Liz_ skrev:
Släckte felkoderna innan besiktningen
Ok, så vilka VAR felkoderna som raderades då?
Där fanns nog förklaringen till alltihopa.
Miljörelaterade felkoder återkommer inte genast, utan felet måste förekomma under ett visst antal cykler för att bli aktivt. Eller borta ett visst antal cykler för att bli ej aktivt.
Hur långt tid det tar att uppnå dessa cykler beror på vad felet är.
Misständningar kommer snabbt, medan tex katalysatoreffektivitet kräver åtskilliga åkturer.
Använder du tex VCDS finns en bra funktion att spara alla koder som fil i datorn innan radering.
Säkert fler program som har.
Sifforna från bilprovningen pekar i alla fall på en bil som går på tok för fett, eller har helt utbrunnen kat.
Lågt lamda = för lite syre = för mycket bränsle för rätt förbränning.
Tätt (eller felaktigt) luftfilter är också möjligt.
Öppet inoljat luftfilter kan också ha förstört LMM.
Två relativt vanliga fel utöver bränd kat.