A traktor

Klas3ee
3 januari 2022 · 2 Inlägg

Tjena!

Jag har en Audi a3 - 99 som jag bygger till A traktor.
Jag vill bygga om den lätt och ta de olika signalerna till varvtalsregulatorn på så lätta ställen som möjligt och undrar då om det är någon annan som byggt en a traktor av Audi a3 med h-regg som skulle kunna säga vilka ställen man kan ta varvtalssignal ifrån? Jag tänker mätarhus eller om det finns någon annan lätt tillgänglig kabel man kan ta det ifrån. Men då vill jag veta exakt vart och exakt vilken. Vill helst slippa ge mig in i generatorn.

Med vänliga hälsningar:)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2022 · 13 742 Inlägg

iso kontakten till stereon har ibland hastighets signal ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2022 · 17 478 Inlägg

Men ska du bygga själv? Kan bli rejält snårigt med besiktning där... Intyg & sånt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 januari 2022 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Men ska du bygga själv? Kan bli rejält snårigt med besiktning där... Intyg & sånt.

nej inte det minsta..    man skriver sitt egna intyg inte alls svårt.   

men sen gäller det ju att veta vad man gör..     det är lätt att misslyckas men svårare att göra rätt..   polarn som reggar ofta har sätt andras skräckexemplar ganska ofta..   typ billys bokhylla för att spärra baksätet osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Klas3ee
3 januari 2022 · 2 Inlägg

Jag har koll på vad jag gör när det gäller bygge. Läs igen och se att det jag frågar efter är om det är nån annan som byggt likadan och vart jag förutom generator och kamaxelgivare kan ta varvtalssignal ifrån.

kolsvart
3 januari 2022 · 1 Inlägg

Klas3ee skrev:
Jag har koll på vad jag gör när det gäller bygge. Läs igen och se att det jag frågar efter är om det är nån annan som byggt likadan och vart jag förutom generator och kamaxelgivare kan ta varvtalssignal ifrån.

Med sådan dunderkoll på hur man bygger kan man undra varför det frågas ;-)

Allra enklast torde väl motorns varvtalssignal vara? Går från givaren på motorn till motorns styrbox, går även vidare till instrumenthus. Så någonstans på vägen.

Då du inte orkar ange motor etc så är haynes repmanual smidig för du kan kolla i elschemor och se vilka färger din kabel du ska koppla in dig på har, samt exakt var det finns olika kontakter etc.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang