Dra säkring till abs så ecu spärr på a-traktor inte fungerar

Snurriis
1 januari · 746 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Vad bor du i för del av Sverige? Jag känner faktiskt inte igen ett dugg av det där. Och då finns det ändå en hel del epa/a-traktor här...

Bor i en håla utanför Stockholm och här har det helt och hållet exploderat sedan dom nya reglerna kom för A-traktor, och vissa som beskrivs innan är riktigt sviniga å ligger gärna 4-5 bilar i rad i 30km/h dunkar musik å as garvar åt situationen.

Sen finns det den promillen som faktiskt ska ha en klapp på axeln som kör undan för att underlätta för oss medtrafikanter m.m

Brådhis * Voff voff *
2 januari · 7 634 Inlägg

Snurriis skrev:

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Vad bor du i för del av Sverige? Jag känner faktiskt inte igen ett dugg av det där. Och då finns det ändå en hel del epa/a-traktor här...

Bor i en håla utanför Stockholm och här har det helt och hållet exploderat sedan dom nya reglerna kom för A-traktor, och vissa som beskrivs innan är riktigt sviniga å ligger gärna 4-5 bilar i rad i 30km/h dunkar musik å as garvar åt situationen.

Sen finns det den promillen som faktiskt ska ha en klapp på axeln som kör undan för att underlätta för oss medtrafikanter m.m

Jag bor i en sydsvensk mellanstor stad och det finns en hel del epa/a-traktor här och jag kör 10-60 mil om dagen (ibland natten) i jobbet samt en del privat och här sköter sig 99% utmärkt i trafiken. Visst sladdar dom på nå´n parkering nattetid och spelar musik under tiden dom jämför mängden poppys, men det gör även dom ungdomar som har körkort för bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
husseman
2 januari · 1 294 Inlägg

Hmm, ja bor i Småland.. tror inte vi är mer drabbade än nån annan. Läste att man i Motala vilket är Östergötland, men bara en timme från mig- varit så tuffa, så man skjutit raketer mot blåljuspersonal från A-Traktorer. Inte sagt att samma jävla stollar skulle gjort detta ändå-men gömma sig i en Traktor gör ju inte saken bättre.(för de som förespråkar a-traktorer) Detta görs ju av
samma " nysvenska" som vanligt. De har fått ett fordon de kan framföra.. trots att de varken kan läsa,skriva,räkna, prata o dessutom lagligt. Huuu, kan inte va nån lek att vara Polis ida.

mvh/husse

Christian S
2 januari · 4 750 Inlägg

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:

ForsbergEF skrev:
Bilens mätare står på 30 men mäter man med gps går den runt 25. Så jag antar att dom gick efter bilens mätare när dom ställde in hastigheten

Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.

Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)

dom kommer inte går något åt det för hastighetsmätaren visar ju 30 när den bryter vilket den ska göra.
om den inte ska ta signal ifrån hastighetsmätaren för att veta hur fort man kör hur har du tänkt att dom ska ta signalen då? genom en gps mottagare som sedan på något sätt är kopplad till bilen?

skulle påstå att det är INGEN hastighetsmätare som visare exakt samma som när man mäter med gps utan alla visar lite för mycket, vissa mer andra mindre och ju fortare man kör desto mer fel visar den.

du kan ju ta med din gps och ta och testa massa olika bilar så får du se själv ingen kommer att stämma till 100%

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Myhran
2 januari · 439 Inlägg

Christian S skrev:

ForsbergEF skrev:

Mack skrev:

Fast, det är få mätare som är lika exakta som en gps.
Antingen tar du bilen tillbaka till stället där den är mappad, eller så lär du dig att leva med det.

Blir väll att ta tillbaka bilen så får dom programera om den igen:)

dom kommer inte går något åt det för hastighetsmätaren visar ju 30 när den bryter vilket den ska göra.
om den inte ska ta signal ifrån hastighetsmätaren för att veta hur fort man kör hur har du tänkt att dom ska ta signalen då? genom en gps mottagare som sedan på något sätt är kopplad till bilen?

skulle påstå att det är INGEN hastighetsmätare som visare exakt samma som när man mäter med gps utan alla visar lite för mycket, vissa mer andra mindre och ju fortare man kör desto mer fel visar den.

du kan ju ta med din gps och ta och testa massa olika bilar så får du se själv ingen kommer att stämma till 100%

Är väl bara att öka vilken fart den skall bryta vid, vad hastighetsmätaren visar är ganska irrelevant på en a-traktor. Därför många som gör boxar vill ha bilen så de kan finjustera den när de spärrar,

Med vänlig hälsning,

Lucif3r
2 januari · 1 141 Inlägg

Good point... Spärren ligger ju som sagt i ECU'n, och är baserad på hastighetssignalen som går in i ECU'n.
Bilar brukar dessutom vara programmerade på flit att visa "för mycket" i främst dom lägre hastigheterna. I högre hastigheter(typ, 90 till 180) brukar dom vara desto mer exakta dock.

Sen spelar ju faktiskt däckdimensioner(rullomkretsen) en stor roll också. Många nya-isch bilar går att programmera om för den aktuella däckdimensionen, för att hastighetsmätaren ska stämma. 85x70 t ex har förprogrammerade parametrar för diverse dimensioner, går även programmera in egna dimensioner. Kräver så klart rätt utrustning, men det går..

ForsbergEF
2 januari · 18 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nästan allt dårhus åkande-dvs. man kör sönder fotbollplaner, området runt Besikta (där man förmodligen haft problem med nån bes. av nån mupp H-reg.   Nu åker man o skjuter raketer på folk i den lilla byhåla ja bor i..  Detta sker från bilar med mer eller mindre synlig LGF skylt. Sluta att dalta med detta. Sätt åt ungjävlarna, o nu menar ja inte om skiten går i 30 eller 44km/h. Det är attityden när man sitter bakom svarta rutor i en nån fin jävla 4 hjulsdriven  bil som Pappa har köpt o man typar den till A-Traktor. De ska bara finnas plats för 2 max. 3 fram. Nåt baksäte får inte finnas... lik förbannat kommer det ut 6 pers..drogade o kaxiga.  Samma sak när man åker på en vanlig 80 väg.. mitt i natta. O så ser man blåljus, vad har hänt?  Mjo, en A-Traktor har voltat o det finns 5 ambulanser på väg..- hur fan kan en bil(traktor) som bara får frakta 2 ha 5 skadade???
Detta med A-traktorer missbrukas så enormt, så min idé  är att de kommer
förbjudas, nu e´ja emot förbud, men lite mer skriverier - så har lagstiftaren öppet mål.

mvh/husse

Förstår varför du tänker såhär om a-traktorer... de är faktiskt väldigt synd, för att de finns också dom som beter sig på ett bättre sätt.

Luceboi
4 juni · 1 Inlägg

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

Vilken säkring dör drog du? På vilken sorts bil och års modell

Mack Forum- och sitemoderator
4 juni · 25 251 Inlägg

Luceboi skrev:

ForsbergEF skrev:
Så när min a-traktor besiktades gick den först inte igenom bess. För att det var för lätt att manipulera spärren igenom att koppla bort abs signalen. Så vi plomberade igen säkringslådan i motorutrymmet. Då gick den igenom besiktningen. Jag ville att epan skulle gå lite fortare eftersom att den var spärrad på 25km/h. Så jag försökte leta information om hur man skulle kunna omprogramera styrboxen eller helt enkelt ta bort spärren. Sedan här om dan så såg jag besiktningspaprerna och kom ihåg att den skulle gå manipulera spärren igenom att på något sätt koppla bort abs signalen. Så min första tanke var att plocka bort en säkring, men säkringen som gick till abs i motorutrymmet var igenplomberad.. men sedan kom jag på att det sitter säkringar i handsfaket som också går till abs. Så jag tog bort säkringen till abs och a-traktorn gick fortare. Men när jag kommer över 40 på mätaren börjar bilen att rycka kraftigt, men det går fortfarande att gasa på mera. Min fråga är om det kan vara skadligt för motorn att sitta och köra när de rycker väldigt mycket, och jag har funderingar kring hur en ecu fartspärr bryter bilens hastighet?
Tack för svar på förhand😃

Vilken säkring dör drog du? På vilken sorts bil och års modell

Du ska inte dra någon säkring alls.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
gjutarolle
24 november · 668 Inlägg

inte svaret på allt, men varför bilen rycker när du drog den säkringen är troligtvis för att tractioncontrolen tror att bilen ''slirar'' på grund av uteblivande signal av någon givare

torsen
25 november · 5 438 Inlägg

Körde för några veckor sedan i regn och mörker "55:an" mellan Katrineholm och Flen.
På 2-1-sträckan, den enfiliga delen,  där det dessutom är 100 km/t, kommer jag ifatt en A-traktor som har den smutsiga "triangeln" starkt lutande = klisterdekal.
Det var med nöd och näppe jag undvek en olycka.

Vid besiktningen MÅSTE ges anmärkning på "trianglar" som lutar starkt och är mindre än föreskrivna dito.

Dessutom MÅSTE tonåringarna informeras om vikten att hålla "trianglarna" rena så de reflekterar och syns.

Härutöver undrar jag varför EU-mopedbilarna inte behöver har bakljusen tända när de framförs?
Det finns ju bakljusarmaturer på dem.
Observerar dagligen på morgnarna i skymningen unga damer i EU-mopedbilar utan baklyse - det är flera fordon jag sett!

Mitt önskemål är att EPA-/ och A-traktorer samt EU-mopeder ska få framföras i högst 50 km/t men inte få köra på vägar/gator med högre hastighetsbegränsning än 50 km/t.

Motivet är att dessa fordon inte är några långpendlingsfordon utan framför allt nöjesfordon som brukas i tätbebyggda samhällen, men några få undantag, och därför inte behöver framföras på vägavsnitt med högre hastighet än 50 km/t.

Den vanligaste A-traktorn på min hemort verkar vara en grå Volvo V70, numera.
Tidigare var det gott om pickisar med "triangel", men dom verkar ha försvunnit.
Ävenså är "tonårsbrudar" i majoritet före killarna - någon annan som gjort samma iakttagelse?

F ö har jag även råkat ut för A-traktorer på 2-1-sträckor på E4 utanför Sundsvall.
Beundrar långtradarchafförerna och deras tålamod.

Lucif3r
25 november · 1 141 Inlägg

Håller med i det mesta du skriver, men att begränsa dom till max 50-vägar skulle inte fungera i praktiken på många ställen.
Om jag vore så ung och hade epa skulle jag inte ens kunna ta mig till skolan med epan isf, då det är ca 700m 70-väg som man *måste* använda mellan mitt hus och skolan, det finns inga alternativa vägar.
Dom flesta vägar till- och från skolor(eller vart nu ungdomarna ska till) kräver delvis körande på 70-väg häromkring.

Riksvägar 90+ kan dom gott hålla sig ifrån dock...

Brådhis * Voff voff *
25 november · 7 634 Inlägg

Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

Senast redigerat av Brådhis (25 november )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 november · 11 334 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

det är faktist ganska svårt i vissa lägen att se skillnaden mellan en personbil och en a-traktor det gör att man ibland inte inser att det går så sakta när övrig trafik åker fort.. men lösningen är enkel..  sätt dit en lysande varningstriangel.  såg en nivara ha en sån.  och det gör grymskillnad.. det är en enkel åtgärd som faktist löser problemet väldigt enkelt..    sen har många felaktigt monterade skyltar och dessutom icke godkända.. som inte har minsta reflex.   gärna ihop med dåliga. bakljus på traktorn dessutom.. vilket gör det ännu mer spännande.. smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
25 november · 7 634 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Är det verkligen ett problem att triangeln syns dåligt? Borde man inte uppfatta att fordonet framför framförs långsamt, att avståndet minskar hastigt?

Jag är självklart fullt medveten om att olyckor sker på detta vis, men det beror enligt min mening uteslutande på att föraren är ouppmärksam. Precis på samma vis som folk kör på bärgningsbilar och TMA-fordon trots mängder med blinkande varningsljus.

I övrigt håller jag med om att man borde öka den tillåtna hastigheten till 45 eller 50 km/h är knappast en nackdel. Hastigheten idag är mer eller mindre baserad på hemmasvetsade Volvo Duett:er med stel bakaxel och en A-traktor av idag, tex en V70 eller liknande, är betydligt säkrare att framföra i 45-50 km/h än vad tidigare nämnd Duett skulle vara...

Dessutom är ju en V70 betydligt säkrare på alla punkter än en tex en moppebil, som ju i praktiken är lika säker som en flakmoppe...

Att bara tillåta färd på 50-väg och lägre är dock inte rimligt. Många bor så att 70-väg (som är bashastighet i Sverige utanför tättbebyggt område) och högre är det enda som finns. Bor du tex längs en grusväg är 70 bashastighet och då får du inte ens köra hem enligt din modell... smile

det är faktist ganska svårt i vissa lägen att se skillnaden mellan en personbil och en a-traktor det gör att man ibland inte inser att det går så sakta när övrig trafik åker fort.. men lösningen är enkel..  sätt dit en lysande varningstriangel.  såg en nivara ha en sån.  och det gör grymskillnad.. det är en enkel åtgärd som faktist löser problemet väldigt enkelt..    sen har många felaktigt monterade skyltar och dessutom icke godkända.. som inte har minsta reflex.   gärna ihop med dåliga. bakljus på traktorn dessutom.. vilket gör det ännu mer spännande.. smile

Säkerligen, men min poäng är att om folk kör på bärgningsbilar och TMA-bilar (som bla har en 3 meter lång pil som blinkar) idag så gör inte en triangel någon direkt skillnad utan är mest en falsk trygghet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang