Ingen tändning Audi 80 1,8 -87

Filleb
15 november 2021 · 10 Inlägg

Hej.

För några dagar sen så la bilen av mitt i färd och slutade reagera på gas. Lyckades få igång den igen och köra ca 30 meter till innan den gav upp igen och därefter har jag inte fått någon tändning alls, inte ens med startgas.

För 3 månader sen byttes både tändstift, tändkablar, tändspole, fördelarlock och rotor då den ca lite svårstartad. Därefter gick den perfekt fram till några dagar sen.

Jag har kollat tändstiften och får ingen gnista alls på något av stiften. Jag får dock gnista när jag testar direkt från tändspolen. Jag har även testat jorden på tändspole och den verkar också ok. Testade även nya tändstift men dem gav ingen gnista de heller. När jag kollar fördelarlock och rotor så ser dem iallafall okej ut utan någon större korrosion.

Är det någon. Som har en idé vad det kan vara för fel?

jaka54
15 november 2021 · 5 731 Inlägg

Är tändspolen original från Audi ? Låter som om motorn lägger av när tändspolen blir varm.
Men... är det här en bil med insprutning eller med förgasare? Antar att det är förgasare. Och det kommer fram soppa??

Filleb
15 november 2021 · 10 Inlägg

Det är inte orginal, men den har fungerat helt perfekt 3 månader. Får ingen tändning nu heller trots bilen är kall. Dock gnista från tändkabeln till tändspolen. Det är bara den inte verkar komma fram till tändstiften.

Det är förgasare. Och soppa verkar den få, och annars tycker jag startgas skulle hjälpt

Senast redigerat av Filleb (15 november 2021)

jaka54
15 november 2021 · 5 731 Inlägg

Menar du gnista från tändspolen till tändkabeln?!

Brådhis * Voff voff *
16 november 2021 · 10 279 Inlägg

Om du får gnista från spolen men inte gnista vid stiften är det inte så mycket annat än rotor, fördelarlock eller tändkablarna som kan vara trasigt.

Eftersom den stannade under färd är det sannolikt rotorn eller fördelarlocket.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Filleb
16 november 2021 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Menar du gnista från tändspolen till tändkabeln?!

Ja, jag får gnista när jag håller kabeln från tändspole mot karossen.

Brådhis skrev:
Om du får gnista från spolen men inte gnista vid stiften är det inte så mycket annat än rotor, fördelarlock eller tändkablarna som kan vara trasigt.

Eftersom den stannade under färd är det sannolikt rotorn eller fördelarlocket.

Jag får kanske bara ta och köpa nya och testa. Känns dock lite surt när de gamla inte ens är 3 månader även fast dem inte är så dyr.

uhlin
16 november 2021 · 2 834 Inlägg

Vart köptes de nya delarna och vilket märke är det på dem. Finns riktigt dåliga märken som inte ska sitta i bilar.

Filleb
16 november 2021 · 10 Inlägg

uhlin skrev:
Vart köptes de nya delarna och vilket märke är det på dem. Finns riktigt dåliga märken som inte ska sitta i bilar.

Fördelarlock och rotor va billigast möjliga på Mekonomen. Men känns så konstigt om dem fungerat perfekt och sen dör totalt.

Brådhis * Voff voff *
16 november 2021 · 10 279 Inlägg

Filleb skrev:

uhlin skrev:
Vart köptes de nya delarna och vilket märke är det på dem. Finns riktigt dåliga märken som inte ska sitta i bilar.

Fördelarlock och rotor va billigast möjliga på Mekonomen. Men känns så konstigt om dem fungerat perfekt och sen dör totalt.

Det är så det brukar gå till när fördelarlock/rotor ger upp. När det inte är kontakt längre så stannar bilen. Kolla tex stiftet i mitten på fördelarlocket.

Ska ej förväxlas med tex fukt i fördelarlocket där motorn går ojämnt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
16 november 2021 · 2 834 Inlägg

Filleb skrev:

uhlin skrev:
Vart köptes de nya delarna och vilket märke är det på dem. Finns riktigt dåliga märken som inte ska sitta i bilar.

Fördelarlock och rotor va billigast möjliga på Mekonomen. Men känns så konstigt om dem fungerat perfekt och sen dör totalt.

Är ju precis därför man inte ska köpa det absolut billigaste. Man får vad man betalar för.

Filleb
16 november 2021 · 10 Inlägg

Brådhis skrev:

Filleb skrev:

uhlin skrev:
Vart köptes de nya delarna och vilket märke är det på dem. Finns riktigt dåliga märken som inte ska sitta i bilar.

Fördelarlock och rotor va billigast möjliga på Mekonomen. Men känns så konstigt om dem fungerat perfekt och sen dör totalt.

Det är så det brukar gå till när fördelarlock/rotor ger upp. När det inte är kontakt längre så stannar bilen. Kolla tex stiftet i mitten på fördelarlocket.

Ska ej förväxlas med tex fukt i fördelarlocket där motorn går ojämnt...

Jag har kollat båda och dem ser okej ut, kolstiftet i mitten är helt och fjädrar fint. Men ska nog ta och testa nya, är ju ingen större utgift.

jaka54
16 november 2021 · 5 731 Inlägg

Har du gnista från tändspolen via en tändkabel (Vilken som helst) så måste felet vara någonstans i fördelaren , t.ex rotor, fördelarlock eller tändkabel.
Hur är det med batteriet? Har du mätt spänningen? Ska vara runt 12,6 volt eller när det är nyladdat över 13 volt.

Filleb
16 november 2021 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du gnista från tändspolen via en tändkabel (Vilken som helst) så måste felet vara någonstans i fördelaren , t.ex rotor, fördelarlock eller tändkabel.
Hur är det med batteriet? Har du mätt spänningen? Ska vara runt 12,6 volt eller när det är nyladdat över 13 volt.

Jag kollade gnista från tändspole med kabeln som ska in i mitten av fördelarlocket. Har även kollat ström fram till tändspolen och den får exakt där runt 12,6 volt. Laddade batteriet när den gav upp men startmotorn har ju gått en del av alla startförsök.

Hade det varit tändkabel borde jag väl fått gnista av några av tändstiften

Senast redigerat av Filleb (16 november 2021)

Filleb
20 november 2021 · 10 Inlägg

Nu testat med nytt fördelarlock och rotor men fortfarande ingen skillnad.

zzr94092
20 november 2021 · 4 388 Inlägg

Är det brytarlöst system,?

Utmarks-Loke
20 november 2021 · 5 836 Inlägg

Du råkar inte ha glapp i axeln som rotorn sitter på? Det hade jag på en 80-tals VW Polo, som ju egentligen var en Audi 50, och det är kanske samma fördelare som på Audi 80. Axeln kunde röra sig så mycket att rotorn inte gav ordentlig kontakt i fördelarlocket

Filleb
22 november 2021 · 10 Inlägg

zzr94092 skrev:
Är det brytarlöst system,?

Jag tror det? Det ser ut såhär under rotorn.https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241699/241699-07b7ede82ab5f01569c07333835a5ecf.jpg


Utmarks-Loke skrev:
Du råkar inte ha glapp i axeln som rotorn sitter på? Det hade jag på en 80-tals VW Polo, som ju egentligen var en Audi 50, och det är kanske samma fördelare som på Audi 80. Axeln kunde röra sig så mycket att rotorn inte gav ordentlig kontakt i fördelarlocket

Jag har ruckat på axeln och känner inte något direkt glapp, rotorn snurrar normalt.

jaka54
22 november 2021 · 5 731 Inlägg

Har du högspänning ut från tändspolen via vilken tändkabel och tändstift som helst som du håller mot motorblocket (jord)???

Har du kollat att bränslepumpen funkar?
Har du kollat alla säkringar?

Senast redigerat av jaka54 (22 november 2021)

Filleb
22 november 2021 · 10 Inlägg

jaka54 skrev:
Har du högspänning ut från tändspolen via vilken tändkabel och tändstift som helst som du håller mot motorblocket (jord)???

Har du kollat att bränslepumpen funkar?
Har du kollat alla säkringar?

Jag har inte kollat spänningen med multimeter men jag får ingen gnista på något tändstift när jag jordar dem.

Kan inte hitta någon säkring som har med tändningen att göra, men bränslepump fungerar och det kommer soppa.

Filleb
22 november 2021 · 10 Inlägg

En person har sagt det kan vara hallgivare som gett upp. Kan det stämma?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang