1.9 Tdi automat sotar ej Evrymod!!

Eric123
24 oktober 2021 · 1 Inlägg

Någon som vet vad felet kan vara. Har kopplat massor utav gånger på tidigare bilar men nu när jag skulle koppla in det på min nyinköpta golf kombi tdi så går det inte. Motorn reagerar och går betydligt bättre men ryker absolut ingenting. Kan det vara partikelfiltret som gör det? Tacksam för svar!

Mossan1
24 oktober 2021 · 2 805 Inlägg

Alltså,  "Evry Mod" förefaller vara en riktig tattargrej. Det lilla jag vet.
Vad jag förstått lurar den systemet att bränslet är kallare, så det kräver längre öppningstider på spridaren. = mer bränsle utan att övrig mappning är med på noterna Ö.H.T.

Mer effekt? Tveksamt.
Svartrök?  Troligen.
Ett otroligt bra sätt att snabbt förstöra sitt partikelfilter?  Mycket troligt.

Utmarks-Loke
24 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Finns det verkligen någon motor som är så primitiv att den går att köra "evrymod" på, men ändå har partikelfilter? Hur som helst lär det sota igen på nolltid.

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 277 Inlägg

Felet är alltså att bilen går som den ska...? Och istället borde ryka...?

Evrymod är tydligen för folk som gillar när deras motorer inte går som dom ska... big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jesper328
24 oktober 2021 · 2 366 Inlägg

Är det inte enklare att t-korsa en bränsleslang, skarva kabel på en av spridarna, och sedan montera en spridare i grenröret eller liknande?
Alltså enbart för att sota.. lol

Edit: Eller ännu häftigare; gå mot strömmen och pyttsa in glykol i avgassystemet istället.
Vit rök > svart rök.

Senast redigerat av Jesper328 (24 oktober 2021)

Up the RA
dkws2
24 oktober 2021 · 176 Inlägg

va ska du med sotet till? du får ju bara högra avgastemp av det

Mercedes 300tdt "pickup" (1988)
Utmarks-Loke
24 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

Jag tycker det är mycket sot ändå i dieselmotorer med sina EGR-ventiler. Äckligt är det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 469 Inlägg

Fel OHM.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
25 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

En motor som sotar går ju inte bra. Gjorde dom det hade det nog varit så från fabrik.

Högre effekt? Tror knappt det.

Men dieseln är billig nu, så kör på.... Hehehe.

Utmarks-Loke
28 oktober 2021 · 5 833 Inlägg

uhlin skrev:
En motor som sotar går ju inte bra. Gjorde dom det hade det nog varit så från fabrik.

Högre effekt? Tror knappt det.

Men dieseln är billig nu, så kör på.... Hehehe.

Handlar nog om att göra ett "statement" mot miljöpartister, vilket visserligen är berömvärt, men det måste finnas bättre sätt än att köpa diesel för 19kr litern och ryka bort. Då betalar man ju bara en massa bränsleskatt som går till de man vill motverka

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang