Min blinkern funkar inte och ska besikta bilen innan november är slut. HJÄLP!

En_fungerande_bil
21 november 2021 · 14 Inlägg

Mew skrev:
Har du multimeter? (Om inte, köp en. Bra att ha i övrigt också. smile )
Mät på kontakterna med t ex varningsblinkers igång, se om du får ström dit. Om inte, jobba dig inåt till nästa kontaktstycke eller längre in på kabeln, tills du får utslag. Då vet du ungefär var på vägen problemet finns, om det t ex är kabelbrott.

Har införskaffat en multimeter idag och ska leda ett undersöknings uppdrag imorgon för att klargöra motståndet och vart den förmodade skadan/felet är. Kommer uppdatering då! För nu, tack för informationen!

En_fungerande_bil
21 november 2021 · 14 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det låter som att du har ett avbrott i blinkersledningen, enligt kopplingsschema skall alla de tre blinkerslamporna hänga ihop med kabel och inte komma från olika utgångar på blinkersreläet/modulen eller så. Eftersom framblinkersen fungerar har du uppenbarligen kontakt mellan den och reläet men sedan blir det avbrott på vägen mot sidoblinkersen. Att både sidoblinkersen och bakblinkersen skulle ha dött samtidigt av olika anledningar är osannolikt, alltså borde du ha något avbrott i ledningen. Kanske i ett kontaktstycke, eller också direkt i kabeln någonstans.

Så du menar att strömmen går från LCU till fram till sida till bak? Har du någon aning om vart denna kabeln går exakt, tycker det borde finnas någon karta på detta. Även ifall det skulle vara avbrott i kabeln hur kan fram fortfarande fungera? Den måste ju sluta kretsen på något sätt ifall jag förstått dig rätt.

Xebers76
21 november 2021 · 2 266 Inlägg

kolla så det inte är massa skit i släpvagnskontakten, har varit med om sånt som gör att det blinkar fort, även en sån där adapter kan stöka till det.

När det gäller dragkrok på dem här bilarna så ska man montera en extra styrenhet och bilen ska programmeras om det eftermonteras drag. Det är iaf så man gör enligt BMW sen finns det säkert andra knasiga sätt att få det hela att fungera. Tåls att kolla hur kablaget ser ut till dem sakerna.

Du nämner att det är något special med kontakten som går till bakljuset? Vad mer exakt har hänt där? Systemet är extremt känsligt så speciallösningar brukar inte fungera.

En sak till att nämna är att lampor som till synes fungerar kan med tiden hå fått fel motstånd. Hade det problemet på en V70N som fick stressblinkers åt vänster ibland till och från under flera år. Tillslut bytte jag ut glödlampan vänster fram och felet försvann.

När det gäller el schema så har jag ingen aning hur exakt det ser ut på BMW E90, jag skulle dock kunna ta fram den infon men behöver hela chassinumret i så fall, om du är trygg med att ge ut det.

Senast redigerat av Xebers76 (21 november 2021)

En_fungerande_bil
21 november 2021 · 14 Inlägg

Xebers76 skrev:
kolla så det inte är massa skit i släpvagnskontakten, har varit med om sånt som gör att det blinkar fort, även en sån där adapter kan stöka till det.

När det gäller dragkrok på dem här bilarna så ska man montera en extra styrenhet och bilen ska programmeras om det eftermonteras drag. Det är iaf så man gör enligt BMW sen finns det säkert andra knasiga sätt att få det hela att fungera. Tåls att kolla hur kablaget ser ut till dem sakerna.

Du nämner att det är något special med kontakten som går till bakljuset? Vad mer exakt har hänt där? Systemet är extremt känsligt så speciallösningar brukar inte fungera.

En sak till att nämna är att lampor som till synes fungerar kan med tiden hå fått fel motstånd. Hade det problemet på en V70N som fick stressblinkers åt vänster ibland till och från under flera år. Tillslut bytte jag ut glödlampan vänster fram och felet försvann.

När det gäller el schema så har jag ingen aning hur exakt det ser ut på BMW E90, jag skulle dock kunna ta fram den infon men behöver hela chassinumret i så fall, om du är trygg med att ge ut det.

Draget satte förra ägaren dit så vet inte hur han fixade med styrenheter och dylikt. Ska kolla släpvagnskontakten imorgon.  Du menar även att jag ska testa byta framlampan som funkar asså? Jag kan skicka ett privat meddelande på chassi numret till dig!

Xebers76
21 november 2021 · 2 266 Inlägg

En_fungerande_bil skrev:

Xebers76 skrev:
kolla så det inte är massa skit i släpvagnskontakten, har varit med om sånt som gör att det blinkar fort, även en sån där adapter kan stöka till det.

När det gäller dragkrok på dem här bilarna så ska man montera en extra styrenhet och bilen ska programmeras om det eftermonteras drag. Det är iaf så man gör enligt BMW sen finns det säkert andra knasiga sätt att få det hela att fungera. Tåls att kolla hur kablaget ser ut till dem sakerna.

Du nämner att det är något special med kontakten som går till bakljuset? Vad mer exakt har hänt där? Systemet är extremt känsligt så speciallösningar brukar inte fungera.

En sak till att nämna är att lampor som till synes fungerar kan med tiden hå fått fel motstånd. Hade det problemet på en V70N som fick stressblinkers åt vänster ibland till och från under flera år. Tillslut bytte jag ut glödlampan vänster fram och felet försvann.

När det gäller el schema så har jag ingen aning hur exakt det ser ut på BMW E90, jag skulle dock kunna ta fram den infon men behöver hela chassinumret i så fall, om du är trygg med att ge ut det.

Draget satte förra ägaren dit så vet inte hur han fixade med styrenheter och dylikt. Ska kolla släpvagnskontakten imorgon.  Du menar även att jag ska testa byta framlampan som funkar asså? Jag kan skicka ett privat meddelande på chassi numret till dig!

Jag tog och läste igenom dem förra inläggen igen så nu är jag med lite mer på vad som händer. Det med att byta lampan som funkar gäller inte riktigt din situation, det var mer bara lite info som jag kände kan hjälpa någon annan som läser denna tråden framöver. I det fallet blinkade alla lampor, men för fort. I ditt fall har vi ju två som vägrar att lysa helt.

Skärmblinkersen förstod jag att den blivit rejält vattenskadad. Det man vill få fram är om den ena kabeln matar plus och om den andra kabeln jordar. Nu minns jag inte om det ska jorda direkt i chassi eller om även det går via en styrenhet, som sagt kan du skicka chassinummer privat så ska jag se om jag kan få fram den infon imorn!

När det gäller hur man gjort med släpvagnskotakten så måste det ju gjorts rätt på något sätt med tanke på att allt fungerade tidigare.

Jag vill minnas att om bilen upptäcker fel motstånd så höjs blinkhastigheten och den slutar inte blinka fort bara för att man löst felet, man måste stänga av tändningen och slå på den igen, notera att jag har för mig att det är så, inte helt säker.

En_fungerande_bil
21 november 2021 · 14 Inlägg

Xebers76 skrev:

En_fungerande_bil skrev:

Xebers76 skrev:
kolla så det inte är massa skit i släpvagnskontakten, har varit med om sånt som gör att det blinkar fort, även en sån där adapter kan stöka till det.

När det gäller dragkrok på dem här bilarna så ska man montera en extra styrenhet och bilen ska programmeras om det eftermonteras drag. Det är iaf så man gör enligt BMW sen finns det säkert andra knasiga sätt att få det hela att fungera. Tåls att kolla hur kablaget ser ut till dem sakerna.

Du nämner att det är något special med kontakten som går till bakljuset? Vad mer exakt har hänt där? Systemet är extremt känsligt så speciallösningar brukar inte fungera.

En sak till att nämna är att lampor som till synes fungerar kan med tiden hå fått fel motstånd. Hade det problemet på en V70N som fick stressblinkers åt vänster ibland till och från under flera år. Tillslut bytte jag ut glödlampan vänster fram och felet försvann.

När det gäller el schema så har jag ingen aning hur exakt det ser ut på BMW E90, jag skulle dock kunna ta fram den infon men behöver hela chassinumret i så fall, om du är trygg med att ge ut det.

Draget satte förra ägaren dit så vet inte hur han fixade med styrenheter och dylikt. Ska kolla släpvagnskontakten imorgon.  Du menar även att jag ska testa byta framlampan som funkar asså? Jag kan skicka ett privat meddelande på chassi numret till dig!

Jag tog och läste igenom dem förra inläggen igen så nu är jag med lite mer på vad som händer. Det med att byta lampan som funkar gäller inte riktigt din situation, det var mer bara lite info som jag kände kan hjälpa någon annan som läser denna tråden framöver. I det fallet blinkade alla lampor, men för fort. I ditt fall har vi ju två som vägrar att lysa helt.

Skärmblinkersen förstod jag att den blivit rejält vattenskadad. Det man vill få fram är om den ena kabeln matar plus och om den andra kabeln jordar. Nu minns jag inte om det ska jorda direkt i chassi eller om även det går via en styrenhet, som sagt kan du skicka chassinummer privat så ska jag se om jag kan få fram den infon imorn!

När det gäller hur man gjort med släpvagnskotakten så måste det ju gjorts rätt på något sätt med tanke på att allt fungerade tidigare.

Jag vill minnas att om bilen upptäcker fel motstånd så höjs blinkhastigheten och den slutar inte blinka fort bara för att man löst felet, man måste stänga av tändningen och slå på den igen, notera att jag har för mig att det är så, inte helt säker.

Tack för informationen, väntar på svar imorn och ska fixa med släpvagnskontakten då med.  Det där med plus och minus. Det är försumbart i denna frågan då lampan kommer lysa oavsett riktning. Testa detta förut med ett 9 volts batteri med exakt en sån lampa jag satt i. Har även satt i nya lampor på den sidan som funka utan problem.

jaka54
22 november 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Som antagligen sagts tidigare så måste du kolla att du har 12V på lampornas anslutningar när du slår på blinkerspaken! Har du inte det så följ kabeln framåt/bakåt tills du får spänning (där ligger felet i så fall).

Brådhis * Voff voff *
22 november 2021 · 10 279 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som antagligen sagts tidigare så måste du kolla att du har 12V på lampornas anslutningar när du slår på blinkerspaken! Har du inte det så följ kabeln framåt/bakåt tills du får spänning (där ligger felet i så fall).

Det är nog inte riktigt så enkelt... Många moderna bilar (som saknar regelrätt blinkersrelä som denna) slår ifrån matningen när belastning saknas eller är för hög. Så att bara mäta utan belastning ger ingenting tyvärr.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
22 november 2021 · 2 266 Inlägg

Internet låg nere där databasen finns så jag kom inte åt kopplingsscheman idag tyvärr.

Mycket riktigt dem matar inte 12 volt efter att felet funnits ett tag, datorn tar beslutet att det inte längre är lönt att försöka tända lampan.

Med det i åtanke så kan det vara så att man måste radera felkoderna innan det går att få ström i kablarna igen. En "vanlig" felkodsläsare klarar inte av detta.

En_fungerande_bil
22 november 2021 · 14 Inlägg

Xebers76 skrev:
Internet låg nere där databasen finns så jag kom inte åt kopplingsscheman idag tyvärr.

Mycket riktigt dem matar inte 12 volt efter att felet funnits ett tag, datorn tar beslutet att det inte längre är lönt att försöka tända lampan.

Med det i åtanke så kan det vara så att man måste radera felkoderna innan det går att få ström i kablarna igen. En "vanlig" felkodsläsare klarar inte av detta.

Okej, kanske felet ligger där och jag faktiskt har fixat problemet genom att ta bort rosten. Men det känns lite otippat nu i när jag tänker på det då alla lampor skulle blinka fort ifall de sitter i serie.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 november 2021 · 17 478 Inlägg

En_fungerande_bil skrev:

Xebers76 skrev:
Internet låg nere där databasen finns så jag kom inte åt kopplingsscheman idag tyvärr.

Mycket riktigt dem matar inte 12 volt efter att felet funnits ett tag, datorn tar beslutet att det inte längre är lönt att försöka tända lampan.

Med det i åtanke så kan det vara så att man måste radera felkoderna innan det går att få ström i kablarna igen. En "vanlig" felkodsläsare klarar inte av detta.

Okej, kanske felet ligger där och jag faktiskt har fixat problemet genom att ta bort rosten. Men det känns lite otippat nu i när jag tänker på det då alla lampor skulle blinka fort ifall de sitter i serie.

Bilen skiljer på fram/bak blinkers.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
En_fungerande_bil
22 november 2021 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:

En_fungerande_bil skrev:

Xebers76 skrev:
Internet låg nere där databasen finns så jag kom inte åt kopplingsscheman idag tyvärr.

Mycket riktigt dem matar inte 12 volt efter att felet funnits ett tag, datorn tar beslutet att det inte längre är lönt att försöka tända lampan.

Med det i åtanke så kan det vara så att man måste radera felkoderna innan det går att få ström i kablarna igen. En "vanlig" felkodsläsare klarar inte av detta.

Okej, kanske felet ligger där och jag faktiskt har fixat problemet genom att ta bort rosten. Men det känns lite otippat nu i när jag tänker på det då alla lampor skulle blinka fort ifall de sitter i serie.

Bilen skiljer på fram/bak blinkers.

Okej, något är seriöst fel i höger bak kretsen helt enkelt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang