Audi A6 2.4 Quattro 2007

Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

Hej alla.
Har ett problem med min A6.
Jag hade problem med mitt batteri tidigare och bytte då ut det och då fungerade bilen att starta och gick som den skulle.
Men nu när den stod i 1-2 veckor och inte hade blivit startad på en vecka så startade inte bilen, tänkte då att bilbatteriet kanske är urladdat, så jag startkablar igång bilen, det tar liten stund och den går igång.
Jag låter bilen vara igång ett tag och kör lite med den så den kommer upp i arbetstemp 90 grader, fine tänker jag nu bör den starta om jag stänger av den.
Så klart så startar den inte utan behöver startkabla igen.
Det här problemet hade jag innan när batteriet var trasigt / dött och inte kunde startas utan att man startkablade bilen, men nu så beter den sig exakt likadant.
Jag har en video på hur det låter när jag försöker starta bilen, ska försöka lägga upp filmen om det går.
Funderar på om det är startmotorn som jiddrar eller om det faktiskt är batteriet igen.

https://kapwi.ng/c/xhQ0XiUqcf
Här är det när jag nu försöker starta bilen (Här sitter det nya batteriet som jag satte dit för ca 2 månader sen i.)
Låter det som att det är batteri eller startmotor?
Tänkte först tändstift men då känner man ju att den missfirar? Inte generatorn heller för den laddar ju när man får igång den.

jaka54
8 december 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Du måste ladda batteriet ! Det duger inte bara att stoppa det i bilen och köra lite.
-Speciellt när det är kallt ute så tar inte batteriet laddning speciellt bra!
En modern bil drar rätt mycket stöm om den bara står...

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 276 Inlägg

Heltskadad skrev:
Jag har en video på hur det låter när jag försöker starta bilen, ska försöka lägga upp filmen om det går.
Funderar på om det är startmotorn som jiddrar eller om det faktiskt är batteriet igen.

https://kapwi.ng/c/xhQ0XiUqcf
Här är det när jag nu försöker starta bilen (Här sitter det nya batteriet som jag satte dit för ca 2 månader sen i.)
Låter det som att det är batteri eller startmotor?

Solklart fall av för lite ström. Ladda batteriet med en batteriladdare eller kör en rejäl vända på 30 minuter, inte bara tills motorn blir varm. Startar den inte då så är batteriet defekt, då får du byta ut det på garantin.

Senast redigerat av Brådhis (8 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:
Jag har en video på hur det låter när jag försöker starta bilen, ska försöka lägga upp filmen om det går.
Funderar på om det är startmotorn som jiddrar eller om det faktiskt är batteriet igen.

https://kapwi.ng/c/xhQ0XiUqcf
Här är det när jag nu försöker starta bilen (Här sitter det nya batteriet som jag satte dit för ca 2 månader sen i.)
Låter det som att det är batteri eller startmotor?

Solklart fall av för lite ström. Ladda batteriet med en batteriladdare eller kör en rejäl vända på 30 minuter, inte bara tills motorn blir varm. Startar den inte då så är batteriet defekt, då får du byta ut det på garantin.

Så det är inte startmotorn???
Bor nämligen i lgh så vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det sad

Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du måste ladda batteriet ! Det duger inte bara att stoppa det i bilen och köra lite.
-Speciellt när det är kallt ute så tar inte batteriet laddning speciellt bra!
En modern bil drar rätt mycket stöm om den bara står...

All right, så det är inte startmotorn som krånglar?
För det var min tanke isåfall hmm

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 276 Inlägg

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:
Jag har en video på hur det låter när jag försöker starta bilen, ska försöka lägga upp filmen om det går.
Funderar på om det är startmotorn som jiddrar eller om det faktiskt är batteriet igen.

https://kapwi.ng/c/xhQ0XiUqcf
Här är det när jag nu försöker starta bilen (Här sitter det nya batteriet som jag satte dit för ca 2 månader sen i.)
Låter det som att det är batteri eller startmotor?

Solklart fall av för lite ström. Ladda batteriet med en batteriladdare eller kör en rejäl vända på 30 minuter, inte bara tills motorn blir varm. Startar den inte då så är batteriet defekt, då får du byta ut det på garantin.

Så det är inte startmotorn???
Bor nämligen i lgh så vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det sad

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Solklart fall av för lite ström. Ladda batteriet med en batteriladdare eller kör en rejäl vända på 30 minuter, inte bara tills motorn blir varm. Startar den inte då så är batteriet defekt, då får du byta ut det på garantin.

Så det är inte startmotorn???
Bor nämligen i lgh så vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det sad

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

All right får testa det.
Men du tror inte att det är start motorn?

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 276 Inlägg

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:

Så det är inte startmotorn???
Bor nämligen i lgh så vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det sad

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

All right får testa det.
Men du tror inte att det är start motorn?

Nej. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
8 december 2021 · 4 250 Inlägg

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:

Så det är inte startmotorn???
Bor nämligen i lgh så vet inte riktigt hur jag ska ladda upp det sad

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

All right får testa det.
Men du tror inte att det är start motorn?

nej^ hörs det nån missljud när du startar bilen? om ja var du skulle ja ta en ordentlig vända på minst 50km för att ladda batteriet full, är det fortfarande knas kan det vara generatorn eller nått annat som drar tjuvström, funkar inte generatorn bra så laddar inte batteriet bra.

Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

Brådhis skrev:

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

All right får testa det.
Men du tror inte att det är start motorn?

Nej. smile

Tack så mycket det här hjälpte mig rejält!

Heltskadad
8 december 2021 · 28 Inlägg

panda666 skrev:

Heltskadad skrev:

Brådhis skrev:

Skrev ju det, kör en rejäl vända. smile

All right får testa det.
Men du tror inte att det är start motorn?

nej^ hörs det nån missljud när du startar bilen? om ja var du skulle ja ta en ordentlig vända på minst 50km för att ladda batteriet full, är det fortfarande knas kan det vara generatorn eller nått annat som drar tjuvström, funkar inte generatorn bra så laddar inte batteriet bra.

Generatorn funkar bra, den laddar batteriet men jag körde väl tydligen inte tillräckligt länge hmm

jaka54
9 december 2021 · 5 718 Inlägg

Är det kallt ute (som nu) så lär det inte räcka att bara köra 50km.
Ta ur batteriet (om du inte kan koppla in batteriladdare där bilen står) och ladda över natt !- I värme!

zzr94092
9 december 2021 · 4 385 Inlägg

Till "Heltskadad",hur vet du att generatorn laddar?

Heltskadad
12 december 2021 · 28 Inlägg

zzr94092 skrev:
Till "Heltskadad",hur vet du att generatorn laddar?

Den funkar.
Annars hade bilen dött ju om den inte kan generera ström?
Eller vad menar du?

zzr94092
12 december 2021 · 4 385 Inlägg

Vad laddar den då? Och även under belastning?

jaka54
12 december 2021 · 5 718 Inlägg

Hej!
Skaffa en multimeter om du inte redan har en och mät spänningen över batteripolerna med motorn igång...du ska ha ca 13,5-14V med fungerande generator men...som jag sagt tidigare så ladda batteriet först!

Mossan1
13 december 2021 · 2 796 Inlägg

Batteriet kan ha frusit om det stått oladdat i minusgrader.  Enda raka då är att ta in det så det får tina, innan det kan laddas.  Batteriet tar skada av det, så även om det var nytt är det sämre nu.  Kan dock funka i åratal ändå.
Dett KAN vara ett följdfel av dålig laddning också.

Och ja, det KAN också vara startmotorn eller dess strömförsörjning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang