Hur vet man om det är mögel eller om mögel är farligt husvagn?

Eleeb90
18 augusti 2021 · 345 Inlägg

Hej! Jag har en husvagn. Den är rätt tät. Iaf i våras när jag gick in i den var det lite blött i taket. Detta var pga av snö som töade och smälte. Det var även världens minsta svarta prickar kring kanten till ventilationsventilen. Jag torkade sedan upp vagnen i ett dygn. Dessa prickar försvann sedan. Det verkar inte lukta något. Måste jag byta ut denna del av innertaket eller så? Om det inte luktar unket eller så. Kan det vara farligt mögel ändå? Hur somhelst. Kommer jag täta om ventiler och taklucka inför vintern. Man ska ju ha någon form av överdrag. Då jag inte har möjlighet att förvara den under tak.

Om en takventil eller taklucka är helt tät då borde den väl motstå vilket vatten som helst även snö som ligger och smälter där en månad eller två?

Mvh

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2021 · 14 007 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Jag har en husvagn. Den är rätt tät. Iaf i våras när jag gick in i den var det lite blött i taket. Detta var pga av snö som töade och smälte. Det var även världens minsta svarta prickar kring kanten till ventilationsventilen. Jag torkade sedan upp vagnen i ett dygn. Dessa prickar försvann sedan. Det verkar inte lukta något. Måste jag byta ut denna del av innertaket eller så? Om det inte luktar unket eller så. Kan det vara farligt mögel ändå? Hur somhelst. Kommer jag täta om ventiler och taklucka inför vintern. Man ska ju ha någon form av överdrag. Då jag inte har möjlighet att förvara den under tak.

Om en takventil eller taklucka är helt tät då borde den väl motstå vilket vatten som helst även snö som ligger och smälter där en månad eller två?

Mvh

Kan du inte lägga några reglar på taket på vagnen som du sedan drar presenningen över så det inte blir helt tätt. Det behöver ju luftas lite. Lägg i en eller två "Torrrbollar" i vagnen över vintern men glöm inte att byta ut innehållet i dom med jämna mellanrum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
husseman
18 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, vad har du för vagn o årsmodell?  Du bör se till att luft kan cirkulera runt vagnen. Ska du täta om gamla takluckor- så räkna med att de kan gå sönder när du demonterar dom. Använd Butylband o butylmassa när du monterar. Tänk på att göra väldigt rent runt tätningsområdet.
Har du en äldre vagn, så byt luckorna o ventilerna, då de e´upptorkade av solen o köp inte billigaste skiten. Lycka till o glöm inte att fukttesta vagnen..
mvh/Husse

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 751 Inlägg

Lite svarta fläckar runt takluckan, tex, kan det bli.  Går ofta bort om man gnuggar med tummen.

Det har jag sett i många gamla vagnar, och det finns sådana i våran nuvarande från 1990 som inte går bort helt. Bara nästan. Inget vi bryr oss om. Takskivan är helt torr. Detta blir av luftfuktigheten, främst i ouppvärmd vagn på vintern. Står under tak. Med tre torrbollar.

Är det fukt, ruttet och mögel är det en helt annan sak.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang