7712
Sök

V50: skrapade bakskärm mot vägg. Kostnad för reparation?

5 Inlägg
22 december 2021
Trådstartare
Hej!

Körde ut från en parkering, var lite för nära en av väggarna och råkade att nudda den. Det är en V50 från 2009 och skadan ser ut så här:

Så här ser skadan ut https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236837/236837-a8c820441caf8e16fa3150a62bfcd7c3.jpg

Det är inte bara färgskada utan panelen är lite intryckt vid vissa ställen.

Jag har helförsäkring där självrisken för vagnskada är 4000 SEK. Jag undrar vad det kostar att reparera denna skada och ifall detta är något som "borde" täckas av min försäkring.

Är det också något som jag borde fixa omedelbart eller kan man vänta ett tag?

Tack!
V50Mannen
Senast redigerat av volvov50mannen (22 december 2021)

4 578 Inlägg
22 december 2021
Klart att du kan ta det på försäkringen,är det plåtrent så dutta på lite färg,Men du bör nog ta det med fb om du vill vänta med rep...att du vill vänta menar jag..

5 Inlägg
22 december 2021
Trådstartare
Tack för svaret. Nybörjare här, vad menar du med att dutta på med färg? Bara ta någon liknande färg och dutta på för att skydda mot rost inför reparation?

1 808 Inlägg
22 december 2021
Att fixa den skadan kostar mer än din självrisk, så det är bara att göra en anmälan till ditt försäkringsbolag. Låt sedan verkstaden besiktiga skadan så dom kan göra en kostnadskalkyl.
Därefter så kan du dutta i färg ifall det är helt plåtrent på nåt ställe och sedan beställa tid för reparation när det passar dig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
22 december 2021
finns inte en v50 som inte bakskärmarna är sönderkörda på... 

polarn bygger a-traktorer på sånna där.. och helt sjukt att alla bilar har buliga bakskärmar smile

det är nog gränsfall att du kan hitta någon som fixar bakskärmen utan försäkring men antagligen drar det iväg om man gör det med kvitto..       sen är det ju frågan vad det är för bil  en v50 kan vara värt 2500kr upp till 50k så det är ju hur värd bilen är om man ska lägga ner självrisk kostnaden eller bara bättra i skadan och leva med den.. men det är ju bara du som vet.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 083 Inlägg
22 december 2021
Growe skrev:

polarn bygger a-traktorer på sånna där.. och helt sjukt att alla bilar har buliga bakskärmar smile

det är nog gränsfall att du kan hitta någon som fixar bakskärmen utan försäkring men antagligen drar det iväg om man gör det med kvitto..       sen är det ju frågan vad det är för bil  en v50 kan vara värt 2500kr upp till 50k så det är ju hur värd bilen är om man ska lägga ner självrisk kostnaden eller bara bättra i skadan och leva med den.. men det är ju bara du som vet.

Står en här utanför om du vill komma och titta på den? wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

14 910 Inlägg
22 december 2021
Brådhis skrev:
Growe skrev:

har du spacklat upp den redan alltså ;-)

jag baserar det på dom 20 som polarn haft smile   förövrigt rätt trevliga bilar att köpa så länge det inte sitter en 1.8 i den smile

* Voff voff *
11 083 Inlägg
22 december 2021
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:

jag baserar det på dom 20 som polarn haft smile   förövrigt rätt trevliga bilar att köpa så länge det inte sitter en 1.8 i den smile

wink Nejdu, denna är ospacklad (så vitt jag vet iaf). Det är sambons, en 2.0d R-design -10. Riktigt trevlig liten bil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

14 910 Inlägg
22 december 2021
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

wink Nejdu, denna är ospacklad (så vitt jag vet iaf). Det är sambons, en 2.0d R-design -10. Riktigt trevlig liten bil. smile

ja lite förvånad att den känns så okej som dom gör.  tanke till att man kan hitta dessa för några tusenlappar..
inte kört dom skit mycket men blivit några styckna håller lite utkik efter en t5 awd som är lite defekt.  skulle vilja ha något med lite drag för att kompensera min polo 1.6tdi och audi a2 som vi använder nu smile

3 863 Inlägg
23 december 2021
Som sagt tidigare:

Är det inte bara repat i lacken utan också deformerad plåt blir det försäkringsjobb alla dagar i veckan.
Det får du inte ok fixat under 4kkr.

Såklart du  också kan måla över skadan och glatt köra vidare.  Beror ju på bilens övriga skick, som sagt.
Men är den fräch är den väl värd att kosta på 4kkr för att hålla den fräch.
Är den rostig och knölig på fler ställen är det väl pengar i sjön.

Detta vet och avgör bara du själv.

5 Inlägg
24 december 2021
Trådstartare
Tack allihop! Jag har nu tagit kontakt med försäkringen. Inväntar svar från dem. Lite sur på mig själv att jag körde så dåligt. Borde ha varit bättre på att känna av var bilen låg.

Var faktiskt i slutet på förra månaden i valet och kvalet mellan hel- och halvförsäkring och valde till slut helförsäkring. Tur det!

Återigen, tack!

Sök