rejält med mark närmsta tiden.
Kia Stingern som du nämner gör 0-100 på ungefär samma tid som den slöaste Teslan eller ungefär som Ioniq 5 LR AWD. Med andra ord, inte speciellt snabb om man jämför med familje-elbilar.

Hade frågan rört något med lite mer känslor, typ 1960-tals Charger eller en 430 Scuderia hade jag gissat annorlunda.

Intressant. Så du klassar Stingern som en bruksbil som kommer tappa mer än en entusiastbil? Vart klassar du RS4 an då? Mitt i mellan? Ja du kanske har rätt. Vette tusan om jag blir mycket klokare 🤪

Brådhis * Voff voff *
14 oktober 2021 · 10 244 Inlägg

Vilte skrev:

viccoA skrev:
Entusiastbilar kommer inte att minska i värde, törstiga bruksbilsliknande bilar kommer nog däremot tappa rejält med mark närmsta tiden.
Kia Stingern som du nämner gör 0-100 på ungefär samma tid som den slöaste Teslan eller ungefär som Ioniq 5 LR AWD. Med andra ord, inte speciellt snabb om man jämför med familje-elbilar.

Hade frågan rört något med lite mer känslor, typ 1960-tals Charger eller en 430 Scuderia hade jag gissat annorlunda.

Intressant. Så du klassar Stingern som en bruksbil som kommer tappa mer än en entusiastbil? Vart klassar du RS4 an då? Mitt i mellan? Ja du kanske har rätt. Vette tusan om jag blir mycket klokare 🤪

viccoA talar ju inte direkt för alla bilentusiaster när han klassar Stingern som en "bruksbil" för att den har samma prestanda som en "slö" Tesla.

Som nöjesmaskin är ju Stingern betydligt vassare än Teslan. Sedan är säkert Teslan ett förnuftigare köp som vardagsbil, men det var väl ändå inte riktigt frågan här...? För då finns det förnuftigare bilar än alla som räknats upp i den här tråden...

Senast redigerat av Brådhis (14 oktober 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vilte
14 oktober 2021 · 12 Inlägg

Brådhis skrev:

Vilte skrev:

viccoA skrev:
Entusiastbilar kommer inte att minska i värde, törstiga bruksbilsliknande bilar kommer nog däremot tappa rejält med mark närmsta tiden.
Kia Stingern som du nämner gör 0-100 på ungefär samma tid som den slöaste Teslan eller ungefär som Ioniq 5 LR AWD. Med andra ord, inte speciellt snabb om man jämför med familje-elbilar.

Hade frågan rört något med lite mer känslor, typ 1960-tals Charger eller en 430 Scuderia hade jag gissat annorlunda.

Intressant. Så du klassar Stingern som en bruksbil som kommer tappa mer än en entusiastbil? Vart klassar du RS4 an då? Mitt i mellan? Ja du kanske har rätt. Vette tusan om jag blir mycket klokare 🤪

viccoA talar ju inte direkt för alla bilentusiaster när han klassar Stingern som en "bruksbil" för att den har samma prestanda som en "slö" Tesla.

Som nöjesmaskin är ju Stingern betydligt vassare än Teslan. Sedan är säkert Teslan ett förnuftigare köp som vardagsbil, men det var väl ändå inte riktigt frågan här...? För då finns det förnuftigare bilar än alla som räknats upp i den här tråden...

Nej. Frågan är ju om bilar som Stinger GT eller Audi RS4 som är ca 3 år gamla kommer tappa mycket i värde kommande år. Anledningen till att jag nämner dessa två är att mitt val står mellan dessa. Sen är ju RS4an dubbelt så dyr som Stingern. Det borde ju kanske också göra att den tappar mer i värde.

viccoA
14 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:

Vilte skrev:

viccoA skrev:
Entusiastbilar kommer inte att minska i värde, törstiga bruksbilsliknande bilar kommer nog däremot tappa rejält med mark närmsta tiden.
Kia Stingern som du nämner gör 0-100 på ungefär samma tid som den slöaste Teslan eller ungefär som Ioniq 5 LR AWD. Med andra ord, inte speciellt snabb om man jämför med familje-elbilar.

Hade frågan rört något med lite mer känslor, typ 1960-tals Charger eller en 430 Scuderia hade jag gissat annorlunda.

Intressant. Så du klassar Stingern som en bruksbil som kommer tappa mer än en entusiastbil? Vart klassar du RS4 an då? Mitt i mellan? Ja du kanske har rätt. Vette tusan om jag blir mycket klokare 🤪

viccoA talar ju inte direkt för alla bilentusiaster när han klassar Stingern som en "bruksbil" för att den har samma prestanda som en "slö" Tesla.

Som nöjesmaskin är ju Stingern betydligt vassare än Teslan. Sedan är säkert Teslan ett förnuftigare köp som vardagsbil, men det var väl ändå inte riktigt frågan här...? För då finns det förnuftigare bilar än alla som räknats upp i den här tråden...

Känslor är subjektivt, Kian är en GT vagn, ingen sportbil direkt.

Slöaste Teslan som säljs i Sverige (model 3 SR+) knåpar sig igenom Autozeitung test track    på 1:43.10, Stinger GT? 1:45.00.

Entusiastbil? Nöjesmaskin? Jag tycker att den är lite söt för att det är Kias första försök att bygga en snabbare bil än vad de vanligtvis sysslar med, men sådär herrejösses snabb är den inte.

Har byggts en del Stinger men inga galna volymer direkt men kring en 40.000 och Kia har pratat om att lägga ner modellen, kanske kan det hålla uppe andrahandsvärdet.

Audi RS4an är nog mitt emellan. Sportbilsprestanda i en "svensson bil", men inte så snabb när det svänger. Troligen kring 10.000 producerade B9or är produktionsnivåer som liknar en sportbil.
Tex 0-100 går på 4.8s i Stingern och 3.4s i RS4an...

Senast redigerat av viccoA (14 oktober 2021)

Stream Statstjänsteman
14 oktober 2021 · 125 Inlägg

Tycker nog att RS6 är för mycket alla dagar i veckan om du inte äger en del av autobahn. En välskött nyare RS4 är inte heller en sparbössa men lär ge dig den glädje på vägen du söker.
Bensinpriser och annat (politik) lär ju bara se till att snabba på besluten om du någonsin vill äga en snabb fossildriven bil, i morgon är det kört

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
amazinjoey
15 oktober 2021 · 1 138 Inlägg

Vilte skrev:

amazinjoey skrev:

Vilte skrev:
Klart att det spelar roll men om bensinen kostar 16 eller 19 kr litern avgör inte om jag köper en sån bil. Men om jag köper en bil för 700k och jag bara får 500k för den om ett år gör ju mig minst sagt tveksam.

Ja men sån bil har en nischad marknad, och du kommer ha ett värde tapp när de är nya. Köper du den för runt 200 så lär de hålla bättre.


Kia stinger är tyvärr svårsålda dock...Jag är ett fan av dem men är tyvärr svårsålda annars hade jag skaffat en

Vad grundar du det påståendet på? Alltså att dom är svårsålda? Det är ju sjukt mycket bil för pengarna. Tycker dom med årsmodell 2018 med låg skatt och lite mil på mätaren med rätt pris (ca 355-370)försvinner snabbt från Blocket. Dock lite segt med service på 1000 mil och minst en gång per år. Det är väl det ända negativa jag kan hitta. Samt att det faktiskt är en Kia 😉

Säljantalet, hur länge annonserna ligger ute, Kia har slutat producerat dessa. Och bästa polaren jobbar på Kia å de är deras mest svårsålda model…

https://www.motor1.com/news/520800/kia- … -end-2022/

Senast redigerat av amazinjoey (15 oktober 2021)

Vilte
15 oktober 2021 · 12 Inlägg

amazinjoey skrev:

Vilte skrev:

amazinjoey skrev:

Ja men sån bil har en nischad marknad, och du kommer ha ett värde tapp när de är nya. Köper du den för runt 200 så lär de hålla bättre.


Kia stinger är tyvärr svårsålda dock...Jag är ett fan av dem men är tyvärr svårsålda annars hade jag skaffat en

Vad grundar du det påståendet på? Alltså att dom är svårsålda? Det är ju sjukt mycket bil för pengarna. Tycker dom med årsmodell 2018 med låg skatt och lite mil på mätaren med rätt pris (ca 355-370)försvinner snabbt från Blocket. Dock lite segt med service på 1000 mil och minst en gång per år. Det är väl det ända negativa jag kan hitta. Samt att det faktiskt är en Kia 😉

Säljantalet, hur länge annonserna ligger ute, Kia har slutat producerat dessa. Och bästa polaren jobbar på Kia å de är deras mest svårsålda model…

https://www.motor1.com/news/520800/kia- … -end-2022/

Ja sälja nya för 600000 med skatt på 15 lax måste ju vara mer eller mindre omöjligt. Jag pratar beg 2018 med låg skatt. Eller kort tid kvar med hög skatt. Det är två helt olika saker.

viccoA
15 oktober 2021 · 3 109 Inlägg

600.000 - 355.000 på 3 år? Är det en stabilt köp med låg värdeminskning? Begagnat köparen får det kanske bättre, men nybilsvärdeminskningen är en av de högsta i bilbranchen.

Tesla model 3 SR+ i exemplet ovan kostade ca 500.000 efter bidrag, kostar 3 år senare begagnad kring 450.000kr.

Senast redigerat av viccoA (15 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang