3459
Sök

Bättre basljud i Leasingbil?

Forummoderator
18 290 Inlägg
11 december 2021
Trådstartare
Eftersom vår nya extrabil är en leasingbil är det ju uteslutet att modifiera den på något sätt. Men då den ska rulla i 2 år i vår ägo så skulle jag vilja ha lite mer bas-tryck i stereon... Ljudet i sig är mycket bra men just basen är lite klen. Finns det fabrikstillverkade baslådor som har Bluetooth? Eller dito raggarplanka modell mindre? Dra bak en plusmatning kan jag tänka mig. Inget drömljud krävs. Bara så man kan komma i helgstämmning på fredag på väg hem från jobbet...

Hyundai i10 -22.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2021
Kolla upp Sony WH-1000XM4, det är en modellanpassad bluetoothansluten enhet som uppfyller dina önskemål.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

853 Inlägg
11 december 2021
torpis skrev:
Kolla upp Sony WH-1000XM4, det är en modellanpassad bluetoothansluten enhet som uppfyller dina önskemål.

"– Att köra bil med hörlurar, särskilt med hög volym, kan vara ett störmoment. Det finns en risk att inte uppfatta trafiken runt omkring och att man mister skärpan och blir en trafikfara, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If."

Det är idiotiskt att sitta med omslutande hörlurar när man kör bil, så snälla sluta rekommendera det.....

Que Sera, Sera

* Voff voff *
10 969 Inlägg
11 december 2021
Hybrid_ skrev:
Eftersom vår nya extrabil är en leasingbil är det ju uteslutet att modifiera den på något sätt. Men då den ska rulla i 2 år i vår ägo så skulle jag vilja ha lite mer bas-tryck i stereon... Ljudet i sig är mycket bra men just basen är lite klen. Finns det fabrikstillverkade baslådor som har Bluetooth? Eller dito raggarplanka modell mindre? Dra bak en plusmatning kan jag tänka mig. Inget drömljud krävs. Bara så man kan komma i helgstämmning på fredag på väg hem från jobbet...

Hyundai i10 -22.

Nu är jag ingen expert på baslådor, men en aktiv låda i skuffen med högnivåingång är väl en smidig lösning?

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och … index.html

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 december 2021
MrHyde skrev:
torpis skrev:

"– Att köra bil med hörlurar, särskilt med hög volym, kan vara ett störmoment. Det finns en risk att inte uppfatta trafiken runt omkring och att man mister skärpan och blir en trafikfara, säger Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget If."

Det är idiotiskt att sitta med omslutande hörlurar när man kör bil, så snälla sluta rekommendera det.....

Nä, det spelar ingen roll hur ljudet frambringas. Jag är övertygad om att hörlurar är bättre för hälsan än en maffig stereo.

Jag har byggt ljud i min bil för kanske 20000kr. Det låter MYCKET! När vi hade garagefest så var Deep Blue bluetoothhögtalare med volymen ställd på "30", alltså ungefär samma som när jag kör hem från jobbet en fredag. Med hörlurar kan jag ha lägre volym men så extremt mycket bättre ljud.

Att musik är ett störmoment - absolut. Men var det kommer ifrån spelar igen roll. Så bara är det. Förmodligen är det även det Irene på IF försöker säga.

Man skall ju alltid vara kapabel att framföra sin bil säkert.

Notera nedan hur hela baslådan rör sig, så jag har lite mer att lira med för att få repsonsen big_smile

https://i.imgur.com/adBDS2z.gif

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
18 290 Inlägg
12 december 2021
Trådstartare
Skulle aldrig någonsin falla mig in att köra bil med hörlurar. Nu har jag förvisso de bästa lurarna med medhörning man kan ha men, nix.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök