Kan det "bara" vara batteriet?

Niklas93
22 december 2021 · 6 Inlägg

Hej!

Ärendet gäller en Toyota Yaris 1.33 VVT-i.

Ny på forumet och ville bara se om någon kan lista ut problemet. Jag ska in på verkstad med bilen inom några dagar men hade varit kul att dela med sig om vad som hänt ändå.

- Åkte till jobbet som vanligt, bilen startade och funkade felfritt hela vägen.

- Ska åka hem från jobbet, märker att fjärrnyckeln inte fungerar, samt att Touch-screen är igång/lyser i Standbyläge, även fast radion är avstängd. Bilen startar ändå utan problem och Touch-screen går att stänga av manuellt på displayen.

- 2 dagar senare, så sätter jag på tändningen och instrumentpanelen lyser, men inte en tillstymmelse till att startmotorn går runt, det bara blinkar och klickar i instrumentpanelen.

- Kommer hem från jobbet och testar igen, inte ens instrumentpanelen lyser, allt är stendött.

- Mäter med multimeter på batteriet som ger mig 8.2V.

Så till mina frågor då:

1. 8.2V betyder väl mer eller mindre förbrukat/dött batteri?

2. Låter det som att bilen dragit tjuvström från batteriet? Tycker allt hänt så snabbt, från att funka felfritt, till att nyckel inte fungerar, till att bara instrumentpanel fungerar, till att allt är stendött.

3. Verkstaden säger via telefon att även om batteriet är på sista versen, så bör det inte orsakat att Touch-screen var ständigt på, det känns mer som ett jordfel.

Lång text blev det, men detta var en ny upplevelse för en okunnig. Lovar att återkomma på måndag när verkstaden gett sin dom.

Senast redigerat av Niklas93 (22 december 2021)

Jdmboy96
22 december 2021 · 241 Inlägg

Vilken bil gäller det samt hur många km kör du med den?

Mitsubishi Eclipse gs "Mitsunn" (1992)
Audi A3 "Ägget" (1999)
Niklas93
22 december 2021 · 6 Inlägg

Jdmboy96 skrev:
Vilken bil gäller det samt hur många km kör du med den?

Halloj!

Det är en Toyota Yaris 1.33 VVT-i.
Årsmodell 2013.

Dagligen så kör jag cirka 7 mil.
Totalt har den gått cirka 15000mil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 december 2021 · 14 039 Inlägg

Niklas93 skrev:

Jdmboy96 skrev:
Vilken bil gäller det samt hur många km kör du med den?

Halloj!

Det är en Toyota Yaris 1.33 VVT-i.
Årsmodell 2013.

Dagligen så kör jag cirka 7 mil.
Totalt har den gått cirka 15000mil.

Innan du byter batteriet så ladda det och testa eller så ber du verkstaden om hjälp att mäta upp batteriet för att få svar på om det är dåligt eller inte.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
22 december 2021 · 4 385 Inlägg

Antingen tjyvström eller kortis i batteriet..

Utmarks-Loke
22 december 2021 · 5 833 Inlägg

Ja, det kan hända att batteriet bara behöver laddas. Om man mest kör korta turer och använder mycket sätesvärme, fläkt osv. hinner inte motorn ladda batteriet och då blir det lite tommare varje dag till det inte går längre.

granadadr
22 december 2021 · 7 286 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, det kan hända att batteriet bara behöver laddas. Om man mest kör korta turer och använder mycket sätesvärme, fläkt osv. hinner inte motorn ladda batteriet och då blir det lite tommare varje dag till det inte går längre.

han kör ca 7 mil wink så korta turer är uteslutet wink  be en verkstad å funktionskolla batteriet,, men jag sätter mina 50cent på batterihaveri,, hade själv problem i höstas,, hade ett batteri som funkat kanon i en annan bil som jag monterade i min pendlarbil,, efter ca 4 veckor slutade den att starta under minusgrader,, tänkte först det är elfel,, men bytte iaf till ett från en diesel,, startar utan problem nu i minus 20 wink sååå fel jag hade meo smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 december 2021 · 17 465 Inlägg

Får väl hoppas på batteriet. Men det förekommer i enstaka fall att Yaris får problem med att bilen inte "stänger ner sig ordentligt" ibland. Gäller väl äldre modeller vad jag vet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2021 · 13 734 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Får väl hoppas på batteriet. Men det förekommer i enstaka fall att Yaris får problem med att bilen inte "stänger ner sig ordentligt" ibland. Gäller väl äldre modeller vad jag vet.

låter ju lite som att den inte stänger ner om skärmar och grejer står igång..   och det drar ju ner batteriet ganska snabbt..

men man kan ju bara gissa det är ju svårt att veta utan att mäta och läsa felkoder osv.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Niklas93
23 december 2021 · 6 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag ska ladda upp batteriet och sedan låta det sitta i över julhelgen för att se om något tjuvar ström.
Sedan även låta verkstaden funktionkolla.

Mossan1
23 december 2021 · 2 796 Inlägg

Kolla noga så du inte har tex handskfacksbelysning eller något som lyser konstant.  Dom är ofta inte övervakade så dom släcks automatiskt efter en tid som kupebelysningen.

Blinkar ljusen som vanligt när du låser?
Det gör den inte om en dörrkontakt inte "meddelar" att dörren öppnats och stängts.  Det kan få delar av CAN nät att vara vaket.  Är kontakten fast så den inte meddelar öppen dörr så får du ingen innerbelysning.  Kolla alla dörrar.

Men batterier kan absolut dö tvärt.
Det har hänt mig flera gånger på olika fordon.  Moderna fordon får problem vid spänningsfall, men den borde inte ha startat snällt när displayen lyste.
Det talar faktiskt emot batteriet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 december 2021 · 17 465 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kolla noga så du inte har tex handskfacksbelysning eller något som lyser konstant.  Dom är ofta inte övervakade så dom släcks automatiskt efter en tid som kupebelysningen.

Blinkar ljusen som vanligt när du låser?
Det gör den inte om en dörrkontakt inte "meddelar" att dörren öppnats och stängts.  Det kan få delar av CAN nät att vara vaket.  Är kontakten fast så den inte meddelar öppen dörr så får du ingen innerbelysning.  Kolla alla dörrar.

Men batterier kan absolut dö tvärt.
Det har hänt mig flera gånger på olika fordon. Moderna fordon får problem vid spänningsfall, men den borde inte ha startat snällt när displayen lyste.
Det talar faktiskt emot batteriet.

Nja, kör en Escalade -22 som i veckan tände motorlampan på morgonen. Gick mycket oroligt på tomgång. Stängde av och väntade 15 minuter innan mätning av batteri. Spänningen var nere på 12,1v kopplade på 35A laddare i 2-3 timmar. Lampan slocknade själv. Så även om bilen startar kan det bli tokigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Niklas93
23 december 2021 · 6 Inlägg

Nu har jag i ett nyladdat batteri, 12.7V, 13.8V när den är igång. Startade på ett kick.

Men ändå så vill inte displayen stängas av när jag stänger av bilen. Fjärrnyckeln funkar heller inte.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2021 · 13 734 Inlägg

Niklas93 skrev:
Nu har jag i ett nyladdat batteri, 12.7V, 13.8V när den är igång. Startade på ett kick.

Men ändå så vill inte displayen stängas av när jag stänger av bilen. Fjärrnyckeln funkar heller inte.

tror batteriet inte är problemet helt enkelt det är något som gått sönder någon styrbox eller nått..    återkoppla gärna här när du får fram vad felet var så kan det kanske hjälpa någon annan med samma problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Niklas93
23 december 2021 · 6 Inlägg

Absolut, jag kommer återkoppla på måndag när verkstaden fått kolla också.

Brådhis * Voff voff *
23 december 2021 · 10 276 Inlägg

Om skärmen är igång och det ej går att låsa med fjärrdosan så tror ju sannolikt bilen att den ska vara/är igång (eller iaf tändning på).

Styrenheter för detta eller möjligen tändningslås är saker som man kan misstänka...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Niklas93
27 december 2021 · 6 Inlägg

Här kommer uppdatering, hoppas att det kan hjälpa andra som får samma problem i framtiden.

Det var kontakten till enheten "Start/Stop-funktion" som hade en kortis i sig. Den leder över ström i styrdonet så bilen stängs aldrig av helt. Därför sögs batteriet ur på nolltid ner till 8V.

Tog man ur den kontakten så funkade fjärrnyckel och displayen släcktes.

Ska imorgon in och byta denna kontakt så vart felet borta.

Det är lurt det här med elektronik smile

granadadr
27 december 2021 · 7 286 Inlägg

Niklas93 skrev:
Här kommer uppdatering, hoppas att det kan hjälpa andra som får samma problem i framtiden.

Det var kontakten till enheten "Start/Stop-funktion" som hade en kortis i sig. Den leder över ström i styrdonet så bilen stängs aldrig av helt. Därför sögs batteriet ur på nolltid ner till 8V.

Tog man ur den kontakten så funkade fjärrnyckel och displayen släcktes.

Ska imorgon in och byta denna kontakt så vart felet borta.

Det är lurt det här med elektronik smile

härligt med lätta fel,, jo elektronik ställer till mkt  wink

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2021 · 13 734 Inlägg

Niklas93 skrev:
Här kommer uppdatering, hoppas att det kan hjälpa andra som får samma problem i framtiden.

Det var kontakten till enheten "Start/Stop-funktion" som hade en kortis i sig. Den leder över ström i styrdonet så bilen stängs aldrig av helt. Därför sögs batteriet ur på nolltid ner till 8V.

Tog man ur den kontakten så funkade fjärrnyckel och displayen släcktes.

Ska imorgon in och byta denna kontakt så vart felet borta.

Det är lurt det här med elektronik smile

härligt det är ju ganska logisk anledning till problem.   men jag hade inte gissat på det smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang