torsen skrev:
Du önskar "awd" och automat för 60.000:-.
Automat kan du avstå ifrån.
Då återstår bl a frågan vad du menar med "AWD"?
En skylt på bakluckan som hos Volvo, AUDI, BMW m fl?
Eller avser du 4x4/fyrhjulsdrift?
Om det är det senare - är det för att sjösätta/dra upp båt?
Ifall det senare alternativet är aktuellt ska du köpa en bil med riktig 4x4 = fördelningslåda med lågväxel.
I den gruppen finner du Suzuki Jimny & Vitara samt Lada NIVA m fl, om du nöjer dig med 1.300 till 1.500 kg dragvikt.
För högre dragvikt - upp till 3.500 kg - ska du söka på JEEP och Land Rover m fl.
Finns ju fyrhjulsdrivna bilar Utan lågväxel också

Det skulle väl gå kategorisera "AWD" i tre olika delar. 1: Hjälpdrift på två extra hjul (t ex Haldex), 2: Drift på alla 4, 3: Drift på alla 4 men mer offroad anpassad, där finns ofta lågväxel t ex.
Till TS:
Mercedes 4-matic, BMW X-drive är också "riktiga" 4wd system som driver både fram och bak konstant. Subaru samma sak och Audi (och en del äldre VW) med rakställd motor. Det är väl dom "vanligaste" med konstant drivning fram och bak.
Volvo, VW/Audi/Seat med tvärställd motor, Opel, m.fl använder Haldex som är främst framhjulsdriven med hjälpdrift bak vid behov. De modernare Haldex systemen har blivit mycket kvickare på att koppla in driften bak och känns därför "mer" awd än de äldre. Haldex går även chippa för att få konstant drivning både fram och bak.
Jag har ingen som helst koll på prisbilden, men generellt brukar Subaru vara något törstigare än andra motsvarande bilar. Dock välbyggda! Tyskarna har alla dåliga rykten på olika saker, där skulle jag råda dig att göra lite egen research. Du nämnde t ex Passat 3,2, nu må den ha haldex men 3.2an har ett oförtjänt rykte om oljekonsumtion och sträckta kamkedjor. Just kamkedjorna är inte ens kamkedjorna som är problemet utan kamkedjesträckaren som beckar ihop av för utdragna oljebyten och/eller fel olja. Den genererar en felkod som säger att kamkedjan är sträckt, men den byts också ihop med kamkedjan så utan att sätta sig in i problematiken är det lätt att anta att det är kedjans fel och inget annat.
En annan bil du kommer läsa mycke illa om är Audi med 2.0 TFSI motor. Här får man dels hålla koll på årsmodell, de motorer som haft problem med t ex kolvringar är från ~09 och framåt, de äldre har inte alls haft samma problematik. Även om du tittar på en 09 eller nyare så behöver inte det betyda att du är en tur till kiosken ifrån ett motorhaveri. Men historiken spelar stor roll, har bilen skötts bra är det en lika bekymmersfri bil att äga som någon annan. Just Audi's DCT låda (S-tronic) ska heller inte jämföras med VW torrkopplings DCT. Torrkopplings DCT'ns "problem" är när man håller lätt på bromsen och låter bilen rulla i t ex köer. Det bygger för mycket värme i lamellpaketet vilket ger problem sen, de med vått lamelpaket har bättre kylning och klarar sig därför långt bättre! Läser man dock användarmanualen står det klart och tydligt att man Inte ska ligga och smygbromsa just pga detta

(Har själv en -10 Audi med 2,0 TFSI och S-tronic. Jätte nöjd! Om än kanske något törstig. Kört 3500 mil nu, tar 1-2 dl mellan oljebytena som görs varje 1000-1200 mil. Hade jag gått blint på nät-expertisen hade jag bara under mitt ägande fått renovera lådan en gång och var förmodligen på väg in för den andra motorrenoveringen..)