"Låg oljenivå" ?

akcol
23 oktober 2021 · 27 Inlägg

Hej, får meddelande under färd om att oljenivån är låg. Stannar och kollar stickan, ser helt ok nån mm under fullt.
Några tips om hur åtgärda felet? vanligt fel?
Volvo V70 2.5 FT 2010

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

Bilen måste ju stå ett tag för att man ska kunna läsa av stickan korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
akcol
23 oktober 2021 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen måste ju stå ett tag för att man ska kunna läsa av stickan korrekt.

jag väntade några minuter, kanske lite tid men även då var det helt ok nivå

caromania Forummoderator
23 oktober 2021 · 9 296 Inlägg

Om du går ut och kollar när bilen är kall så får du ett pålitligt värde men torka av stickan först. Bilen ska stå plant också.

Om nivån är bra (vilket den förmodligen är) så bör det vara någon givare som spökar? Kan man kanske få ut detta via felkoder? Ingen aning egentligen men det kan ju forumets Volvoiter säkerligen svara på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
akcol
23 oktober 2021 · 27 Inlägg

Troligen nivågivaren som spökar. Det finns även en oljetrycksgivare som inte larmar. Volvoiter? Här på garaget?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 oktober 2021 · 14 041 Inlägg

akcol skrev:

Hybrid_ skrev:
Bilen måste ju stå ett tag för att man ska kunna läsa av stickan korrekt.

jag väntade några minuter, kanske lite tid men även då var det helt ok nivå

Drog du upp stickan och torkade av den innan du stoppade ner den igen för att åter dra upp den för att kolla nivån?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mossan1
23 oktober 2021 · 2 797 Inlägg

Nivågivaren och tryckgivaren är två skilda saker.

Nivågivare kan fela emellanåt.
Inget ovanligt på någon bilmodell.
Den ska inte larma föränn det är under MIN på stickan.

Låg nivå är inte samma sak som lågt tryck. Självklart ska man inte köra med för låg nivå, då oljan lätt överhettar och koksar lättare. Finns också risk att pumpen suger luft i kraftigare sido G-krafter med tryckfall som följd.
Helt utan olja blir det givetvis inget tryck, men det är 100% uppenbart.

Varning för NIVÅ = ska ses över snarast. Är nivån ok, finns anledning att misstänka givaren. Skall åtgärdas, men jag skulle köra bilen till dess med mycket noga koll på nivån.

Varning för tryck = stäng av motorn OMEDELBART!!!!  Ev undantag är tex starta kortast möjliga tid för att köra av järnvägsspåret när tåget kommer. Tryckvarning i rusningstrafik = Sorry gott folk, men ni får hjälpa mig knuffa bilen åt sidan.
Så allvarligt är tryckvarning.
Den förutsätter man inte är givaren bara för att olja finns.

Senast redigerat av Mossan1 (23 oktober 2021)

akcol
25 oktober 2021 · 27 Inlägg

Tack för tips
Förstår att trycket är det viktigaste. Nivåmätare är väl ganska nytt, nåja nästan. Oljekannan har aldrig larmat och nivån är ok så nivågivare spökar. Vad kostar det byta en sån tro?

Senast redigerat av akcol (25 oktober 2021)

Mossan1
26 oktober 2021 · 2 797 Inlägg

Det var oljenivåvarning på en Talbot 1510 GLS 1982 jag hade en gång.
Så nytt är det inte.

Normalt sitter dessa givare på sidan av oljetråget och är föehållandevis lätt bytta. Men sen kan din bil ha något ivägen, eller en helt annan design.

Tidigare Volvo V70N var det lätt att byta på.
Men v70II är Ford till stor del. = ingen aning.

zzr94092
26 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

Inga problem på nyare Volvo att komma åt,bytte på min V60-16.Oljan får man tappa ur först,blir en del söl/kladd annars...

akcol
27 oktober 2021 · 27 Inlägg

Eftersom trycket är det viktigaste och håller man koll på nivån med stickan lite då och då så är frågan: Vad händer om jag lossar kontakten på nivågivaren? Larmar den hela tiden då?

zzr94092
27 oktober 2021 · 4 385 Inlägg

Blir säkert så..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2021 · 17 466 Inlägg

Frågan är om man mäter givaren? Vad blir det för värde? 0 eller oändligt? Eller något annat? Rimligtvis borde det vara tvärtom för att få tyst på varningen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang