Obd uttag Volvo V70 ingen kontakt med felsökare

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2021 · 13 742 Inlägg

Mossan1 skrev:

Felixmeckanikern skrev:
Du får nog utgå från att jag inte har hållit på med en felkodsläsare förut så betyder detta?

OBD2 är bara en kontakt. Inget protokoll eller något annat mjukvarurelaterat. Säger inget om vilken läsare som fungerar.
Även tidiga Motoronic (4.4) är semikompatibla med universella scanner.

En mer detaljerad föklaring än jag skrev innan.  Och ungefär vad Lucif3r skrev. Typ.

Men eftersom du har MagnetiMarelli spjället så är motorstyrdonet nog ganska så väl kompatibelt även med en generisk handhållen scanner.  (Billig alltså)
Och full access till hela bilen med VIDA med en dice som interface.

I detta fallet, för motorns felkoder, borde du alltså få fram koder med vilken scanner som helst, i princip.

Men just 1999 är ett helvetesår på Volvo, för mitt under det året uppdaterades väldigt mycket.
Både hårdvara och mjukvara.
Bilar i produktionens brytgräns kan alltså vara blandade med nytt och gammalt = ett helsike med delar och mjukvara vid felsökning och reparationer.

tanken med obd2 är just att man ska kunna läsa dom grundläggande avgasrelaterade felkoderna..  det var tanken när man gjorde det utaget...  men som sagt det fungerar ju inte speciellt bra

har haft bilar man fått gått in flera gånger innan dom släpper in mig..  men det har vara franska bilar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lucif3r
22 november 2021 · 2 214 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Och full access till hela bilen med VIDA med en dice som interface.

Här håller jag inte riktigt med. Det var först på P2-plattformen man har tillgång till alla noder via VIDA. S70/V70 99-00 är en "halv-CAN"-bil kan man säga. Vissa saker når du med VIDA men inte allt. smile

Och vissa saker, speciellt ABS'en, förblev ett problem för universalsläsare långt in på P2-platformen dessutom.
Om jag inte missminner mig så var kravet bara att just motorstyrdonet skulle uppfylla "standard"-protkoll, extrautrustning såsom ABS var "valfritt" en bra bit in på 2000-talet, och volvo var en utav dom som valde att inte uppfylla standarden och istället "låsa" det bakom sitt eget interface.
Nu för tiden finns det ju andra läsare som har "knäckt" volvo's protokoll och klarar av t ex ABS, men det är ju fortfarande inte bara att köpa en ELM327 från ebay för 50spänn och tro att det ska fungera :p

Men, det enda mig veterligen man inte når med VIDA på första gen. x70 99-00 är instrumenthuset... Men att nå instrumenthuset är ett halvt h-e även på dom tidigare årgångarna. Mitt t ex tvärvägrar att släcka servicelampan med vol-fcr, det måste jag tvinga in i ISO-läge och skicka HEX-koder till via en terminal tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang