Dålig topplockspackning?

Tenco
24 oktober 2021 · 173 Inlägg

Hej på er!

Jag har en Volvo 240 med en vanlig slö B230F. Jag har märkt att när det är kallt ute så är bilens avgaser väldigt vita. Så tankarna åkte direkt mot att topplockspackningen var trasig. Men, jag har kollat runt i motorn lite. Oljan ser fin ut. Ganska gammal men fin. Kylarvätskan ser också jättebra ut, och kylarvätskans nivån går inte ner trots att jag kör bilen länge och mycket varje dag. Så även när motorn är varm och går rätt så är avgaserna vita.

När det är varmare ute så är inte avgaserna vita, bara när det är närmare nollan. Så typ allt under 6 grader. Så bilen användes hela sommaren utan några problem. Bara nu på senaste jag  lagt märke till avgaserna.

Någon smart jävel som har något tips på vad jag ska göra?

Mack Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 26 147 Inlägg

Är det inte bara kondens?
Hur smakar/doftar avgaserna? Glykol?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
uhlin
24 oktober 2021 · 2 834 Inlägg

Säkert bara kondens då det inte försvinner kylarvätska eller nåt.

Brådhis * Voff voff *
24 oktober 2021 · 10 279 Inlägg

Mer etanol (E10 numera) ger mer "vita avgaser" (vattenånga). Så det du ser är nog normalt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hilmer
24 oktober 2021 · 1 779 Inlägg

Skulle vilja påstå att det är fullt normalt, blir alltid lite vita avgaser vid kallare väderlek.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2021 · 17 477 Inlägg

Brådhis skrev:
Mer etanol (E10 numera) ger mer "vita avgaser" (vattenånga). Så det du ser är nog normalt.

Å tusan! Dessutom är väl B230 av tidigare årgång känd för att bli lite sliten än senare snurror med åren?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tenco
5 november 2021 · 173 Inlägg

Uppdatering!

Topplockspackningen var kaputski!
Bytte den å nu bolmar den inte så extremt mycket längre. Nu ser det mer ut som det ska. Tack för era svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang