Vad har vi för rättigheter vid bilköp!

Oreggad Ruter Knekt
25 januari 2022 · 625 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Palman skrev:
Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 januari 2022 · 13 674 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Palman skrev:
Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

spelar ingen större roll eftersom man över summan som gäller hurvida en bil sak anses som "skrot" eller ej.  ett fel är ett fel.  men arn hjälper ju nada utan det är ju som sagt en ren stämmning och man har nog ganska god chans att vinna  men den här typen av bolag ploppar ju upp som maskrosor på gräsmattan så dom kursar bolaget startar ett nytt inga skattaskulder=inget näringsförbud. så kör dom på i all oändlighet

sen tar det ett år om inte mer innan man kommer dit.  men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
25 januari 2022 · 5 682 Inlägg

Hej!
Den motorn lät inte bra!
Har en likadan 3,2lit motor i min Audi TT roadster från 2004 och den låter definitivt inte som din (tack och lov).
En enkel fråga bara...Provkörde du inte bilen innan köpet?

Senast redigerat av jaka54 (25 januari 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2022 · 17 386 Inlägg

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:

Palman skrev:
Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

Jobbat som bilhandlare även om det var längesen nu men: NEJ. Det är inte så enkelt. Finns det inget finstilt så är det kört.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 januari 2022 · 17 386 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Den motorn lät inte bra!
Har en likadan 3,2lit motor i min Audi TT roadster från 2004 och den låter definitivt inte som din (tack och lov).
En enkel fråga bara...Provkörde du inte bilen innan köpet?

Du kan nog vara lugn Jaka54. Din frisörbil körs säkert väldigt lugnt. big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
25 januari 2022 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:

YZGUCCI skrev:
Ja jag har det på papper. Står såhär i kontraktet: Säljer en passat med Regnr: ****** Bilen är godkänd av köpare. Bilen är påställd from idag den 2022.01.10. Bilen säljes i visat skick med inga fel med bilen följer det med en MÅNADS GARANTI PÅ SJÄLVA V-LÅDA OCH MOTOR.

Aj fan. En hitte-på-garanti. Blir det fel på den så är det ditt problem. De ville väl få sålt bilen snarast. MRF-anslutna handlare säljer inte en 3,2 FSi till kund för det är stora problem med dessa så de byter in bilen från kund och säljer den till en Burkhandlare som skiter i vilket. Hoppas du köpte den kontant.

Så är det givetvis aldrig när du handlar av en bilhandlare. Eller jo, om du köper ett repobjekt, men inte annars. Och inte heller alltid och fullt ut då. Blir det fel så ligger inte ansvaret hos köparen, rent juridiskt. Fel som inträffar inom sex månader efter köpet, ses, per automatik, som ursprungliga fel, och är således bilhandlarens problem. Det är även som så att under dessa sex månader är det företaget (bilhandlaren i detta fall) som har bevisbördan, inte kunden.

Det finns givetvis situationer där annat gäller; att komma in med en slutkörda bromsbelägg efter 5½månad faller givet inte under detta.
I princip alla saker som faller under att felet inte är orsakat av felaktigt användande eller normalt slitage faller inom ramarna. Olycka är givetvis också ett undantag.

Vidare är då även skick vs ålder vs pris till viss del avgörande. En kärra som rullat 40.000mil, är 28 år gammal och kostar 5000:- har mer "spelrum" för vad man kan förvänta sig i problemväg, och således också vad säljaren är ansvarig för, än en bil som är 6 månader gammal, har rullat 200mil och kostar 485356:-

Att man sen lägger till "i visat skick" eller "utan fel" spelar liksom ingen roll. Alls.

Sen ska ju detta drivas igenom också, men det ändrar inte på de juridiska förutsättningarna.


Hybrid_ skrev:

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

Jobbat som bilhandlare även om det var längesen nu men: NEJ. Det är inte så enkelt. Finns det inget finstilt så är det kört.

Så är det inte heller.

Det finstilta du hänvisar till är för att skydda garantigivaren, inte "tagaren" och informera den senare om vad som gäller. Lite krasst.

I det finstilta ska det lämnas tydlig information om vad garantin innehåller (dvs täcker/inte täcker) och vad köparen måste uppfylla för att få använda garantin (det ska även poängteras att det inte inverkar på lagliga rättigheter osv, men det kvittar lite i sammanhanget).
Men, det är upp till företaget att vara tydliga med det. Anledningen till detta är givetvis att skydda konsumenten.

OM ett företag inte specar att det ex.vis gäller för allt UTOM, låt säga, tänd/glödstift, så är det säljarens problem, inte kundens. Även om man givet kan se det som en slitagedel. Men för sakens skull.

På det stora hela är det skit sak samma.
En garanti som gäller i 1 månad har sämre juridisk bärighet än en lag som gäller i 6 månader. Den gäller givetvis längre, men då det är handlaren som har bevisbördan i 6 månader, så kan man med snälla ögon se det som en form av "garanti". Även om en garanti KAN täcka mer. I just detta fallet; så nej, den täcker inte mer.

Så så är det med den juridiska aspekten. Huruvida det kommer kunna drivas i den verkliga världen är en annan femma.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
YZGUCCI
25 januari 2022 · 50 Inlägg

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:

Palman skrev:
Det går absolut att stämma bilfirman och i din bilförsäkring har du (förutsatt att du har halvförsäkring eller högre) rättsskydd som täcker 75-80% av kostnaderna för juridiskt ombud. En dom i domstol leder, till skillnad från processen i ARN, till ett verkställbart beslut som du kan driva igenom med hjälp av Kronofogden (t.ex. att få igen köpeskillingen).

Står mer här: https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/bil … ta-jurist/

Det som du bör tänka på vid rättslig prövning är att du måste styrka att fel föreligger, dvs. till exempel genom att inhämta utlåtande från annan verkstad eller bilbesiktare.

Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

De ända bilfirman sa att de har en garanti på motor och växellåda i 1 månad från köp datumet. De sa inget mer om det. Inga vilkor inget mer. De står även i kontraktet inga fel vilket inte stämmer då motorn knackar som att det skulle vara en diesel.

Jag är påväg att ta detta i en konsumentköptvist de har fått flera chanser att fixa motorn men ej med några resultat. Om de inte vill häva köpet så är det bara åka till tingsrätten och göra en stämningsansökan. Där jag ska yrka att de ska betala: bilens pris + bensin kostnader + resekostnader + förlorad arbetstimmar + stämnings ansökningskostnaderna + advokat kostnader. Ska sätta denna äckliga bilfirma i konkurs.

Jag känner att jag har alla bevis som behövs. Inspelade röster osv. Och skriftliga och även filmade bevis.

Ända problemet är att man inte litar på Sveriges rättsväsende då detta land känns nästan gjort för att vara kriminell i. Då man kan komma undan med nästan allt.

Senast redigerat av YZGUCCI (26 januari 2022)

doktorduett
26 januari 2022 · 341 Inlägg

du kommer sannolikt aldrig få en krona. har du köpt bilen hos en runt hörnet garanti firma, så skiter dom högaktnings fullt i va du, tingsrätt o resten av sverige säger.
dessa företag byter ägare som vi andra byter kalsonger, det tyvärr nock bara att  inse att du har blivit blåst.

Oreggad Ruter Knekt
26 januari 2022 · 625 Inlägg

Hybrid_ skrev:

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:
Men om TS inte har en spec på exakt vad garantin omfattar så är det ju rätt kört.

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

Jobbat som bilhandlare även om det var längesen nu men: NEJ. Det är inte så enkelt. Finns det inget finstilt så är det kört.

Har du gått upp i rätten och dömts till din fördel med den förklaringen också? lol

Säger inte att man seglar i medvind, men garanti betyder garanti. Motor=motor et c.

Senast redigerat av oreggad_240 (26 januari 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 januari 2022 · 17 386 Inlägg

oreggad_240 skrev:

Hybrid_ skrev:

oreggad_240 skrev:

Står det motor och växellåda så kan man, i min lekmanna värld av juridik anta att det syftar på generellt allt i låda/motor.

Jobbat som bilhandlare även om det var längesen nu men: NEJ. Det är inte så enkelt. Finns det inget finstilt så är det kört.

Har du gått upp i rätten och dömts till din fördel med den förklaringen också? lol

Säger inte att man seglar i medvind, men garanti betyder garanti. Motor=motor et c.

Ja. Vi vann. Kunden bytte in sin bil på annat håll senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
YZGUCCI
26 januari 2022 · 50 Inlägg

Hej!

Någon som har varit med om en konsumentköptvist hos tingsrätten. Planerar på att skicka en stämmningsansökan på företaget. Vet någon hur lång tid det brukar ta för en domstol att lösa tvisten.

Oreggad Ruter Knekt
27 januari 2022 · 625 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Hej!

Någon som har varit med om en konsumentköptvist hos tingsrätten. Planerar på att skicka en stämmningsansökan på företaget. Vet någon hur lång tid det brukar ta för en domstol att lösa tvisten.

Med överklagan som godtas hit och dit, ett år?! Annars kanske två-sex månader beroende på hur fullt upp de har.

Senast redigerat av oreggad_240 (27 januari 2022)

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Palman Jurist
1 februari 2022 · 9 Inlägg

YZGUCCI skrev:
Hej!

Någon som har varit med om en konsumentköptvist hos tingsrätten. Planerar på att skicka en stämmningsansökan på företaget. Vet någon hur lång tid det brukar ta för en domstol att lösa tvisten.

Om du hade bilen försäkrad från dag 1 - överväg att skaffa ombud. Självrisken är 20 % vilket i regel inte blir några större summor. Det är ändå köparen som har bevisbördan varför processen inte nödvändigtvis är helt lätt om man inte har erfarenhet av domstolstvister. Särskilt är det viktigt att bevisa själva felets förekomst genom oberoende utredning.

Processen tar i normalfallet uppåt ett år för första instans. Sen är det i och för sig vanligt att man förlikas innan dom, då går det fortare. Kan också ta längre om dom överklagas, men i normalfallet meddelar hovrätten snart att de inte tar upp målet (denna typ av mål tas upp i undantagsfall i högre rätt).

Kommentar till tidigare inlägg - att företaget byter ägare har ingen betydelse för deras ansvar enligt lag. Däremot får bolaget inte vara i konkurs. Det är mer sällan än vad man tror som bolagen sätts i konkurs eftersom det innebär att ägarna nagelfars av konkursförvaltare och riskerar att misstänkas för brott och i förlängningen näringsförbud.

Senast redigerat av Palman (1 februari 2022)

Tobzter
2 februari 2022 · 3 144 Inlägg

jag hade en tvist med en bilfirma,. Fick rätt hos arn och skickade beslutet till bilfirman, dom ignorera allt, Tills ja kontakta blocket men att den bilfirma som annonserar hos dom följer ej ARN´s beslut.
Blocket kontakta firman med att dom får ej sälja på deras sida om dom inte följer arn´s beslut,sedan tog de kanske 2 dagar så hade ja ekonomisk ersättning.

Så mitt tips kontakta blocket om de är så att Firman ska stå för felet
(om dom annonserar där så klart)

Senast redigerat av Tobzter (2 februari 2022)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Palman Jurist
2 februari 2022 · 9 Inlägg

Tobzter skrev:
jag hade en tvist med en bilfirma,. Fick rätt hos arn och skickade beslutet till bilfirman, dom ignorera allt, Tills ja kontakta blocket men att den bilfirma som annonserar hos dom följer ej ARN´s beslut.
Blocket kontakta firman med att dom får ej sälja på deras sida om dom inte följer arn´s beslut,sedan tog de kanske 2 dagar så hade ja ekonomisk ersättning.

Så mitt tips kontakta blocket om de är så att Firman ska stå för felet
(om dom annonserar där så klart)

Ja det brukar vara effektivt, verkligen ett bra tips till alla som har ett positivt ARN-beslut (om företaget nu annonserar på Blocket, vilket de flesta gör).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 februari 2022 · 17 386 Inlägg

Tobzter skrev:
jag hade en tvist med en bilfirma,. Fick rätt hos arn och skickade beslutet till bilfirman, dom ignorera allt, Tills ja kontakta blocket men att den bilfirma som annonserar hos dom följer ej ARN´s beslut.
Blocket kontakta firman med att dom får ej sälja på deras sida om dom inte följer arn´s beslut,sedan tog de kanske 2 dagar så hade ja ekonomisk ersättning.

Så mitt tips kontakta blocket om de är så att Firman ska stå för felet
(om dom annonserar där så klart)

Oj! Bra tips!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
YZGUCCI
2 februari 2022 · 50 Inlägg

Tobzter skrev:
jag hade en tvist med en bilfirma,. Fick rätt hos arn och skickade beslutet till bilfirman, dom ignorera allt, Tills ja kontakta blocket men att den bilfirma som annonserar hos dom följer ej ARN´s beslut.
Blocket kontakta firman med att dom får ej sälja på deras sida om dom inte följer arn´s beslut,sedan tog de kanske 2 dagar så hade ja ekonomisk ersättning.

Så mitt tips kontakta blocket om de är så att Firman ska stå för felet
(om dom annonserar där så klart)

Vad var det för fel på bilen i ditt fall?

Tobzter
2 februari 2022 · 3 144 Inlägg

*Motorlampan lyste efter 2 dagar.evap systemet som va problemet
Och misständning på motorn

*Däck som satt på bilen  va ej åretrunt däck
Dom sa att de var nya året runt däck på bilen (och ja lite på de för nya däck va de)

*Ac funka ej

*Fel på elektroniska fjädringssystemet

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
YZGUCCI
4 februari 2022 · 50 Inlägg

Tobzter skrev:
*Motorlampan lyste efter 2 dagar.evap systemet som va problemet
Och misständning på motorn

*Däck som satt på bilen  va ej åretrunt däck
Dom sa att de var nya året runt däck på bilen (och ja lite på de för nya däck va de)

*Ac funka ej

*Fel på elektroniska fjädringssystemet

Eftersom bilfirman jag köpte bilen från är ej med i MRF. Så måste de inte följa ARNS beslut.

Tror du de vill häva köpet om jag hotar med att stänga ner deras blocket butik om de inte följer arns beslut? Jag tror att de kommer annonsera bilarna privat istället eller med ett annat blocket konto. Går de på något sätt att komma undan det?

Jag tror detta slutar i tingsrätt dock.

Tobzter
5 februari 2022 · 3 144 Inlägg

Kolla först.
Där ja köpte va inte heller anslutna till MRf.

Tror inte de finns så mycket andra att annonsera på för att nå bredden av potentiella köpate

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang