Det allra vanligaste när en bil inte startar är att batteriet är slut... Av en eller annan anledning.
Man måste absolut inte springa och köpa en multimeter och tro att det är generatorn, som det alltid påstås i alla trådar här.
Istället kan man dra vissa slutsatser:
1. Har generatorlampan lyst? Om ja, laga generatorn. Om nej, gå vidare till punkt 2.
2. Startar bilen med startkablar och fortsätter gå med bibehållen styrka på tex halvljusen när du tar bort dom? Om ja, gå till punkt 3. Om nej, laga generatorn.
3. Har bilen stått länge eller har en förbrukare lämnats på? Om ja, ladda batteriet (genom att köra eller ladda med batteriladdare). Om nej, byt batteri.
Genom att använda uteslutningsmetoden, och lite kunskap om hur saker fungerar, kan man med ganska stor säkerhet lista ut direkt om det är generatorn eller batteriet. Du behöver ingen multimeter för att se om bilen fortsätter gå och lysena fortsätter lysa när startkablarna tas bort, utan vet direkt då att generatorn laddar. Annars skulle bilen stanna och lysena slockna. Då kan generatorn uteslutas och man kan fokusera på batteriet.
Har då bilen använts normalt och plötsligt inte startar, tex när man varit på affären eller liknande och man inte lämnat lyset på, så vet man att den inte stått och dragit ur pga lång tid. Således är det inte tjuvström utan själva batteriet. Lösningen? Byt batteri. Har bilen stått länge, så ladda upp batteriet och se om felet återkommer. Återkommer det inte, kör och njut. Återkommer det, byt batteri.
Lampan kommer inte alltid lysa när generatorn är dålig, men dom fallen där den inte gör det fast den är trasig är så pass få att för gemene man funkar ovanstående tankegångar.
Man ska inte krångla till saker...
