Köpråd: Söker sportig bil med 1500kg+ dragvikt

TS1997
10 november 2021 · 81 Inlägg

Hej,

Jag är för tillfället på jakt efter en ny bil men vet inte alls vad jag är ute efter. Jag vill ha en sportigare bil som är rolig att köra men behöver samtidigt en dragvikt på 1500kg eller mer. Jag vill även att bilen ska kännas stark nog för dragvikten och inte vara som vissa där den på papper får dra tyngre än vad motorn orkar. Jag kan även nämna att jag har BE-kort så totalvikten kvittar. Jag skulle föredra 5 säten men det kan fungera med 4 också beroende på utbud inom min budget på 100-150k. Jag vill dessutom att det är en pålitlig bil som inte kostar en förmögenhet i delar och tid för reparationer.

Vet ni om något kul i denna prisklass som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2021 · 13 742 Inlägg

940turbo för 20k 130k motor och låda=snabb ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
11 november 2021 · 10 279 Inlägg

940 är (var?) en bra bil på många vis, men sportig är nog inget som beskriver den direkt... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Tobzter
11 november 2021 · 3 145 Inlägg

bmw 335 ? men du kanske får meka lite smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
panda666
11 november 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:
940 är (var?) en bra bil på många vis, men sportig är nog inget som beskriver den direkt... wink

De fortfarande bra bilar;) och kan se grymma ut med lite styling och sänkning. plus lätt att få runt 200-300hk med lite pengar. Hållbara bilar men vem säger vad som är sportigt och inte?^^ smaken är som baken här. Men tänkte annars nån diesel bil typ en 535d eller liknande merca w212 e350cdi eller nått liknande. Svår kombination de där me kunna dra och sportigt samtidigt.

Brådhis * Voff voff *
11 november 2021 · 10 279 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
940 är (var?) en bra bil på många vis, men sportig är nog inget som beskriver den direkt... wink

De fortfarande bra bilar;) och kan se grymma ut med lite styling och sänkning. plus lätt att få runt 200-300hk med lite pengar. Hållbara bilar men vem säger vad som är sportigt och inte?^^ smaken är som baken här. Men tänkte annars nån diesel bil typ en 535d eller liknande merca w212 e350cdi eller nått liknande. Svår kombination de där me kunna dra och sportigt samtidigt.

För all del, men någon form av "praxis" finns det ändå när man säger att något är sportigt. 165 hk original och 15"-hjul kvalar tyvärr inte in där... wink

Men missförstå mig rätt här, jag gillar 940 och har haft flera stycken själv så ingen skugga ska falla på den där. Jag bara motsätter mig den när det explicit efterfrågas någonting sportigt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
11 november 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:
940 är (var?) en bra bil på många vis, men sportig är nog inget som beskriver den direkt... wink

De fortfarande bra bilar;) och kan se grymma ut med lite styling och sänkning. plus lätt att få runt 200-300hk med lite pengar. Hållbara bilar men vem säger vad som är sportigt och inte?^^ smaken är som baken här. Men tänkte annars nån diesel bil typ en 535d eller liknande merca w212 e350cdi eller nått liknande. Svår kombination de där me kunna dra och sportigt samtidigt.

För all del, men någon form av "praxis" finns det ändå när man säger att något är sportigt. 165 hk original och 15"-hjul kvalar tyvärr inte in där... wink

Men missförstå mig rätt här, jag gillar 940 och har haft flera stycken själv så ingen skugga ska falla på den där. Jag bara motsätter mig den när det explicit efterfrågas någonting sportigt. smile

jag hajar:) dom börjar bli till åren nu också, det var längesen men mera nu kanske;)

vad är sportigt och får dra mycket då tycker du?^ med tanke på ts budget också. Tycker det är svårt

Steff240
11 november 2021 · 1 018 Inlägg

Mercedes w211/212, VW passat 4motion, Audi A6 quattro, BMW 5-serie är några hyggliga dragbilar med viss sportambition.
Bra köp i övrigt? Därom tvista de lärde roll

Brådhis * Voff voff *
11 november 2021 · 10 279 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

De fortfarande bra bilar;) och kan se grymma ut med lite styling och sänkning. plus lätt att få runt 200-300hk med lite pengar. Hållbara bilar men vem säger vad som är sportigt och inte?^^ smaken är som baken här. Men tänkte annars nån diesel bil typ en 535d eller liknande merca w212 e350cdi eller nått liknande. Svår kombination de där me kunna dra och sportigt samtidigt.

För all del, men någon form av "praxis" finns det ändå när man säger att något är sportigt. 165 hk original och 15"-hjul kvalar tyvärr inte in där... wink

Men missförstå mig rätt här, jag gillar 940 och har haft flera stycken själv så ingen skugga ska falla på den där. Jag bara motsätter mig den när det explicit efterfrågas någonting sportigt. smile

jag hajar:) dom börjar bli till åren nu också, det var längesen men mera nu kanske;)

vad är sportigt och får dra mycket då tycker du?^ med tanke på ts budget också. Tycker det är svårt

Någon BMW 3-serie kanske? Finns ju med tämligen kul motorer och M-paket osv. Blir väl en rätt vettig kombo ändå. smile

(Det är okej, du får ramla av stolen för att jag rekommenderar en BMW...) wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
11 november 2021 · 4 250 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

För all del, men någon form av "praxis" finns det ändå när man säger att något är sportigt. 165 hk original och 15"-hjul kvalar tyvärr inte in där... wink

Men missförstå mig rätt här, jag gillar 940 och har haft flera stycken själv så ingen skugga ska falla på den där. Jag bara motsätter mig den när det explicit efterfrågas någonting sportigt. smile

jag hajar:) dom börjar bli till åren nu också, det var längesen men mera nu kanske;)

vad är sportigt och får dra mycket då tycker du?^ med tanke på ts budget också. Tycker det är svårt

Någon BMW 3-serie kanske? Finns ju med tämligen kul motorer och M-paket osv. Blir väl en rätt vettig kombo ändå. smile

(Det är okej, du får ramla av stolen för att jag rekommenderar en BMW...) wink

Har säkerhetsbältet påwink men jag rekommenderade ts både bmw och merca^ måste ha feber eller nått. Dom funkar om man kan mecka och har lust. är inte brutalt insatt på merca men vet att en så nyare 5 serie med diesel 6a som möjligt desto bättre. tänkte mest en 2010/2011 525d/530d va ja minns hade dom 6or under huven. Tåliga motorer utan den hemska n47.

Jesper328
11 november 2021 · 2 371 Inlägg

Kan inget mer än instämma på Merca w212.
Framförallt med v6 diesel/om642.
Helt fantastiskt register i de motorerna, och de svarar bra på mappning.

Finns även i w204 c350, däremot oklart vad en sådan får dra, MEN w204 är den bästa C-klassen MB har producerat.
Enkla att åka brett med också. lol

Senast redigerat av Jesper328 (11 november 2021)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang