Köpråd/säljråd/serviceråd: Volvo S60 2005

fiirpalt
19 oktober 2021 · 4 Inlägg

Har en S60 som inhandlades för 40 000 kronor för två år sedan med fullstämplad bok. Kan noll om bilar utöver att byta däck och oljefilter, men den ska vara i riktigt bra skick enligt bekanta med lite kunskap.

Sedan dess har jag haft in den en gång för att byta koppling och alla vätskor, denna tid förra året. Nu har den passerat 18 000 och det är dags för schtorbrackaservice om man ska följa Volvos rekommendationer. Fick prisförslag på cirka 14 000 kronor.

Frågan är - är det värt det? Jag har ingen panik med att byta bil men familjeläget har förändrats och det är dags för kombi så småningom.

Är det värt ta in den till verkstad för en stämpel osv etc inför en försäljning, eller börjar den vara så pass gammal att jag bara ska köra på billigast möjliga och bara fixa det som är trasigt, när det är trasigt?

Senast redigerat av fiirpalt (19 oktober 2021)

Mack855
19 oktober 2021 · 1 354 Inlägg

Har du tänkt byta så skulle jag göra det så fort som möjligt innan service, alternativt serva den på någon billig obunden verkstad.

Har själv en V70 från -06 som jag alltid lämnar in för service på verkstad av bekvämlighetsskäl. Men då har jag tänkt att ha bilen tills den rasar helt. Så det är upp till dig själv lite grann, första frågan jag hade ställt mig själv är hur länge till ska jag behålla bilen? Det är nog den viktigaste frågan.

spillolja
19 oktober 2021 · 4 009 Inlägg

Om den ska säljas i Morgon så sälj den som den är
Gissa på kamremservice
Köp kamrem-kit hos Bildelaronline24, Trodo etc.  , ta prisförfrågninga hos flera verkstäder
spara på inköpsfakturan

vad är det för Spis  diesel, bensin ?   
automat ? manuell ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
fiirpalt
19 oktober 2021 · 4 Inlägg

spillolja skrev:
Om den ska säljas i Morgon så sälj den som den är
Gissa på kamremservice
Köp kamrem-kit hos Bildelaronline24, Trodo etc.  , ta prisförfrågninga hos flera verkstäder
spara på inköpsfakturan

vad är det för Spis  diesel, bensin ?   
automat ? manuell ?

Bensinare, manuell.

edit: angående när den säljs, ingen direkt plan, men kommer behövas en kombi inom ett år typ, och vi har inget behov av två bilar så kommer behöva bli av med denna

Senast redigerat av fiirpalt (19 oktober 2021)

fiirpalt
19 oktober 2021 · 4 Inlägg

Mack855 skrev:
Har du tänkt byta så skulle jag göra det så fort som möjligt innan service, alternativt serva den på någon billig obunden verkstad.

Har själv en V70 från -06 som jag alltid lämnar in för service på verkstad av bekvämlighetsskäl. Men då har jag tänkt att ha bilen tills den rasar helt. Så det är upp till dig själv lite grann, första frågan jag hade ställt mig själv är hur länge till ska jag behålla bilen? Det är nog den viktigaste frågan.

Kommer behöva uppgradera till kombi inom ett år, men ingen panik.

Kör så pass lite i dagsläget så allt handlar egentligen bara om att maximera andrahandsvärde kontra mot vad jag spenderar på den. Har inga problem lägga ut lite extra nu om det faktiskt är värt det i slutändan, men har så dålig koll på det.

zzr94092
19 oktober 2021 · 4 369 Inlägg

Byt kamremmen inkl,spännare,löphjul,Vattenpumpen vet jag inte om den drivs av kamremmen,om så är fallet byt den åxxå..

Christian S
20 oktober 2021 · 4 815 Inlägg

zzr94092 skrev:
Byt kamremmen inkl,spännare,löphjul,Vattenpumpen vet jag inte om den drivs av kamremmen,om så är fallet byt den åxxå..

ja det gör den.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Mossan1
20 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

Kamremsintervallen är 10år eller 18.000mil på den bilen.

En 2005'a med så låga mil borde ha fått kamremmen bytt 2015.
Därifrån räknas sen 10år eller 18.000mil på nytt.

Borde inte vara dags nu, såvida den inte gått typ 100mil då år 2015...

Utöver kamrem är det nog alla filter, och kansle också vevhusventilation som byts ut delar av vid den servicen.
Men det lät som ett ohemult dyrt 18.000mila service. Speciellt utan kamrem.  Vattenpumpen byts inte som standard vid rembyte som många andra bilmodeller.
Bara rembytet med atteraljer går att få bytt för några tusenlappar bara. Ganska enkelt på dom.

Senast redigerat av Mossan1 (20 oktober 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang