Köpråd: Fullsize pickup för under 100k

Ainok
24 november 2021 · 439 Inlägg

Hej!

Det börjar bli dags att pensionera min "renoveringsbil" Caddy från 2004 som börjar kännas liten och svag.
Kommer behöva bättre lastkapacitet och dragförmåga.

Fastnat för fullsizepickis från staterna.
Tycker dom är "fräcka" och det vore kul att äga något med en V8 innan det blir hopplöst orimligt.

Har kollat på S10:or, Silverados, RAM, Rangers och F-150.
Särskilt Silverados då de verkar enklast att hitta.
Krav är gott exteriört skick, V8, fyrhjulsdrift, driftssäkerhet och drag. Kunna köras på utökat B-kort.
Har ett rejält garage med bil lyft, svetsar och erforderliga verktyg för det mesta, men slipper helst meka så mycket. Den ska bara gå.

Bilen kommer max gå 1000 mil per år. Mestadels sommar.
Bränsleförbrukning är inte så viktigt.
Jag kör en snål diesel till vardags. Den här ska gå till och från soptipp, bygghandel, dra båtar och snöskotrar.

Är det här pålitliga bilar? Caddyn har jag kört tungt lastad 3-4000mil och har bara servat den och bytt ett hjullager.

Vad tror ni om den här?
T.ex. https://www.blocket.se/annons/orebro/ch … k/98507734

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
simlar
24 november 2021 · 5 524 Inlägg

S10 är ju långtifrån fullsize, dom är ju leksaksbilar i jämförelse.

LS V8orna verkar ju vara nästintill odödliga och väldigt simpla jämfört med andra moderna V8or så en Silverado med 5.3 V8 är nog ett driftsäkert köp.

Har själv inga erfarenheterav amerikanska pickuper, hade en VW Amarok förut och blev sugen på jänke-pickis men ödet landade på en Transporter T5 skåp med lång hjulbas och medelhöga tak istället.
Betydligt mer praktiskt med stort skåp än stort flak i mitt tycke, men inte lika fränt som en fullstor jänke-pickis wink

Senast redigerat av simlar (24 november 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang