2777
Sök

Köpråd: Bil för kring 60k med awd + automat

12 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
Hej!

Vad finns det för vettigt i denna prisklass?

Det jag mest är inne på är V50 T5 AWD, men annars finns det ju bilar som Subaru Legacy/outback 2.0 4wd, Audi A6/A4, Passat 3.2L etc.
Törs man lita på automatlådan från en bil som är från ca -06?

Vad har ni för erfarenhet av tex V50 T5 AWD eller de andra nämnda bilarna? Vilket max miltal bör jag sikta på? Kan man lita på en bil som gått 20k+ mil om service sköts som det ska?
Har rätt dålig koll själv gällande bilar, så tänker jag slänger ut en tråd här för att få höra era  tankar!

Kan annars tänka mig manuell om det fungerar.

(Annars - vad kan man hitta för 15k som ändå är OK att köra, för att sedan spara ihop en budget på kanske ~100k istället till om ett halvår?)

Forummoderator
18 270 Inlägg
2 februari 2022
Jag är kass på vilka 4wd man ska köpa men Subaru boxerdiesel av tidig modell bör undvikas. En kollega köpte en sådan. Maskinproblem och en helt sjukt surrig CVT-låda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
2 februari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag är kass på vilka 4wd man ska köpa men Subaru boxerdiesel av tidig modell bör undvikas. En kollega köpte en sådan. Maskinproblem och en helt sjukt surrig CVT-låda.

Alright, tack. Fick också höra av diverse vänner att äldre subaru (typ före 2010)

5 804 Inlägg
2 februari 2022
20-25k mil är sämsta miltalen att köpa begagnad bil på.

Slitdelar som hjullager, stötdämpare, kulleder m.m är oftast på väg att bli dåliga.

Ofta dags för stor service med kamrem då många säljer bilen istället för att betala för största servicen och tillkommande reparationer av slitdelar.

Ubåtsingenjör
7 357 Inlägg
2 februari 2022
just v50 måste vara en av de sämsta modeller volvo byggt smile uselbyggkvalité rakt igenom

7 646 Inlägg
3 februari 2022
Du önskar "awd" och automat för 60.000:-.
Automat kan du avstå ifrån.
Då återstår bl a frågan vad du menar med "AWD"?
En skylt på bakluckan som hos Volvo, AUDI, BMW m fl?
Eller avser du 4x4/fyrhjulsdrift?
Om det är det senare - är det för att sjösätta/dra upp båt?
Ifall det senare alternativet är aktuellt ska du köpa en bil med riktig 4x4 = fördelningslåda med lågväxel.
I den gruppen finner du Suzuki Jimny & Vitara samt Lada NIVA m fl, om du nöjer dig med 1.300 till 1.500 kg dragvikt.
För högre dragvikt - upp till 3.500 kg - ska du söka på JEEP och Land Rover m fl.

7 646 Inlägg
3 februari 2022
Ursäkta, glömde att nämna den kanske bästa dragbil jag ägt, och som nu platsar in under 60.000:-, är Mazda Tribute 3.0 V6 automat.
Tillåten dragvikt är endast 1.440 kg, men den klarar galant det dubbla.
Motorn är en Jaguarkonstruktion..
Med vred på instrumentbrädan väljer man framhjulsdrift, fast fyrhjulsdrift eller automatisk inkoppling av fyrhjulsdrift.
En av de trevligaste och bästa bilar jag ägt - under drygt 5 år.
Den saknar visserligen lågväxel, men det kompenseras till stor del av automatlådan.

7 646 Inlägg
3 februari 2022
Vill även tipsa om att på Blocket kommer snart ut en ovanlig Suzuki Vitara (finns redan ute på fb).
Den är unik med helplåtskaross (annars Canvastop) och 2 lit motor (annars 1,3) samt max dragvikt 1.500 kg (annars 1.300).

12 Inlägg
3 februari 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Ifall det senare alternativet är aktuellt ska du köpa en bil med riktig 4x4 = fördelningslåda med lågväxel.
I den gruppen finner du Suzuki Jimny & Vitara samt Lada NIVA m fl, om du nöjer dig med 1.300 till 1.500 kg dragvikt.
För högre dragvikt - upp till 3.500 kg - ska du söka på JEEP och Land Rover m fl.

Fyrhjulsdrift, kommer ej behöva hög dragvikt, så skippar helst SUV / Jeep etc
Senast redigerat av gojtan (3 februari 2022)

Hobbymekaniker
471 Inlägg
4 februari 2022
torsen skrev:

Finns ju fyrhjulsdrivna bilar Utan lågväxel också smile Det skulle väl gå kategorisera "AWD" i tre olika delar. 1: Hjälpdrift på två extra hjul (t ex Haldex), 2: Drift på alla 4, 3: Drift på alla 4 men mer offroad anpassad, där finns ofta lågväxel t ex.

Till TS:
Mercedes 4-matic, BMW X-drive är också "riktiga" 4wd system som driver både fram och bak konstant. Subaru samma sak och Audi (och en del äldre VW) med rakställd motor. Det är väl dom "vanligaste" med konstant drivning fram och bak.

Volvo, VW/Audi/Seat med tvärställd motor, Opel, m.fl använder Haldex som är främst framhjulsdriven med hjälpdrift bak vid behov. De modernare Haldex systemen har blivit mycket kvickare på att koppla in driften bak och känns därför "mer" awd än de äldre. Haldex går även chippa för att få konstant drivning både fram och bak.

Jag har ingen som helst koll på prisbilden, men generellt brukar Subaru vara något törstigare än andra motsvarande bilar. Dock välbyggda! Tyskarna har alla dåliga rykten på olika saker, där skulle jag råda dig att göra lite egen research. Du nämnde t ex Passat 3,2, nu må den ha haldex men 3.2an har ett oförtjänt rykte om oljekonsumtion och sträckta kamkedjor. Just kamkedjorna är inte ens kamkedjorna som är problemet utan kamkedjesträckaren som beckar ihop av för utdragna oljebyten och/eller fel olja. Den genererar en felkod som säger att kamkedjan är sträckt, men den byts också ihop med kamkedjan så utan att sätta sig in i problematiken är det lätt att anta att det är kedjans fel och inget annat.
En annan bil du kommer läsa mycke illa om är Audi med 2.0 TFSI motor. Här får man dels hålla koll på årsmodell, de motorer som haft problem med t ex kolvringar är från ~09 och framåt, de äldre har inte alls haft samma problematik. Även om du tittar på en 09 eller nyare så behöver inte det betyda att du är en tur till kiosken ifrån ett motorhaveri. Men historiken spelar stor roll, har bilen skötts bra är det en lika bekymmersfri bil att äga som någon annan. Just Audi's DCT låda (S-tronic) ska heller inte jämföras med VW torrkopplings DCT. Torrkopplings DCT'ns "problem" är när man håller lätt på bromsen och låter bilen rulla i t ex köer. Det bygger för mycket värme i lamellpaketet vilket ger problem sen, de med vått lamelpaket har bättre kylning och klarar sig därför långt bättre! Läser man dock användarmanualen står det klart och tydligt att man Inte ska ligga och smygbromsa just pga detta smile

(Har själv en -10 Audi med 2,0 TFSI och S-tronic. Jätte nöjd! Om än kanske något törstig. Kört 3500 mil nu, tar 1-2 dl mellan oljebytena som görs varje 1000-1200 mil. Hade jag gått blint på nät-expertisen hade jag bara under mitt ägande fått renovera lådan en gång och var förmodligen på väg in för den andra motorrenoveringen..)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

12 Inlägg
4 februari 2022
Trådstartare
Cassius skrev:
torsen skrev:

Finns ju fyrhjulsdrivna bilar Utan lågväxel också smile Det skulle väl gå kategorisera "AWD" i tre olika delar. 1: Hjälpdrift på två extra hjul (t ex Haldex), 2: Drift på alla 4, 3: Drift på alla 4 men mer offroad anpassad, där finns ofta lågväxel t ex.

Till TS:
Mercedes 4-matic, BMW X-drive är också "riktiga" 4wd system som driver både fram och bak konstant. Subaru samma sak och Audi (och en del äldre VW) med rakställd motor. Det är väl dom "vanligaste" med konstant drivning fram och bak.

Volvo, VW/Audi/Seat med tvärställd motor, Opel, m.fl använder Haldex som är främst framhjulsdriven med hjälpdrift bak vid behov. De modernare Haldex systemen har blivit mycket kvickare på att koppla in driften bak och känns därför "mer" awd än de äldre. Haldex går även chippa för att få konstant drivning både fram och bak.

Jag har ingen som helst koll på prisbilden, men generellt brukar Subaru vara något törstigare än andra motsvarande bilar. Dock välbyggda! Tyskarna har alla dåliga rykten på olika saker, där skulle jag råda dig att göra lite egen research. Du nämnde t ex Passat 3,2, nu må den ha haldex men 3.2an har ett oförtjänt rykte om oljekonsumtion och sträckta kamkedjor. Just kamkedjorna är inte ens kamkedjorna som är problemet utan kamkedjesträckaren som beckar ihop av för utdragna oljebyten och/eller fel olja. Den genererar en felkod som säger att kamkedjan är sträckt, men den byts också ihop med kamkedjan så utan att sätta sig in i problematiken är det lätt att anta att det är kedjans fel och inget annat.
En annan bil du kommer läsa mycke illa om är Audi med 2.0 TFSI motor. Här får man dels hålla koll på årsmodell, de motorer som haft problem med t ex kolvringar är från ~09 och framåt, de äldre har inte alls haft samma problematik. Även om du tittar på en 09 eller nyare så behöver inte det betyda att du är en tur till kiosken ifrån ett motorhaveri. Men historiken spelar stor roll, har bilen skötts bra är det en lika bekymmersfri bil att äga som någon annan. Just Audi's DCT låda (S-tronic) ska heller inte jämföras med VW torrkopplings DCT. Torrkopplings DCT'ns "problem" är när man håller lätt på bromsen och låter bilen rulla i t ex köer. Det bygger för mycket värme i lamellpaketet vilket ger problem sen, de med vått lamelpaket har bättre kylning och klarar sig därför långt bättre! Läser man dock användarmanualen står det klart och tydligt att man Inte ska ligga och smygbromsa just pga detta smile

(Har själv en -10 Audi med 2,0 TFSI och S-tronic. Jätte nöjd! Om än kanske något törstig. Kört 3500 mil nu, tar 1-2 dl mellan oljebytena som görs varje 1000-1200 mil. Hade jag gått blint på nät-expertisen hade jag bara under mitt ägande fått renovera lådan en gång och var förmodligen på väg in för den andra motorrenoveringen..)

Tack för din input! Yes, som du säger så verkar det som att tyska bensinmotorer fått mycket kritik blandat pga törstiga på olja.
I slutändan verkar det mesta vara en gamble gällande huruvida föregående ägare kört bilen, vilket inte går att veta.

Haldex duger nog fint för min del, så får väl se vart de lutar!

Sök