Passat 2.0 2006 tdi frikopplar inte som den ska?

boxarhandsken1
20 december 2021 · 3 Inlägg

Hej,
Den frikopplar halvdåligt. Backen och 1an är märkbara men dom andra växlarna går i som vanligt när man kör. 1an och backen kan kärva och bilen kan nästan rulla om man tar i på spaken.
Dubbel kopplar man så går växel i.
Har luftat kopplingscylindern 2 gånger och det verkar inte vara det.
Har provat spöa bilen å dumpa koppling och sånt och själva lamellen verkar inte vara dålig för den slirar inget på kopplingen.
Kan det vara kopplingscylinder måste bytas eller kan det vara nåt med urtrampningslager eller något så jag ändå måste riva hela skiten??
Den har gått 25k mil nu men inga missljud från det kända dubbelmassesvänghjulet.

Någon som varit med om samma och har en direkt anvisning hur jag ska göra?
Tack!

simlar
20 december 2021 · 5 525 Inlägg

Är dragläget långt ner?

Har självt haft en 09a där kopplingen tog längre och längre ner tills den precis drev framåt med växel i och pedal nedtryckt.
2.0tdi i den också, hade gått 32k mil då.

Hjälpte inte att lufta utan blev inte bra förrän jag bytte koppling.
Mest troligt trött tryckplatta som var felet men bytte svänghjul, koppling och slavcylinder då lådan ändå måste ner för att byta något av det.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
boxarhandsken1
20 december 2021 · 3 Inlägg

Ofta är det kanske 5 centimeter ifrån botten den tar, men kanske var 4e gång man ska iväg så är det som du säger att den precis vill driva framåt. Kopplar jag igen så går det igen.
Kanske är trött tryckplatta sad Vågar man köra på ridex kopplingssats? ser att den ligger på 3.5k med svänghjul och t.ex mekonomen tar 12k yikes

uhlin
21 december 2021 · 2 834 Inlägg

Har ingen direkt kännedom om Ridex delar. Men om man googlar på kvalité verkar de ju fått övervägande bra omdömen.

Fast just koppling vet jag inte om jag skulle sätta dit av deras delar. Man får ju vad man betalar för. Skulle ge nån krona mer på ett känt märke till just detta. Är ju ett stort jobb att byta koppling.

Fast 12000 lät mycket i bara delar. Vad kör Mekonomen med för märke månntro? Är inget jättefan av Mekonomen.

Mossan1
21 december 2021 · 2 823 Inlägg

Kan ju vara slavcylindern eller huvudcylindern också.
Hydrualikfel känns det som, eftersom det inte är 100% konsekvent.

Slavcylindern så är det kopplingsbyte ändå ide när allt ändå är nere.

Men huvudcylindern är enklare och bör ses över.
Dock är slavcylindern sannolikaste.

Sprucken tryckplatta är fullt möjligt, men då skulle den slira också, tycker jag. Främst när man provocerar med ryck på hög växel.  Samt vara mer konsekvent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang