3291
Sök

Låg kylarvätska

23 Inlägg
24 november 2021
Trådstartare
#1
Hej på er. Jag har en golf r 2016 som gått exakt 6000 mil.
Idag när jag åkte till jobbet varnade bilen för låg kylarvätskenivå. Det luktar även lite bränt/kylarvätska i bilen när man värmer den. Rutorna brukar bli lite immiga ibland. Men inte super immiga. Ibland känns det som att klimat reglaget hakar upp sig. Jag kan köra lägsta fläkt nivå på 21 grader och det blir varmt ändå. Någon som har en idé?

7 461 Inlägg
24 november 2021
#2
LÅTER som lite läckage på värmepaket,, men svårt å säga så här över internet


Forummoderator
18 264 Inlägg
24 november 2021
#3
granadadr skrev:
LÅTER som lite läckage på värmepaket,, men svårt å säga så här över internet

Håller med 100%. Kranen är ju en kandidat.

Kör man med AC påkopplad så tar ju denna bort imma väldigt effektivt. Prova och stäng av AC och se om den immar igen totalt då...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 409 Inlägg
23 Inlägg
24 november 2021
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Har du kollat vätskenivån i expansionskärlet?!

Ja. Den var under minimum. Fyllde på den nu.

23 Inlägg
24 november 2021
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
granadadr skrev:
LÅTER som lite läckage på värmepaket,, men svårt å säga så här över internet

Håller med 100%. Kranen är ju en kandidat.

Kör man med AC påkopplad så tar ju denna bort imma väldigt effektivt. Prova och stäng av AC och se om den immar igen totalt då...

Ska man byta värmepaketet?

23 Inlägg
24 november 2021
Trådstartare
#7
granadadr skrev:
LÅTER som lite läckage på värmepaket,, men svårt å säga så här över internet

Vet du hur man kan säkerställa det?

Forummoderator
18 264 Inlägg
24 november 2021
#8
Kan du ta bort sidopaneler på mittkonsollen och lysa in med ficklampa? Luktar det sött? Är något lite blött?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
24 november 2021
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Kan du ta bort sidopaneler på mittkonsollen och lysa in med ficklampa? Luktar det sött? Är något lite blött?

jag körde 2 mil nyss med ac av och det blev ingen imma. kände ingen lukt heller

Avstängd
13 Inlägg
24 november 2021
#10
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

3 585 Inlägg
24 november 2021
#11
Bosse_B_ skrev:
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

Vem hävdar det?

Hursomhelst:
Läckande element kan vara så pass lite att det inte kladdar/rinner utan ångar bort. Imma/beläggning på rutorna som måste gnuggas/putsas bort och en söt doft. Inte bränd.


Sannolikt är det ingen strypning av kylvätskan alls genom elementet utan bara luftklaffar som styr mellan varmt och kallt.
= Alltid flöde genom elementet.

Avstängd
13 Inlägg
24 november 2021
#12
Mossan1 skrev:
Bosse_B_ skrev:
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

Vem hävdar det?

Alla här som aldrig frågar om kylvätskenivån utan går på om paneler, luftklaffar och annat.
Kylvätskenivån är ju det första man måste kontrollera! Om det inte finns någon kylvätska så spelar klaffar och annat ingen som helst roll!

3 124 Inlägg
24 november 2021
#13
Sebastianaudi skrev:
granadadr skrev:
LÅTER som lite läckage på värmepaket,, men svårt å säga så här över internet

Vet du hur man kan säkerställa det?

Går att lägga i lite spårmedel, köra någon vecka och sen lysa med uv-lampa för att hitta läckaget.


3 585 Inlägg
24 november 2021
#14
Bosse_B_ skrev:
Mossan1 skrev:
Bosse_B_ skrev:
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

Vem hävdar det?

Alla här som aldrig frågar om kylvätskenivån utan går på om paneler, luftklaffar och annat.
Kylvätskenivån är ju det första man måste kontrollera!

Men frågan ställdes ju, och nivån var kontaterat låg och påfylld av trådskaparen.

Läs tråden igen. (inlägg nr4 och nr5)

Annars hade det varit helt riktigt.
Det är lätt att kasta sig in i felspekulationer och missa uppenbara saker.
Senast redigerat av Mossan1 (24 november 2021)

* Voff voff *
10 913 Inlägg
24 november 2021
#15
Bosse_B_ skrev:
Mossan1 skrev:
Bosse_B_ skrev:
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

Vem hävdar det?

Alla här som aldrig frågar om kylvätskenivån utan går på om paneler, luftklaffar och annat.
Kylvätskenivån är ju det första man måste kontrollera! Om det inte finns någon kylvätska så spelar klaffar och annat ingen som helst roll!

Frågeställningen börjar med att bilen indikerat låg nivå och trådskaparen skriver sedan att han fyllt på då den låg under minimum... Dessutom skriver han också att det luktar kylarvätska i bilen.

Då är inte gissningar på värmepaketet sådär värst otippade...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

23 Inlägg
25 november 2021
Trådstartare
#16
Bosse_B_ skrev:
Varför ska man ta bort paneler osv, INNAN man har kontrollerat kylvätskenivån?

har kontrollerat den och den var låg. fyllde på den igår och den börjar sjunka redan

23 Inlägg
25 november 2021
Trådstartare
#17
Är det någon som vet vad detta kan vara? Det luktar bara ibland. Kylarvätskan drar mer än den ska. Motorns värme ligger runt 100 grader.

Forummoderator
18 264 Inlägg
25 november 2021
#18
Kan det vara så att du har klimatanläggning i bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

23 Inlägg
25 november 2021
Trådstartare
#19
Hybrid_ skrev:
Kan det vara så att du har klimatanläggning i bilen?

Jag har en vanlig 2 zon


Sök