Ford Focus svajande tomgång vid start. Kan även dö.

edahlq
8 december 2021 · 4 Inlägg

Hej, jag gör ett sista försök med min bil och se om nån här kanske har en ledtråd till vad som kan tänkas vara fel.
Jag har sökt runt på många ställen men aldrig hittat något som pekar på just detta specifika fel:

Min Ford Focus 2011 TDCi 1.6 har en udda nyck att om den stått en längre stund (Säg 8-12 timmar) så kommer tomgången svaja mellan 800-1200rpm i ungefär 30 sekunder innan den stabiliserar sig. Om den stått längre stunder 24h+ är det ännu värre ställt och den kan till och med sega ner och dö.

Därefter blir bilen VÄLDIGT svår att starta. Antingen behövs starthjälp eller så får startmotorn gå i 20 sekunder innan den hoppar igång.

Därefter funkar bilen perfekt. Varmbil och även när bilen bara stått nån timme efter körning funkar jättebra.
Har fått felkoder P2290 via besiktning och även på verkstad. Har haft den inne TVÅ gånger på olika verkstäder för att få bukt på detta men de har inte kunnat lösa det. Det har fokuserats på bränseltrycket, spridare och ventiler har kollats och slangar har byts för ev. läckage.

Men det har inte hjälpt.

Tacksam för hjälp eller åtminstone förslag på vad som kan tänkas vara fel.

jaka54
8 december 2021 · 5 759 Inlägg

Och vad står felkod P2290 för ?

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 288 Inlägg

Hur pass mycket oljekladd är det inne i spjällhuset och hur pass mycket stelnar det till över tid när du står parkerad...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
8 december 2021 · 5 759 Inlägg

Kan detta vara till någon hjälp?!
https://www.youtube.com/watch?v=ZWvDM5H30XA

edahlq
8 december 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:
Hur pass mycket oljekladd är det inne i spjällhuset och hur pass mycket stelnar det till över tid när du står parkerad...?

Jag har bara varit inne i spjällhuset en gång, för att kolla om det ev behövde rengöras. Tyvärr var den väldigt svår då den är vinklad nästan neråt precis framtill på vänster sida av motorn, nära oljestickan. Kunde inte se så mycket, än mindre komma åt med throttle body-rengöringen så jag la ner det och satte på slangen igen.

Tror du att det är något sånt det kan röra sig om?

Felkoden P2290 kanske är orelaterad.

edahlq
8 december 2021 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Kan detta vara till någon hjälp?!
https://www.youtube.com/watch?v=ZWvDM5H30XA

Tack för länk, ska kolla in den sen.
P2290 är ju som sagt något med bränsletryck, jag har även haft bilen gå ner i "limp-mode" när jag kommit över 3000 varv.
Sen blev det motorfel och jag antar att felkoden kom då.

Men om det är relaterat till tomgången, det vette katten..

xXSammy
8 december 2021 · 6 580 Inlägg

P2290 - Insprutningsregleringstryck för lågt

Vore bra att veta vilka felkoder den sätter när den går i felsäkert läge

Om den bara haft startproblem kall så finns det eventuellt läcka på lågtryckssidan

De/Dem
edahlq
9 december 2021 · 4 Inlägg

xXSammy skrev:
P2290 - Insprutningsregleringstryck för lågt

Vore bra att veta vilka felkoder den sätter när den går i felsäkert läge

Om den bara haft startproblem kall så finns det eventuellt läcka på lågtryckssidan

Tack för tips!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang