B230fd drar 2 liter milen

Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Hej!
Har en b230fd som drar 2 liter milen. Har endast snålkört. Innan så hade jag  felkoder på lambdan. Så bytte den och tänkte att den skulle dra mindre. Nu har jag bytt den och felkoderna är borta. Men den drar fortfarande lika mycket. Bilen tvekar lite vid fullgas innan den blivit helt varm. Vad ska jag börja felsöka?

Xebers76
9 november 2021 · 2 264 Inlägg

Vart köpte du den nya lambdan?

Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vart köpte du den nya lambdan?

Tog den från en 940 som skulle skrotas. Alltså är det en bosch original.

Mossan1
9 november 2021 · 2 796 Inlägg

Hur lydde felkoderna som pekade ut lamdasonden?

Otroligt många byter lamdasond pga felkoder på lamdaregleringen (bränsle/luftblandning) som inte är annat än varningar från sonden när den gör sitt jobb och nått sin max/min parameter pga annat fel.

Var den andra 940' 100% identisk?
Hur länge sedan raderades dom andra felkoderna? Bränsle/luft (lamdareglering) felkoder kan ta en stund att komma.

Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur lydde felkoderna som pekade ut lamdasonden?

Otroligt många byter lamdasond pga felkoder på lamdaregleringen (bränsle/luftblandning) som inte är annat än varningar från sonden när den gör sitt jobb och nått sin max/min parameter pga annat fel.

Var den andra 940' 100% identisk?
Hur länge sedan raderades dom andra felkoderna? Bränsle/luft (lamdareglering) felkoder kan ta en stund att komma.

Var så att förra ägaren bytte sonden till en biltema av okänd anledning. Han sa att den var skräp vilket jag också läst. Det var 3 eller 4 felkoder. Bytte sonden  till en bosch original. Den hade suttit på ett annat ställe på avgasröret än min så jag skarvade ihop den med kablarna från den förra sonden. Raderade felkoderna direkt efter jag bytte och har inte fått tillbaka någon. Har kört ca 50 mil utan någon felkod.

Brådhis * Voff voff *
9 november 2021 · 10 276 Inlägg

50 mil utan felkod och två liter milen? Något av det stämmer inte... Närmast fördubblad förbrukning borde ge att den knappt går på låga varv.

Hur har du fått fram förbrukningen?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Brådhis skrev:
50 mil utan felkod och två liter milen? Något av det stämmer inte... Närmast fördubblad förbrukning borde ge att den knappt går på låga varv.

Hur har du fått fram förbrukningen?

Mätt vid pumpen förut. Tankade fullt för några dagar sedan, kört 10 mil sen dess och det har gått en kvarts tank. (Har en 945 med 75 liters tank, alltså gått ca 19 liter på 10 mil)

Brådhis * Voff voff *
9 november 2021 · 10 276 Inlägg

Hasp skrev:

Brådhis skrev:
50 mil utan felkod och två liter milen? Något av det stämmer inte... Närmast fördubblad förbrukning borde ge att den knappt går på låga varv.

Hur har du fått fram förbrukningen?

Mätt vid pumpen förut. Tankade fullt för några dagar sedan, kört 10 mil sen dess och det har gått en kvarts tank. (Har en 945 med 75 liters tank, alltså gått ca 19 liter på 10 mil)

Mätaren är extremt oexakt och dessutom inte linjär.

Finns 945 med 75 liters tank? Är det inte 60 på alla? Var väl bara 760/960 sedan som hade 82-liters tank?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Brådhis skrev:

Hasp skrev:

Brådhis skrev:
50 mil utan felkod och två liter milen? Något av det stämmer inte... Närmast fördubblad förbrukning borde ge att den knappt går på låga varv.

Hur har du fått fram förbrukningen?

Mätt vid pumpen förut. Tankade fullt för några dagar sedan, kört 10 mil sen dess och det har gått en kvarts tank. (Har en 945 med 75 liters tank, alltså gått ca 19 liter på 10 mil)

Mätaren är extremt oexakt och dessutom inte linjär.

Finns 945 med 75 liters tank? Är det inte 60 på alla? Var väl bara 760/960 sedan som hade 82-liters tank?

Har ändå mätt vid pumpen vid förra tankningen. Ja, har 945 finns med 75 liters tank. När jag köpte bilen var den tom och då tankade jag i 72 liter

Hasp
9 november 2021 · 25 Inlägg

Kan det vara motortempgivare? Eller LMM?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang