Glapp helljus/instrumentpanel Audi A4

Limael
31 oktober 2021 · 2 Inlägg

Ok. Som rubriken lyder så glappar min instrumentpanel och hellyset slår ifrån under körning.. 🙈🥴 Bilen som bråkar är Audi a4 -02 v6 3.0 fwd

Problemet kommer och går. Värre vid regn. Jag (tjej) tänker glapp.. men är helt Lost om var jag ens börjar kolla.

Det kan gå superfint i längre perioder och jag tänker woow nu har det försvunnit, så vips plötsligt utan någon förklaring, gupp inbromsning, ryck i ratten eller vad man nu kan komma på så blir panelen svart och hellyset av och även vindrutetorkare och du kör förhoppningsvis inte i bäckmörk kurva i regnet. När problemet kom gick det finfint att bara slå om och tillbaka med behörig spak.. sen var det reglaget.. nu slår det tillbaka precis som det vill vad jag än gör, spak, reglaget, starta om.. och det kan vara allt från 2sec till hittills 2min.

Att jag skriver det är mest i regn kan vara ett påhitt men det känns generellt som att det oftare kommit vid regn eller några dagars regn. För det är även vid torrt väglag.

Spännande addering är att nu i veckan har även vindrutetorkarna haft sitt egna liv. Så pass att jag slutat köra.. fel årstid känner jag. En natt hade något tjuvdragit ur batteriet på morgonen och jag hade haft problem med torkarna kvällen innan. De ville inte stänga av sig. Men sista sträckan hem va inget regn och de var inte igång Synligt iaf. Well jag jumpstartar upp och funderar tänker att det skulle kunna va.. vips sätter torkarna igång ok. Nice.. jag drar säkringen kör en vända och väntar.. Urladdad...


Och här är jag nu... 🤔😁

Jesper328
31 oktober 2021 · 2 371 Inlägg

Rent spontant så känns det som att du har en sporadisk kortslutning i området runt rattstång och instrumentpanel.

Såhär är det ju svårt att säga precis vad det är, iallafall för någon som sällan skruvar Vag, men jag kan råda dig till att lossa på kåpan bakom ratten och ruska runt på kablaget där och se om symptomen kommer fram.
Likaså bakom instrumenthuset.

Kolla även instruktionsboken vart säkringarna till dessa komponenter sitter.
Kan vara kortis där också.

Up the RA
Limael
31 oktober 2021 · 2 Inlägg

Tack för supersnabbt svar 😄 jag kollade bara säkringarna snabbt nu och det såg ut/ funkar som det ska. Tar av panelerna imorgon när jag har lite mer dagsljus tid på mig.

Det finns ju en klar logik med glapp runt rattstång

Jag tänker att det alltid är svårt att veta direkt vid såna här problem oavsett vad man skruvar. Därför är alla funderingar välkomna 🤝

Jag är inte helt vilsen på bil.. om det inte handlar om el och dragningar. Då står jag handfallen

Jesper328
31 oktober 2021 · 2 371 Inlägg

Toppen.
Medans du ändå är där och river imorgon så kan du lossa på säkringsmodulen och ruska på kablaget på baksidan.

Skulle även vara bra att kolla jordpunkter i kupén om du inte lyckas hitta något annat fel,
Vet ej vart dessa sitter på din bil, men det går nog att Googla fram på ett par sekunder.
Även ruska på batterikabelskon för skojs skull.

Misstänker att elen i din bil inte är speciellt komplicerad, så det här fixar du nog. 🙂

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang