Vw T3 -82 El problem

Hamreus
9 november 2021 · 12 Inlägg

Tjenare!
Var och köpte en t3 från 1982 med Luftkylda motorn igår. Han som sålde den sa att startmotorn var paj. Men innan jag byter ut den så vill jag felsöka lite mer så jag inte byter ut något som inte behövs.
Nu till mitt problem, batteriet har jag mätt till 12,6v så det ska vara ok men när jag väl ska starta den så klickar den endast till sen slocknar allt. Jag har även mätt spänningen till startmotorn,  när tändningen är på så ligger det på ca 11,5v men när jag vrider på nyckeln så går spänningen direkt ner till 0v.
Jag tänkte kolla jord anslutningen men kan inte hitta vart jorden sitter i chassit? Har kollat över dem flesta jord anslutningarna förrutom den till startmotorn.
Tack för svar!

simlar
9 november 2021 · 5 526 Inlägg

Klickar startmotorn och spänningen går till 0V så tyder det på att antingen batteriet defekt eller så är något stumt så startmotorn tekniskt sett blir en kraftig kortslutning.
Kan lika gärna vara motorn som är stum.

Blir startmotorn varm efter startförsök?
Borde bli varm väldigt snabbt om den försöker snurra men något är stumt.

Går motorn att vrida runt för hand?

Startmotorn jordas normalt genom växellåda som i sin tur jordas genom motorns jordkabel.
Har själv aldrig pillat på någon T3 så vet inte hur just den bilen är uppbyggd.

Senast redigerat av simlar (9 november 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Brådhis * Voff voff *
9 november 2021 · 10 280 Inlägg

Låter ju helt klart som ett riktigt trött batteri...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
10 november 2021 · 2 834 Inlägg

12.6 volt säger ju absolut ingenting om batteriet. Mät på batteriet i startögonblicket.

Brådhis * Voff voff *
10 november 2021 · 10 280 Inlägg

uhlin skrev:
12.6 volt säger ju absolut ingenting om batteriet. Mät på batteriet i startögonblicket.

Hamreus skrev:
Jag har även mätt spänningen till startmotorn,  när tändningen är på så ligger det på ca 11,5v men när jag vrider på nyckeln så går spänningen direkt ner till 0v.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
10 november 2021 · 2 834 Inlägg

Brådhis skrev:

uhlin skrev:
12.6 volt säger ju absolut ingenting om batteriet. Mät på batteriet i startögonblicket.

Hamreus skrev:
Jag har även mätt spänningen till startmotorn,  när tändningen är på så ligger det på ca 11,5v men när jag vrider på nyckeln så går spänningen direkt ner till 0v.

Jo, jag förstår...... Men mät PÅ batteriet.

Jag fattar det som du har mätt vid startmotorn?

Senast redigerat av uhlin (10 november 2021)

Hamreus
10 november 2021 · 12 Inlägg

uhlin skrev:
12.6 volt säger ju absolut ingenting om batteriet. Mät på batteriet i startögonblicket.

Vid startögonblicket är det 8,5 volt på batteriet, jag gjorde rent anslutningarna på startmotorn samt jord anslutningen idag och mätte igen på startmotorn. Nu är det ca 0,1/0,2v på startmotorn vid startögonblicket

Jesper328
10 november 2021 · 2 372 Inlägg

Provat hänga på startkablar ifrån en annan bil?

Up the RA
Hamreus
10 november 2021 · 12 Inlägg

simlar skrev:
Klickar startmotorn och spänningen går till 0V så tyder det på att antingen batteriet defekt eller så är något stumt så startmotorn tekniskt sett blir en kraftig kortslutning.
Kan lika gärna vara motorn som är stum.

Blir startmotorn varm efter startförsök?
Borde bli varm väldigt snabbt om den försöker snurra men något är stumt.

Går motorn att vrida runt för hand?

Startmotorn jordas normalt genom växellåda som i sin tur jordas genom motorns jordkabel.
Har själv aldrig pillat på någon T3 så vet inte hur just den bilen är uppbyggd.

Motorn går runt relativt lätt. Startmotorn blir inte alls varm. Såg det igår att den jordas genom växellådan, så var iväg idag och köpte en ny jordfläta och bytte och slipade upp ny anslutning i chassit men utan framgång.
Mätte på jord flätan vid startögonblicket och då är det ca 0,2v på flätan, är det normalt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2021 · 17 483 Inlägg

Hur ser batteripoler och deras anslutningar ut? Rengjort där?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamreus
10 november 2021 · 12 Inlägg

Jesper328 skrev:
Provat hänga på startkablar ifrån en annan bil?

Yes, testat på två olika batterier också men utan framgång

Hamreus
10 november 2021 · 12 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur ser batteripoler och deras anslutningar ut? Rengjort där?

Dom ser bra ut, har gjort rent batteripolerna och jord anslutningen mellan växellådan och chassit

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang