2089
Sök

Bilen startar inte, hjälp

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
31 januari 2022
#21
Getaway skrev:
Mina mätning:

Avstängd bil försök 1: 12.67
Avstängd bil försök 2: 12.97

Tomgång försök 1: 14.44
Tomgång försök 2: 14.32

Gaspådrag: 14.4

Slutsats?????

allt är perfekt och som det ska vara..  smile

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 981 Inlägg
31 januari 2022
#22
Det allra vanligaste när en bil inte startar är att batteriet är slut... Av en eller annan anledning.

Man måste absolut inte springa och köpa en multimeter och tro att det är generatorn, som det alltid påstås i alla trådar här.

Istället kan man dra vissa slutsatser:

1. Har generatorlampan lyst? Om ja, laga generatorn. Om nej, gå vidare till punkt 2.

2. Startar bilen med startkablar och fortsätter gå med bibehållen styrka på tex halvljusen när du tar bort dom? Om ja, gå till punkt 3. Om nej, laga generatorn.

3. Har bilen stått länge eller har en förbrukare lämnats på? Om ja, ladda batteriet (genom att köra eller ladda med batteriladdare). Om nej, byt batteri.

Genom att använda uteslutningsmetoden, och lite kunskap om hur saker fungerar, kan man med ganska stor säkerhet lista ut direkt om det är generatorn eller batteriet. Du behöver ingen multimeter för att se om bilen fortsätter gå och lysena fortsätter lysa när startkablarna tas bort, utan vet direkt då att generatorn laddar. Annars skulle bilen stanna och lysena slockna. Då kan generatorn uteslutas och man kan fokusera på batteriet.

Har då bilen använts normalt och plötsligt inte startar, tex när man varit på affären eller liknande och man inte lämnat lyset på, så vet man att den inte stått och dragit ur pga lång tid. Således är det inte tjuvström utan själva batteriet. Lösningen? Byt batteri. Har bilen stått länge, så ladda upp batteriet och se om felet återkommer. Återkommer det inte, kör och njut. Återkommer det, byt batteri.

Lampan kommer inte alltid lysa när generatorn är dålig, men dom fallen där den inte gör det fast den är trasig är så pass få att för gemene man funkar ovanstående tankegångar.

Man ska inte krångla till saker... smile
Senast redigerat av Brådhis (1 februari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 675 Inlägg
1 februari 2022
#23
En engångsinvestering på ca 100-200kr för något så användbart som en multimeter är varken bortkastat eller tillkrånglat.

Ja, det är riktigt sällan generatorn, men tjuvström kommer väldigt högt på listan. Mäts också fram med billig multimeter. 
Behöver inte vara en Fluke för tusentals kronor.

Man kan chansbyta sämre saker än batteriet, svar ja.
För är det tomt har det fått stryk oavsett. Är det dessutom gammalt är det än mindre bortkastat.
Oddsen är också skapliga.

MEN, det är tråkigt om det inte var grundfelet.
Då står man där snart igen och har dessutom gett det nya batteriet onödigt stryk. Kanske fryser sönder om det är kallt.
Är ju 1000kr ungefär, och dessutom ev en bärgning och/eller arbetsfrånvaro  med lite otur ovanpå det direkta besväret det drar med sig med bil som inte startar.

Därför, rekomenderar jag ALLTID viss enklare felsökning innan.

Köra för mycket korta sträckor och så i förtid förstöra batteriet är nog vanligast av allt, men förefaller inte vara fallet här.
Håller också med om att bilen i fråga är ganska "old school" och därmed inte särskilt strömkrävande. Värre med moderna dieslar, framför allt.
Senast redigerat av Mossan1 (1 februari 2022)


Sök