Signalhorn

SimmeG
3 februari 2022 · 2 Inlägg

Hallå, jag har en bmw 320d xDrive -14 där tutan bara fungerar ibland? Så typ i ett visst läge när jag vrider ratten fungerar den, sen kan man vrida igen & då fungerar den inte alls? Nån som vet vad det kan bero på?

jaka54
3 februari 2022 · 5 719 Inlägg

Glappkontakt! Ta bort ratten och kolla kontakten!

uhlin
4 februari 2022 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Glappkontakt! Ta bort ratten och kolla kontakten!

Inte bara att rycka bort ratten heller. Sitter sprängmedel i denna.

Ta av batteripolerna och vänta minst 15 minuter så får du förhoppningsvis inga felkoder på airbag.

Var lite försiktigt när du tar bort airbagen. Inget kul om den utlöser, bäst är ju och åka till verkstad om du är osäker på det.

torsen
4 februari 2022 · 7 234 Inlägg

Ett annat tips är att när du lossat den stora centrummuttern, låt den sitta kvar ett par tre varv.
Annars, när du tar i med knäna, är det lätt att du slår ut tänderna, eller i alla fall får en rejäl fläskläpp, när ratten släpper från konan och flyger upp.

SimmeG
4 februari 2022 · 2 Inlägg

uhlin skrev:

jaka54 skrev:
Glappkontakt! Ta bort ratten och kolla kontakten!

Inte bara att rycka bort ratten heller. Sitter sprängmedel i denna.

Ta av batteripolerna och vänta minst 15 minuter så får du förhoppningsvis inga felkoder på airbag.

Var lite försiktigt när du tar bort airbagen. Inget kul om den utlöser, bäst är ju och åka till verkstad om du är osäker på det.

Okejokej! Om jag tar det till en verkstad, vad tror ni? Är det dyrt att åtgärda? För man måste väl lossa på airbagen misstänker jag?

uhlin
4 februari 2022 · 2 834 Inlägg

SimmeG skrev:

uhlin skrev:

jaka54 skrev:
Glappkontakt! Ta bort ratten och kolla kontakten!

Inte bara att rycka bort ratten heller. Sitter sprängmedel i denna.

Ta av batteripolerna och vänta minst 15 minuter så får du förhoppningsvis inga felkoder på airbag.

Var lite försiktigt när du tar bort airbagen. Inget kul om den utlöser, bäst är ju och åka till verkstad om du är osäker på det.

Okejokej! Om jag tar det till en verkstad, vad tror ni? Är det dyrt att åtgärda? För man måste väl lossa på airbagen misstänker jag?

Säg en timmes jobb, mellan 700-1000 kr timme beroende på verkstad plus eventuella delar.  Kan givetvis bli dyrare/billigare. Men där omkring skulle jag nog tippa på.

Åk och få en offert på vad det kan kosta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang