2694
Sök

Hjälp att koppla extraljus på minus styrt system?!

24 november 2021
Trådstartare
#1
Får inte mitt extraljus att fungera och jag mistänker det är ett minus styrt system på min Mazda cx7
det ligger konstant ström på mitt helljus

Avstängd
13 Inlägg
24 november 2021
#2
Ta en multimeter, ställ in 20V DC eller liknande och koppla den svarta mätproben till chassit, någon metall på motorn som inte är målad. Sätt den röda mätproben på batteriets pluspol. Vad visar multimetern?

* Voff voff *
10 961 Inlägg
24 november 2021
#3
Bosse_B_ skrev:
Ta en multimeter, ställ in 20V DC eller liknande och koppla den svarta mätproben till chassit, någon metall på motorn som inte är målad. Sätt den röda mätproben på batteriets pluspol. Vad visar multimetern?

Hur menar du att det hjälper honom att koppla in hans extraljusrelä med minusstyrning? big_smile

Det enda han kommer se när han mäter så är ju batterispänningen.
Senast redigerat av Brådhis (24 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 050 Inlägg
25 november 2021
#4
Är det minusstyrt så kan du får du helt enkelt styra relät via jord.
T.ex Batteri till 30, en liten kabelstump mellan 30 & 85, sedan jord från lyktan upp till 86.

Vad har du för årsmodell på kärran?
Ingen can-bus?


4 202 Inlägg
25 november 2021
#5
Hmm har fått för mig att reläspole anslutning 86 ska till +  om man är petnoga
vissa reläer har en diod över spolen med katod till just 86
https://www.tme.eu/Document/8b9521a1052 … f4-vf4.pdf

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

25 november 2021
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Är det minusstyrt så kan du får du helt enkelt styra relät via jord.
T.ex Batteri till 30, en liten kabelstump mellan 30 & 85, sedan jord från lyktan upp till 86.

Vad har du för årsmodell på kärran?
Ingen can-bus?

2008 så ingen canbus mistänker jag

Avstängd
13 Inlägg
25 november 2021
#7
Brådhis skrev:
Bosse_B_ skrev:
Ta en multimeter, ställ in 20V DC eller liknande och koppla den svarta mätproben till chassit, någon metall på motorn som inte är målad. Sätt den röda mätproben på batteriets pluspol. Vad visar multimetern?

Hur menar du att det hjälper honom att koppla in hans extraljusrelä med minusstyrning? big_smile

Det enda han kommer se när han mäter så är ju batterispänningen.

Precis! +12V eller 0V! Med 0V vet man att det är "minusstyrt", dvs plusjordat. Med +12V är det standard minusjordat, "plusstyrt".
Senast redigerat av Bosse_B_ (25 november 2021)

* Voff voff *
10 961 Inlägg
25 november 2021
#8
Bosse_B_ skrev:
Brådhis skrev:
Bosse_B_ skrev:
Ta en multimeter, ställ in 20V DC eller liknande och koppla den svarta mätproben till chassit, någon metall på motorn som inte är målad. Sätt den röda mätproben på batteriets pluspol. Vad visar multimetern?

Hur menar du att det hjälper honom att koppla in hans extraljusrelä med minusstyrning? big_smile

Det enda han kommer se när han mäter så är ju batterispänningen.

Precis! +12V eller 0V! Med 0V vet man att det är "minusstyrt", dvs plusjordat. Med +12V är det standard minusjordat, "plusstyrt".

Du får skilja på att själva fordonet är plusjordat och att det, som i det här fallet, handlar om ett (eventuellt) minusstyrt helljus.

Det är två helt skilda saker! smile
Senast redigerat av Brådhis (25 november 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 456 Inlägg
25 november 2021
#9
Det enklaste är ju att helt enkelt använda ett relä utan diod för magnetspolen, magnetspolen i sig bryr sig inte vilken sida plus eller minus kommer ifrån.


Avstängd
13 Inlägg
25 november 2021
#10
Brådhis skrev:
Bosse_B_ skrev:
Brådhis skrev:

Hur menar du att det hjälper honom att koppla in hans extraljusrelä med minusstyrning? big_smile

Det enda han kommer se när han mäter så är ju batterispänningen.

Precis! +12V eller 0V! Med 0V vet man att det är "minusstyrt", dvs plusjordat. Med +12V är det standard minusjordat, "plusstyrt".

Du får skilja på att själva fordonet är plusjordat och att det, som i det här fallet, handlar om ett (eventuellt) minusstyrt helljus.

Det är två helt skilda saker! smile

Då får man ta fram multimetern igen och mäta lite mer. Felsökning är kul, dessutom är det bra att veta hur allt fungerar som man håller på med.
Att gissa om el  är inte bra för bilens hälsa.


Sök