Höja upp (framåtvänd) bilbarnstol?

pirx
4 januari 2022 · 53 Inlägg

Lillan på 4,5 år har just bytt till framåtvänd bilbarnstol (baksätet då).
Om hon bara kom upp 2-3cm eller så högre så skulle sikten (främst över passagerarstolen) bli mycket bättre för henne (och därmed mycket mindre skruvande/flaxande och distraherande från baksätet).
Tänkte att bara lägga någon liten platta under stolen för att få till lite extra höjd.
Borde väl vara ok, eller vad tror ni?

Mossan1
6 januari 2022 · 2 796 Inlägg

Så borde det vara.  Det är ju bältet som håller den och stolen är intakt.
Så länge man inte överdriver.

Jag minns att jag vek en handduk under sittkudden så den fick bekvämare vinkel. Med det var en sittkudde endast förstås

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2022 · 10 276 Inlägg

Jag kanske tänker ett steg för långt, men en "hal/hård" platta som stolen kan glida på och på så vis hamna ur läge vid en eventuell krock tycker jag känns en smula läskigt.

Går det inte att höja själva sätet mer?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
6 januari 2022 · 2 796 Inlägg

"Brådhis" har ju en bra poäng.

En "platta" som det stod, kanske inte är lämpligt. Speciellt inte en hal.
Vik ett badlakan eller nått, sätt barnet i stolen och testa och dra och den hit och dit. Borde ju märkas om den sitter bra än.
Ett större barn utan stol har ju rumpan mot sätet "bara".
Sunt förnuft.

För det beror ju på hur stolen sitter fast, bältesvinklar osv...
En isofix borde ju sitta ändå, tex.

torsen
7 januari 2022 · 7 233 Inlägg

Om man prenumererar på någon Bonnierstidning(Teknikens Värd, Gör det själv m fl) så kan man som välkomstpresent välja mellan många olika praktiska och opraktiska prylar.
F n kan man få ett "verktygsset" som bl a innehåller 2 små uppblåsbara kuddar.
Kolla på Bonniers tidningar så ser du vad jag menar.
Kanske inte fel att ta en prenumeration på 2 utgåvor på någon av deras tidningar och förutom de två uppblåsbara kuddarna få en fiffig teleskopiskt utdragbar ficklampa m m?
Ficklampan praktisk när man vill lysa in i skrymslen i motorrummet, eller leta borttappade saker under framstolarna, hahaha!

Någon kunnig kan kanske lägga ut bilder på de 2 uppblåsbara kuddarna(som man kan placera under bl a dörrar då man vill höja dem temporärt).

pirx
7 januari 2022 · 53 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag kanske tänker ett steg för långt, men en "hal/hård" platta som stolen kan glida på och på så vis hamna ur läge vid en eventuell krock tycker jag känns en smula läskigt.

Går det inte att höja själva sätet mer?

Yes jag har faktiskt tänkt på detta, och ja jag tror att det skulle bli halt och o-bra:)
Så jag har tänkt ta ett gammalt hyllplan och såga till i en bra form (raspa bort det värsta av de vassa kanterna),
sen limpistola fast ett lager liggunderlag runtom allt (sånt av EVA som har lite gummiliknande material).
Och fixa till så att det är ett eller två lager till där "skålen" i sätet är, så att det ligger som en smäck på plats där.

Nä, höja själva stolen går ej (maxi cosi rodifix).

Men ok, det låter ju som att detta borde vara hyfsat PK att göra.

Tack för svaren! smile

Hilmer
7 januari 2022 · 1 778 Inlägg

Om det endast handlar om sikten så vore det väl enklare (och säkrare) att bara sänka stolen fram!?
Om man ändå väljer att höja upp henne så välj något mjukt, en hård yta gör det svårare att få stolen att stanna där man vill ha den, alltid lättare att spänna fast den så att den stannar kvar ifall den kan sjunka in lite som i t ex sätet normalt sett.

torpis Forummoderator
7 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Alltså, sätt barnet på en kudde i sin stol. Problem solved by every rules there are typ.....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang