Köpte ett litet slutsteg "swat" för att driva min bas men efter det funkar ingenting, förutom generatorljud I takt med varvtalet. Allt fungerade fint när jag bara hade mitt kenwood slutsteg som drev både dörrhögtalare och bas.
De förändringar jag gjort när problem kom är att jag lagt till ett strömfördelningsblock, ny jordkabel på samma ställe som den gamla och samma remote kabel som kommer från hög-låg omvandlaren används till båda slutsteg. Sedan bryggkopplade jag både dörrhögtalarna och basen, tidigare var bara basen bryggkopplad.
Kopplar jag bort jordkabeln till det nya slutsteget försvinner generatorljudet men jag får fortfarande inget ljud ur mitt gamla slutsteg trots att jag kopplat tillbaka som det satt från början, enda skillnaden är att det nya slutsteget är på plats, halvt inkopplat.
På bilden är inte lågnivån inkopplad i swat steget. Sen är det aja baja att ta bort jorden på ett slutsteg när allt annat är inkopplat. Speciellt en lågnivåkabel. Risken är stor att slutsteget tar jorden via lågnivån och i bästa fall bara bränner signaljorden i stereon. I värsta fall bränd stereo. Jordpunkten ser inte optimal ut. Strömkabel ser väldigt klen ut, den som matar förgrening.
Bilden är tagen när jag enbart försökte få ljud ur det gamla slutsteget igen så därför är inte det svarta steget inkopplat ordentligt. Kom fram till att hög-låg omvandlaren var trasig och allt fungerade efter en ny sådan, men det finns ett svagt generatorljud som inte fanns förut. Beror det på jorden? Jordkablarna är skruvade i chassit precis under plåten.
Såhär var det kopplat förut, då fanns inget generatorljud så det är något av det nya som orsakar det, om jag tar bort jordkabeln till det svarta slutsteget försvinner oljudet. Jag hade problem förr med generatorljud men det löstes genom att dra en ny jord till radion.
Börja från stereon med jord och hel enhet. Fick generatorbrus när jag gjorde något liknande, var RCA-kablarna som höll låg kvalitet (plötsligen, efter 12 månader). Så börja i en ände, föreslår den med minst kabel..