Caddy Maxi trög vid start

EmilHa
18 november 2021 · 2 Inlägg

Hejsan 👋 har en caddy Maxi life som jag har lite bekymmer med. Är en 2,0 tdi årsmodell 2008

Om jag tar det från början så märkte jag att den blev mer och mer svårstartad den gick längre på startmotorn innan den gick igång. Efter en vecka ungefär så startade den inte alls, den gick bara runt på startmotorn Ingen varnings lampa lös heller. Satte sen på batteri laddaren då det började bli dåligt med ström och efter att ha laddat en natt så gick den helt plötsligt igång. Köpte ett nytt batteri och den startar och går nu, men det tar ungefär 5-10 sekunder då den bara går på startmotorn innan den startar. Tidigare har den smällt igång direkt när man vridigt på nyckeln så undrar om det fortfarande kan vara något bekymmer. Tex dåliga glödstift eller liknade?

Är mitt första inlägg här så om nått är fel med det jag har skrivit på peka gärna.

Tack på förhand!

Brådhis * Voff voff *
18 november 2021 · 10 280 Inlägg

Finns det inga felkoder?

På min V70 tex så sätter ett glödstift felkod, men det tänder inte motorlampan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
EmilHa
18 november 2021 · 2 Inlägg

Brådhis skrev:
Finns det inga felkoder?

På min V70 tex så sätter ett glödstift felkod, men det tänder inte motorlampan.

Nej har kollat det redan inga felkoder

Utmarks-Loke
18 november 2021 · 5 841 Inlägg

Tänkte skriva att det ändå inte är tillräckligt kallt för att en såpass modern diesel skall behöva glöda, men i Åsele kanske det är det. Det brukar ju gå fint att mäta glödstiften med en vanlig multimeter, men det borde onekligen finnas felkod om de är dåliga

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 november 2021 · 17 483 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Tänkte skriva att det ändå inte är tillräckligt kallt för att en såpass modern diesel skall behöva glöda, men i Åsele kanske det är det. Det brukar ju gå fint att mäta glödstiften med en vanlig multimeter, men det borde onekligen finnas felkod om de är dåliga

Exakt! De är mer till för att motorn ska gå jämnt vid kallstart. Vi har en gammal KIA-diesel på jobbet. Den startade snällt i -17 grader förra vintern utan att glödas. Lät som en stenkross dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
18 november 2021 · 5 841 Inlägg

Så kanske det snarare handlar om att bilen tappar bränsletryck när den står, och måste bygga upp från början? Pumpa fram ny diesel ända från tanken?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2021 · 13 744 Inlägg

min polo startar inte om man inte glöder den även vid dessa tempraturer som är nu..  vet inte varför men den är stendöd om man bara vrider på startläge direkt..    testat många gånger och den går inte då..   finns säkert någon logisk förklaring varför dom inte startar.  någon inbyggd funktion när man är för snabb eller nått..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
chybber
19 november 2021 · 61 Inlägg

Är kamrem bytt nyligen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2021 · 17 483 Inlägg

Growe skrev:
min polo startar inte om man inte glöder den även vid dessa tempraturer som är nu..  vet inte varför men den är stendöd om man bara vrider på startläge direkt..    testat många gånger och den går inte då..   finns säkert någon logisk förklaring varför dom inte startar.  någon inbyggd funktion när man är för snabb eller nått..

Kan ju vara så att den ska glöda klart innan bilen tillåts att starta. Kan också vara att maskin är sliten och behöver glödas, har den rullat en bit kanske? Korta sträckor? VW verkar vara lite kinkiga på glödning överlag har jag förstått. Andra märken verkar inte ha problem med detta då det gäller direktinsprutade motorer utan de bara startar. Men låter illa i några sekunder om det är rejält kallt ute.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
19 november 2021 · 2 372 Inlägg

Skulle varit intressant att se railtryck från att nyckeln vrids om till att den startar.
Även tryck på lågtryckspumpen.

Kopplat förbi dieselfiltret för att utesluta att detta är tätt?
Pumpar lågtryckspumpen ordentligt upp till filtret? (T.ex hänga i slangen i en flaska)

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang