7232
Sök

Köra för att ladda 12v batteri ?

KenthIJ
11 december 2021
Vår Prius+ 2017 har stått still i minusgrader i en vecka nu.

Hur långt behöver man köra den för att ladda upp 12v batteriet .Vet dock inte om det är urladdat tänkte bara förebygga det

Forummoderator
18 356 Inlägg
11 december 2021
Den laddar 12v-batteriet via en induktionsladdare så oavsett om du kör eller inte är ointressant så länge bilen är påslagen och "startad". Det bör finnas bra med kräm i högvoltsbatteriet. Men låt den vara på i 30 minuter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

KenthIJ
11 december 2021
Hybrid_ skrev:
Den laddar 12v-batteriet via en induktionsladdare så oavsett om du kör eller inte är ointressant så länge bilen är påslagen och "startad". Det bör finnas bra med kräm i högvoltsbatteriet. Men låt den vara på i 30 minuter.

Ok. Tackar.
Då blir det en liten omväg till affären och sedan kallgarage över natten,  innan det bär ut i friska luften i morgon igen. Skall väl bli lite mildare nästa vecka

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2021
Det är klurigt med körsträckor. Om man alls måste fundera så är något i systemet trasigt. En generator eller laddare vad man nu kallar det ger ju rejält med effekt. Ofta laddas det så mycket att hela batteriets kapacitet är återladdad på 1h. Om nu bilen alls startar så gissar jag att minst hälften är kvar så 30min kommer fylla batteriet nog alla dagar. Sen är det ju sällan det är speciellt mycket urladdat alls. I normala fall så räcker 5minuter ledigt för att ladda batteriet "fullt" eller iaf till den nivå man kan kalla fullt (typ 90%).

Men i synnerhet blybatterier är inte direkt pålitliga och ofta får man höra att man måste köra långa sträckor. Men det är alltså inte sant om alla delar i systemet är hela. Behöver man köra 1h för att bilen skall starta nästa morgon så är det något fel, förmodligen ett trasigt batteri. Här om veckan frågade någon samma sak och räknar man på det så räcker energin i mobiltelefonen till för att starta en bil typ 20ggr.

Har just bytt ut blybatteriet till lifepo4 på min Quad. Den laddar bara med 400W och av det skall insprutning och belysning ha sitt, sen då vinschen som höjer och sänker plogen....  Bly blir ingen glad av. smile

https://i.imgur.com/VDV7FKK.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök